Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Clas Ohlson Home WiFi Smart Plug (38-8192)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kjøpte en slik Wifi "smartplug" fra Clas for å se om jeg kunne klare å styre det med egen software.

https://www.clasohlson.com/no/Clas-Ohlson-Home-WiFi-Smart-Plug-/38-8192

 

Og det tok ikke lange tiden å få til. Men fant lite på google under Clas sitt navn, så tenkte jeg kunne poste det her, i tilfelle det kan glede andre.

 

Brukte dette python scriptet: https://github.com/mjg59/python-broadlink (bare å følge instruksjonene).

Men discovery programmet vil si at du skal bruke --type=0x7d00, men denne definisjonen finnes ikke ikke i broadlink scriptet.

Jeg bruker istedenfor 0x2711, og det fungerer greit.

 

 

Endret av Ravn
  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

För Clas Ohlsons wifi Smart Plug, som alternativ till programmering eller till att nöja sig med Clas Ohlsons app, kan man också ansluta den till Broadlinks app "Intelligent Home Center For EU" (för Android eller Iphone). Sedan kan man ansluta t.ex. Google Assistant till Broadlink, och därigenom få röststyrning av pluggen. Jag ser att Broadlinks app har fått kritiska recensioner, men för mig har den fungerat än så länge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Har fått Python-skriptet til å funke - kan slå på og av strømmen. Men det er en irriterende feature: Når stømmen står på, gjør det en av/på blink ca. hver tjuende sekund. Har googlet, men har ikke funnet noen med samme problem. App'en fungerer, men den fungerer bare på LAN'et og jeg har tenkt å bruke pluggen til "ring hytta varm".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ingolfdahl,  jeg har en leilighet på fjellet med internettkopling (fiber) der jeg har tenkt å kople en varmeovn til smartpluggen. Appen vil fungere så lenge jeg er på fjellet i leiligheten, men jeg ønsker å slå på varmen før jeg kjører hjemmefra. Hjemmfra vil appen ikke fungere. Men om jeg har en gammel PC med Linux stående på fjellet, kan jeg logge meg på Linux-serveren hjemmefra og sette på ovnen med Pythonscriptet. Eller jeg kan lage et web-interface. Det tar 3,5 timer å kjøre til fjellet og når jeg kommer fram, vil leiligheten ha en god lunk, ikke være iskald slik som idag. Det finnes GSM løsninger "ring hytta varm", men disse koster 1500 kroner, så jeg tenkte at denne smartpluggen til kr 150 kunne gjøre samme nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen Halvgo! På Clas Ohlsons webbsida för wifipluggen hittar jag under rubriken "Experten svarar" följande fråga och svar:

Kan man styra den över internet, tex för att slå av och på element i en sommarstuga?

Ja, om man har WiFi-router i sommarstugan, då den kommunicerar via WiFi.

Fredrik, Clas Ohlson

Det låter som exakt ditt fall i mina öron. Jag gissar att du har en WiFi-router i stugan, annars lär du inte komma åt pluggen på något sätt. Du skall inte behöva någon extra server av något slag.
Endret av ingolfdahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei Halvgo. Kjøpte nettopp en Wifi-plugg for samme anvendelse (varme opp hytta). Satte inn pluggen og koplet til nettet hjemme for å teste. Kan styre den med mobilen koplet til mobilnettet - altså i prinsippet hvor som helst fra. Jeg antar at pluggen setter opp en tunnel til en server ett eller annet sted i verden, og at appen kommuniserer med serveren og ikke direkte med pluggen. På Clas' anmeldelser er det en som skriver at serveren er i Kina. Med mindre kommunikasjonen mobil-server-plugg er kryptert er det en åpenbar sikkerhetsrisiko, gjetter man seg til pluggens tilgangskode kan man vel styre den uten app'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ravn skrev:

Ja jeg er såpass paranoid her at jeg har satt opp pluggene mine med fast ip fra dhcp i routeren min, og blokkerer dem fra å nå internett. 

Jeg styrer dem fra egen lokal server. 

En rask titt på Python-skriptet viser at kommunikasjonen er kryptert, men man vet jo aldri om kineserne har lagt inn noen ekstra godsaker på pluggen. Det er ikke så mye spennende som skjer på hytta vår, så jeg kommer nok til å satse på appen. Mer interessant antagelig på hytta til en statsråd eller leder i næringslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til målrettede angrep så er vel AMS målerene større risiko. Min netteier har iallefall outsourcet it-drift til utlandet, og hvor vanskelig kan det være å finne en ansatt der som kan være litt utro mot firmaet, bare snakk om riktig pris. Da kan man finne ut når boligen er i bruk og kutte strømmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.