Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bruke mobiltelefon for å holde orden på om noen er hjemme eller ikke


mosfet

Anbefalte innlegg

Siden jeg har satt opp fast DHCP lease til mobiltelefonene på hjemmenettet, så vet jeg ip-adressen. Tenkte derfor at jeg skulle bruke BLLAN-plugin i HomeSeer til å pinge mobiltelefonene hvert 30 sekund, og kunne sette en status på om noen er hjemme. Dette fungerer, men jeg ser i loggen at iphonene som blir pinget svarer etter alt fra 1-2 minutter opptil 38 minutter. 38 minutter er litt for grovmasket, men fungerer nok til formålet mitt, som er at jeg skal utsette "ingen hjemme"-modus på huset så lenge det er en mobiltelefon på nettet. På den måten slipper jeg å endre status hvis en i husholdningen er syk eller har hjemmekontor en dag.

 

Noen som har gjort noe lignende med hell? Brukt mer finmasket (enn 37 minutter)? Vet det går an å bruke Bluetooth beacons, men WiFi er jo alltid påskrudd på mobilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ZoRaC skrev:

Har funnet ut av wifi-ping blir for ustabilt. Jeg bruker Geofency kombinert med PHLocation-plugin. :) Kan også bruke den mot iCloud, hvis man heller vil det. 

Jeg bruker også Geofency, som fungerer bra, men eneste er at ungene legger igjen telefon når de er på skolen, så da må man bruke litt klokke slett og ukedager til å sjekke dette. Jeg har Yale dørlås med Verisure , men Lsoft plugin fungerer ikke på Pi3, samt jeg har ikke fått satt opp MQTT her enda, så eneste jeg kan bruke låsen til er å motta Mail med respektive subjekt. Som eksempel “låst med stjerne», så går huset i bortemodus innen ca 2 minutter. Men litt kjedelig når man skal en kjapp tur på butikken, og trykker på stjerne knappen i ren automatikk, mens ungene er hjemme, så går alt lyset? Noen som har gode tips her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, ZoRaC said:

Har funnet ut av wifi-ping blir for ustabilt. Jeg bruker Geofency kombinert med PHLocation-plugin. :) Kan også bruke den mot iCloud, hvis man heller vil det. 

 

Var det for ustabilt med tanke på wifi-dekningen i huset ditt? Sagt på en annen måte, hvis du hadde bodd på 20 m2 uten innvendige vegger, med et wifi aksesspunkt i taket mitt i rommet, ville det da vært stabilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mosfet skrev:

Var det for ustabilt med tanke på wifi-dekningen i huset ditt? Sagt på en annen måte, hvis du hadde bodd på 20 m2 uten innvendige vegger, med et wifi aksesspunkt i taket mitt i rommet, ville det da vært stabilt?

 

Nei, ustabilt i form av at telefonene kutter wifi-forbindelsen for å spare strøm. Så selv om man er hjemme, så slutter telefonene å svare på ping innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har satt opp fast DHCP lease til mobiltelefonene på hjemmenettet, så vet jeg ip-adressen. Tenkte derfor at jeg skulle bruke BLLAN-plugin i HomeSeer til å pinge mobiltelefonene hvert 30 sekund, og kunne sette en status på om noen er hjemme. Dette fungerer, men jeg ser i loggen at iphonene som blir pinget svarer etter alt fra 1-2 minutter opptil 38 minutter. 38 minutter er litt for grovmasket, men fungerer nok til formålet mitt, som er at jeg skal utsette "ingen hjemme"-modus på huset så lenge det er en mobiltelefon på nettet. På den måten slipper jeg å endre status hvis en i husholdningen er syk eller har hjemmekontor en dag.
 
Noen som har gjort noe lignende med hell? Brukt mer finmasket (enn 37 minutter)? Vet det går an å bruke Bluetooth beacons, men WiFi er jo alltid påskrudd på mobilen.

Jeg bruker bllan mot alle telefoner (iphoner) har funnet ut at det er sjelden de er lengre borte fra nettet enn 15 minutter. Jeg har da laget en virtuell device som svitsjer hver enkelt person til borte om det er lengre enn 15 minutter siden devicen ble borte. Så det jeg da gjør i tillegg er at om bev sensoren i gang går i no motion modus og ingen andre har vært på wifi samt at ingen andre sensorer har registrert bevegelse etter sensoren i gangen så settes huset til borte. Det krever ett event pr telefon da. Reiser man bort er jo sensoren i gangen den siste som trigges.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne:

Jon00 Bluetooth Proximimity Detector

Den har støtte for både blåtann deteksjon og IP for HS3 :)

Jeg har bare installert den på min Win-10 maskin og benytter standard blåtann enhet for å detektere mobiler.
I tillegg kjører jeg fast IP på telefonene.
Dette gir meg oversikt over hvem som er hjemme når.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger. Har satt opp virtuelle devices i HomeSeer som svitsjer mellom hjemme/borte per person (og en for gjester, som på sikt skal pinge ip-er på gjestenettet). Har laget et event som setter hver person som borte hvis den ikke har fått svar på ping innen en time. Det er kanskje ikke så nøyaktig, men jeg tror det skal gjøre nytten. Det skal i første omgang kun brukes til å utsette temperatursenking så lenge noen er hjemme. Termostatstyringen med schedule ble dårlig mottatt da hun lå hjemme syk, og huset senket seg til 17 grader. Har unngått dette tidligere ved å ha en virtuell "hjemmekontor" device. Nå slipper jeg å huske å endre denne. Mitt mål er at huset skal skjønne selv når noen er hjemme eller ei. Hvis jeg må huske å skru på bluetooth på mobilen(e) eller ha en app kjørende, så blir det ikke robust nok.

 

TL;DR: Enn så lenge så fungerer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, mosfet skrev:

Hvis jeg må huske å skru på bluetooth på mobilen(e) eller ha en app kjørende

 

Appen kjører som en service.
Jeg har alltid blåtann eller wifi påskrudd enten på mobilen eller klokka.
Dette gir ingen nøyaktig deteksjon på hvor i leiligheten jeg er, men jeg blir alltid "oppdaget" :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, mosfet skrev:

Termostatstyringen med schedule ble dårlig mottatt da hun lå hjemme syk, og huset senket seg til 17 grader. Har unngått dette tidligere ved å ha en virtuell "hjemmekontor" device. Nå slipper jeg å huske å endre denne. Mitt mål er at huset skal skjønne selv når noen er hjemme eller ei.

 

Jeg har flere rom med «nattsenking» helt til kl 14 - er ikke innom rommene før jobb, så da er det bortkastet å varme de opp. Jeg har løst det med å integrere Google Calender. Hvis det står «syk», «hjemmekontor», e.l i kalenderen så oppfører den seg som en fridag. 

 

Likete uansett det med deteksjon av gjester. Må se om jeg kan finne på noe lurt der. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.