Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva bør alle ha?


Anbefalte innlegg

Som nybegynner forsøker jeg å lese meg litt opp og få en god start. Bygger nytt hus, og vil gjerne gjøre kloke valg. 

 

Det er mange måter å stille spørsmålet på :

Hva mener du at alle bør ha i sitt hjem? 

Hvilke funksjoner eller løsninger betyr mest for deg? Hva gir mest igjen (glede, nytte, morro, sikkerhet, økonomisk besparelse)  i forhold til investeringen (tid eller penger)? 

Hva savner du mest når du ikke er hjemme? 

Hva anbefaler du venner å gjøre først? 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et "kjedelig" svar, men etter min mening det viktigste/klokeste du gjør: Sørg for plenty med ekstra trekkerør nå når du har mulighet til det. Gjerne mye mer enn det du tror du vil få brukt for :-)

 

 

 

 

 

Endret av Vitellius
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett at noen tidligere her har sagt at de ønsker å droppe lysbryteren siden alt styres gjennom smarthussystemet. Det anbefaler jeg virkelig ikke! Hadde vi droppet lysbryterne hadde madammen kasta Smarthuset ut for lenge siden. Flere ganger har vi hatt behov for å bruke bryterne. Hubben har frosset eller oppdaterer seg eller lignende.


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2018 den 0.41, Vitellius skrev:

Et "kjedelig" svar, men etter min mening det viktigste/klokeste du gjør: Sørg for plenty med ekstra trekkerør nå når du har mulighet til det. Gjerne mye mer enn det du tror du vil få brukt for :-)

 

 

 

 

 

 

Høres jo ut som en god ide.  Men hvor trenger man ekstra trekkerør?  Fra hvor til hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2018 den 10.03, Iogahguil skrev:

Har sett at noen tidligere her har sagt at de ønsker å droppe lysbryteren siden alt styres gjennom smarthussystemet. Det anbefaler jeg virkelig ikke! Hadde vi droppet lysbryterne hadde madammen kasta Smarthuset ut for lenge siden. Flere ganger har vi hatt behov for å bruke bryterne. Hubben har frosset eller oppdaterer seg eller lignende.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er jo mange gode grunner til å beholde brytere, så det er det ingen tvil om. Huset må jo fungere selv om jeg skulle være borte en stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2018 den 10.03, Iogahguil skrev:

Har sett at noen tidligere her har sagt at de ønsker å droppe lysbryteren siden alt styres gjennom smarthussystemet. Det anbefaler jeg virkelig ikke! Hadde vi droppet lysbryterne hadde madammen kasta Smarthuset ut for lenge siden.

 

 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et ekstra skap inntil sikringsskapet.
Der har jeg to kurser inn som fordeles på 8 dimmere til 8 lys soner og til teknisk utstyr i det ekstra skapet.

Det er trukket rør fra de forskjellige lys sonene og frem til skapet.

Hver sone har i tillegg en fysisk bryter på samme rørtilførsel.

Slikt må planlegges på forhånd med rør, bryter og lysplassering.

Alle lampetter i leiligheten har skjult kabling.
Det er trukket data punkt midt på alle store veggflater.
Enten henger det en TV der, eller så henger et bilde over boksen.
Alle disse datapunktene er trukket til et strømpunkt, samt direkte til det tekniske skapet med to cat 6 kabler.

Det er trukket egen kurs til utvendige tilkoplingsbokser ved alle vinduer for markiser.

 

Hvis du er så heldig som meg, at du får muligheten til å lage en slik løsning, så gjør det, du vil ikke angre.

Endret av Odd
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt dobbel cat 6 til alle rom i tillegg til cat6 for trådfast nett fra teknisk rom. Har også tomrør opp på loft og ned til kjeller. Da kan jeg trekke når jeg trenger det. Ligger også tomrør i veggene for høyttalere i vegger og tak i stua. Kommer nok ikke til å bruke dem med det første, men da har man muligheten. Som nevnt over her ville jeg langt opp til solskjerming til alle vinduer som potensielt kan få styrt solskjerming i fremtiden. Har det på stua og angrer på at jeg ikke la opp til dette på soverommene også.
- Kabling til video for ringeklokke kunne jeg tenkt meg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.