Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Off Topic-tråden


Anbefalte innlegg

God smak i øl, men blande det med Skittles imponerer ikke! Jeg skumlet med planer om å bruke trykkluftaktuatorer for å åpne døra i noen fyrlykter på terrassen på hytta, der det skulle stå høyttalere inni, men det ble litt for omfattende, og så kjøpte jeg Bose utehøyttalere istedenfor... Jeg skal bygge én av disse fyrlyktene som subwooferkasse (Alpine båtwoofer) nå til våren, men den trenger ikke kunne åpnes, for jeg fyrer heller bassen rett nedover i kassa, mot noen bein på 5-6 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22/11/2018 at 09:09, Mastiff said:

Det meste av 12-volt LED er noe jævla ræl å skulle dimme. Jeg ga det opp etter å ha prøvd på flere forskjellige måter (det er greit med returrett på ting man kjøper på nett...), så jeg byttet ut det som var av 12V med 240V-armaturer i huset.

ESP8266 som PWM-styrer en FET som sitter på 12V til LEDen. Har lagt ut PCB for dette med fire utganger (RGBW). Kortet kan kuttes slik at kun W-delen brukes dersom det er en enfarget LED.

Egentlig litt rart det ikke selges noe slikt som ferdig modul på Aliexpress. 

Vel, jeg har kanskje ikke lett godt nok, siden jeg er så glad i å lodde. ?

EDIT: Fungerer jo kun på DC 12V, ikke AC.

Endret av ArnieO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2018 den 0.18, Erling skrev:

Hm., «noen» glemte å be elektrikeren om å sette opp stikkontakt til julepynten med Fibaro z-wave.

 

Finnes det ingen vanntette i butikkene?

 

https://www.tronika.no/no/zwave-apparatstyring/755-bryter-zw078.html

 

Kan jeg koble til støpsel og motsatt på denne?

 

Neppe lov, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Erling skrev:

Neppe lov, eller?

Tja, hvis du har støplser han/hun i begge ender er det ikke regnes som permanent, så det burde strengt tatt være lov...?

 

Men Z-wave for julepynt? Da må du jo pakke en node ned igjen...

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så gikk jeg for en litt billigere 433Mhz løsning for å styre lysene ute.

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/plug-in-produkter/fjernstrombrytere/fjernstrombrytere-408086/

Den fungerer helt greit for meg. Eneste ulempen var at jeg ikke har fått laget i RfLink noe opplegg for å "trene" en bryter. Men en Nexa-fjernkontroll klarte enkelt å programmere bryteren. Og den fanget også RfLink greit opp (og sikkert RFXCOM også, men siden jeg har brukt så mange timer på plugin så skal den brukes)

For å være sikker på av og på sender jeg av kommandoen 2 ganger med 10 sekunders mellomrom. Så langt har alt fungert som det skal.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysj! Du må ikke nevne 433Mhz så Moskus hører det! Han får nervesammenbrudd! ?

 

Jeg har brukt lignende løsninger, bare Nexa. For meg har de vært mer pålitelige enn de "kopivariantene" som fins rundt forbi. Jeg hadde på det meste en hovedbryter og 10-12 underbrytere, så jeg kunne kjøre blinking av forskjellige lys.

 

Edit: Jeg hadde store problemer med Julas Anslut av den vanlige typen (ikke for utebruk). De støyer noe helt j... på 433 Mhz-båndet, så de forstyrret IR over RF-systemet mitt. Det gjorde ikke Nexaene.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er klar over det. Det er derfor jeg holder meg til kombinasjonen min. Men du må passe på pronomenene dine. Du byttet om du og jeg, sånn at det ikke ble det du mente, som selvsgt var " Det finnes jo ingen grunn til å bytte noe ut siden du allerede bruker det beste alterntivet, det vet jeg jo fra før."

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mastiff skrev:

Men du må passe på pronomenene dine.

 

Kan gjøre det entydig:

6 minutter siden, Moskus skrev:

Det finnes jo ingen grunn til å bytte noe ut siden Moskus allerede bruker det beste alterntivet, det vet Mastiff jo fra før. ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En ny milepæl ble oppnådd i går. Vi skulle plassere ett stort skap i spisestuen og på den beste plasseringen var det en fysisk lysbryter (med en Dimmer 2 bak).

 

Fruen i huset visste faktisk ikke hvilket lys den lysbryteren styrte så skapet kunne trygt stå forran ?

 

Bryteren styrer lyset over spisebordet, som også styres automatisk av en bevegelsesensor med den mest avanserte regelen jeg har (20% dim som standard, med mye bevegelse innenfor ett gitt tidsintervall dimmes lyset opp til 80%) :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke heeeelt sikker, men nesten: Du har oppnådd det som kalles WAF-nirvana, på norsk konefaktornirvana, en følelse som stort sett bare komme én gang i livet. For problemet er at etter det mener nevnte kone at "det skal jo bare funke, så fiks det med en gang".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side blir man jo uunnværlig i heimen. ?  Største WAF-risiko er vel at noe henger seg opp mens man er på jobbreise eller lignende. Det er vel egentlig syretesten på at systemet er stabilt nok... Kan det spore av så skjer det jo mens man er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har jeg en fordel, siden jeg nesten ikke reiser... Jobben min er på hjemmekontoret eller hytta. Men da er fruen som regel med. For meg er den store testen når fruen begynner å bruke det. Jeg har prøvd å leie henne ut som tester til Microsoft og andre firmaer, men de bare ler når jeg beskrivër henne nøkternt og sier "det der er ikke mulig". Men hun er bokstavelig talt et vandrende Bermudatriangel for stabilitet i alle systemer. Kan noe krasje, så skjer det garantert når hun bruker det!

  • Like 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.