Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Off Topic-tråden


Moskus

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...

 

5897560600.png

 

Var riktignok mot GET sin Server (har Telenor\Canal Digital), Men må si meg fornøyd så langt. :)

 

Noen som vet om man kan kjøpe fast IP hos Canal Digital? Eller må man bare ty til slike tjenester som no-ip.org \ dyndns ol? :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt nettverkspunkt i stua?

 

Kan TP-kabel strekkes i samme rør som strøm?

 

Lovlig, forstyrrelser - eller.

 

Vil ha ny TV, da må stua gjennom en "rokade", stasjoner PC trenger nettverk.

 

Evt. rå Asus-wifi/router, med wifi på USB er neppe bra.

Endret av Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Erling skrev:

Nytt nettverkspunkt i stua?

 

Kan TP-kabel strekkes i samme rør som strøm?

 

Lovlig, forstyrrelser - eller.

 

Vil ha ny TV, da må stua gjennom en "rokade", stasjoner PC trenger nettverk.

 

Evt. rå Asus-wifi/router, med wifi på USB er neppe bra.

Du kan forsøke slike "Powerlines".

 

http://www.elkjop.no/search?SearchTerm=powerline&search=&searchResultTab=

 

vYufKdw.png

 

Disse fører nettverk via strømnettet i huset\leiligheten.

 

Du kan miste noe hastighet, men det er veldig variabelt. noen får mer eller mindre samme, mens andre kan miste en del. Kommer nok litt an på tilstanden på el-nettet og evt forstyrrelser ellers.

 

Verdt et forsøk. så evt retunere dem om det ikke fungerer som ønsket :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Merko skrev:

Du kan forsøke slike "Powerlines".

Ja. Men trekk heller kabel hvis det er en mulighet. Det er vesentlig mer stabilt.

 

Jeg har prøvd slike i litt forskjellige konfigurasjoner og min erfaring er at hvis det ikke er en liten leilighet med et ganske nytt ledningsnett, så vil det neppe fungere tilfredsstillende.

 

 

8 timer siden, Erling skrev:

Kan TP-kabel strekkes i samme rør som strøm?

 

Lovlig, forstyrrelser - eller.

Jeg er IKKE elektriker, men jeg kan ikke se at det skulle være et problem med lovligheten. Spørsmålet er vel mer om du har plass hvis det er et vanlig trekkerør.

 

Og, ja, det kan bli forstyrrelser. Det kan du løse (dvs begrense) med å bruke en skjermet kabel, men da blir det enda vanskeligere fordi CAT-kabelen blir stivere.

 

 

 

Det er imidlertid mulig å sette opp en Raspberry Pi som en trådløs ethernet extender. Jeg har ikke prøvd det selv, men har lurt på det. (Jeg har såpass problemer med Powerline-extenderne at jeg må lete etter alternativer.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Merko said:

Du kan forsøke slike "Powerlines".

Jeg brukte slike første året etter at vi flyttet inn. Det funket utmerket -- inntil hastigheten sank til det ubrukelige. Etter mye, mye feilsøk fant jeg ikke ut av det. En eller annen i nærheten som har introdusert en støykilde?

Nå er det skjulte kabler til alle relevante punkter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Erling skrev:

Nytt nettverkspunkt i stua?

 

Kan TP-kabel strekkes i samme rør som strøm?

 

Lovlig, forstyrrelser - eller.

 

Vil ha ny TV, da må stua gjennom en "rokade", stasjoner PC trenger nettverk.

 

Evt. rå Asus-wifi/router, med wifi på USB er neppe bra.

Det er ikke lov å trekke i samme rør, så sant ikke isolasjonen på TP kabelen er godkjent for spenningen i strømkabelen.

Dvs er det 230v må TP kabelens isolasjon være godkjent opptil 230v. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Actibus skrev:

Det er ikke lov å trekke i samme rør, så sant ikke isolasjonen på TP kabelen er godkjent for spenningen i strømkabelen.

Dvs er det 230v må TP kabelens isolasjon være godkjent opptil 230v. 

Ikke lov er vel å ta i?

Etter det jeg husker fra skolen(noe gammel kunnskap med andre ord) så kan en legge en kabel sammen med 230V men det er ikke i følge forskrifter og vil dermed måte ha et avvik på en eventuell samsvarserklering dersom du skal følge forskifter og standarder.

Korrigering:

Det er imot forskriftene(NEK 400) å installere kabler sammen med 230V dersom de ikke er isolert for 230V... Så Aktibus har rett der. Nå kan det nevnes at de kablene jeg har liggende er alle ratet til opptil 400V på isolering.

 

Jeg ville personlig hatt en STP eller FTP kabel dersom det skal gjøres(og signalkvalitet er veldig viktig). Disse er vanskeligere å trekke.

 

Offisielle anbefalinger på CAT-5 er vell egentlig 5 cm avstand fra 230v dersom skjermet kabel brukes og 20 cm dersom uskjermet brukes.(tatt fra hukommelse)

 

Jeg har selv trukket CAT-5e opptil 40m i samme rør som 230V og det har levert signal som er helt topp(ingen pakketap, god hastighet).

 

13 timer siden, Erling skrev:

Lovlig, forstyrrelser - eller.

Vil ha ny TV, da må stua gjennom en "rokade", stasjoner PC trenger nettverk.

Kan anbefale at dersom du har ett nettverkspunkt og skal trekke et ekstra så ville jeg heller sjekket om du kunne kjøre VLAN over den kontakten du har.

 

 

13 timer siden, Merko skrev:

Du kan forsøke slike "Powerlines".

Har kjørt powerlines et par ganger, og kan si at jeg aldri ble fornøyd. det var mye pakketap og lav hastighet... stabiliteten var ikke noe serlig heller.

 

4 timer siden, Moskus skrev:

Det er imidlertid mulig å sette opp en Raspberry Pi som en trådløs ethernet extender. Jeg har ikke prøvd det selv, men har lurt på det. (Jeg har såpass problemer med Powerline-extenderne at jeg må lete etter alternativer.)

NodeMCU kan også settes opp som extendere. ellers kan en vanlig extender kjøpes billig på alle elektro butikker.

Endret av Lazarus
Korrigering av min påstand...
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lazarus skrev:

Har kjørt powerlines et par ganger, og kan si at jeg aldri ble fornøyd. det var mye pakketap og lav hastighet... stabiliteten var ikke noe serlig heller.

jepp. det varierer fra konfigurasjon til konfigurasjon. for noen fungerer det utmerket, mens andre har problemer :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge NEK 400 528.1.1 er det ikke tillatt å blande spenningsbånd 1 og spenningsbånd 2 (svakstrøm/sterkstrøm)

 

528.1.1 
Spenningsbånd I og spenningsbånd II -kretser/-kurser skal ikke være ført i samme ledningssystem, unntatt når alle kabler har isolasjon som krevet for den høyeste spenning som forekommer i ledningssystemet, eller når en av følgende betingelser er oppfylt: 

- Hver leder i en flerlederkabel er isolert for den høyeste spenningen som opptrer i den kabelen, eller 

- Kablene har isolasjon som krevet for den nominelle spenningen for den strømkretsen som kabelen inngår i og er installert i separate rom i prefabrikert kabelkanal, eller 

- Ledningssystemet har separate rør for hver strømkrets. 

Merknad - Spesiell vurdering av elektrisk interferens, både elektromagnetisk og elektrostatisk, kan være nødvendig for telekommunikasjonskretser, dataoverføringskretser o.l. 

11 minutter siden, Lazarus skrev:

Ikke lov er vel å ta i?

Etter det jeg husker fra skolen(noe gammel kunnskap med andre ord) så kan en legge en kabel sammen med 230V men det er ikke i følge forskrifter og vil dermed måte ha et avvik på en eventuell samsvarserklering dersom du skal følge forskifter og standarder.

 

Jeg ville personlig hatt en STP eller FTP kabel dersom det skal gjøres(og signalkvalitet er veldig viktig). Disse er vanskeligere å trekke.

 

Offisielle anbefalinger på CAT-5 er vell egentlig 5 cm avstand fra 230v dersom skjermet kabel brukes og 20 cm dersom uskjermet brukes.(tatt fra hukommelse)

 

Jeg har selv trukket CAT-5e opptil 40m i samme rør som 230V og det har levert signal som er helt topp(ingen pakketap, god hastighet).

 

Kan anbefale at dersom du har ett nettverkspunkt og skal trekke et ekstra så ville jeg heller sjekket om du kunne kjøre VLAN over den kontakten du har.

 

 

Har kjørt powerlines et par ganger, og kan si at jeg aldri ble fornøyd. det var mye pakketap og lav hastighet... stabiliteten var ikke noe serlig heller.

 

NodeMCU kan også settes opp som extendere. ellers kan en vanlig extender kjøpes billig på alle elektro butikker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Actibus skrev:

Ifølge NEK 400 528.1.1 er det ikke tillatt å blande spenningsbånd 1 og spenningsbånd 2 (svakstrøm/sterkstrøm)

 

528.1.1 
Spenningsbånd I og spenningsbånd II -kretser/-kurser skal ikke være ført i samme ledningssystem, unntatt når alle kabler har isolasjon som krevet for den høyeste spenning som forekommer i ledningssystemet, eller når en av følgende betingelser er oppfylt: 

- Hver leder i en flerlederkabel er isolert for den høyeste spenningen som opptrer i den kabelen, eller 

- Kablene har isolasjon som krevet for den nominelle spenningen for den strømkretsen som kabelen inngår i og er installert i separate rom i prefabrikert kabelkanal, eller 

- Ledningssystemet har separate rør for hver strømkrets. 

Merknad - Spesiell vurdering av elektrisk interferens, både elektromagnetisk og elektrostatisk, kan være nødvendig for telekommunikasjonskretser, dataoverføringskretser o.l. 

 

Der kom sitatet ja.. jeg la inn en edit rett før du la ut dette.. måtte sjekke i NEK selv.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En av sønnene kjøpte seg en CNC fres til jul.

Problemet er at G-Kode programmet (Mach3) krever parallell kommunikasjon med fresestyringen.

 

Det er dårlig med bi-directionale parallell porter på moderne PCer...

 

Det er ingen som har liggende et gammelt ISA paralellkort vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fermate skrev:

En av sønnene kjøpte seg en CNC fres til jul.

Problemet er at G-Kode programmet (Mach3) krever parallell kommunikasjon med fresestyringen.

 

Det er dårlig med bi-directionale parallell porter på moderne PCer...

 

Det er ingen som har liggende et gammelt ISA paralellkort vel?

 

hehe Det hadde jo ett til 16 Kr på Komplett :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webasto...

 

Noen som har tenkt tanken på automatisering av bensinvarmeren til bilen?

 

Kjører VW, der går det ikke via app enda, da må man ha tilleggsabb. fra Webasto, men for Volvo er dette mulig via app.

 

Jaja, Moskus "lager" det nok hvis han tar lappen. ???

 

EDIT: Vet det er polisk ukorrekt i disse MDG-Oslo-tidende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Erling skrev:

Jaja, Moskus "lager" det nok hvis han tar lappen.

Nesevis, nå. ;)

 

Vi har en Webasto som fulgte med Touran'en vår da vi kjøpte den (ny), men kun fjernkontroll. Har ikke funnet ut hvordan den kan styres, selv om det hadde vært SVÆRT interessant. Istedenfor har jeg et Event som minner meg på å skru på varmen hvis været er slik at det tilsier at vi skal kjøre bil (istedenfor el-sykkel).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus, måtte mobbe litt - i all vennlighet.

 

For Volvo er det mulig via appen, for VW blir det mulig via Car-Net i løpet av 2017. Sikkert kun for 2018-modeller.

 

Slik det må gjøres er at det monteres et GSM-kit i bilen samt en app på "mobilen". Dermed bør det være mulig å gjøre ting automatisk.

 

For min egen del når ikke fjernkontrollen 7. etasjer ned til bilen, dermed må jeg kjøpe GSM-kit straks det blir kaldt i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.