Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Off Topic-tråden


Anbefalte innlegg

@Erling Det der ser ut som en Viking, og den funker både med Tellstick i alle varianter og RFX i alle varianter. Men husk at kjøleskap og fryser er som et Faraday-bur, så hvis ikke mottakeren er forholdsvis nær, er det ikke sikkert den når pålitelig fram. Til kjøleskap liker jeg best denne: https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/smarte-hjem-losninger/telldus-smarte-hjem/telldus-kjoleskaps-og-frysertermometer-for-tellstick-p50436

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temp.-måler for kjøleskap og fryser?
 
https://www.teknikmagasinet.no/produkter/hjemmeelektronikk/husholdningsdingser/termometer-vaerstasjoner/remote-thermo-sensor
 
Vet noen om denne fungerer med Rfxcom?
 
Evt. andre modeller.

Andre, https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/plug-in-produkter/fjernstrombrytere/fjernstyrt-termometer-hygrometer-408092/
Har på kjøleskap, varmkompost samt noen uten ekstra probe i noen rom.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Aqara tempsensor i fryser. Den rapporterte 100% batteri i rom-temperatur, men sank til 48% ved -20 grader. Men den har etter 1 år fortsatt med å være 48%
image.png.3974c3a25e6d29fc5e92aabd6c42152b.png
 

I Home Assistant har jeg en egen graf for fryser og to kjøleskap
image.png.42f2c5ba13919243c26a19067f2d06e9.png

 

Det ene kjøleskapet og fryser står i en bod utenfor huset. På huset er det en utelampe med zigbee og de sensorene i boks og skap har ingen problem med rekkevidde til utelampen. Noe jeg egentlig ikke ville tro da jeg forsøkte meg med å legge en slik i fryseren. En metallboks er jo ikke akkurat veldig gunstig for radiosignaler. Men de første dagene rapporterte Aqara sensoren direkte til deconz zigbee usb pinnen som attpåtil er i motsatt ende av huset, kanskje 20 meter fra fryser og med mange vegger i mellom. 
 

Endret av stigvi
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Klips for hue outdoor - på glass?

 

På terrassen har jeg glassvegg, den går vel 120 cm. opp fra gulvet, der vil jeg gjerne feste hue outdoor led-strips.

 

Dobbeltsidig tape holder ikke, konstant vind på vestlandet.

 

«Hobbytvinger» gjør jobben, men ser teit ut. 6 meter, 6 flak hver på 1 meter.

 

Bør vel ha noe hver 10-15 cm.

 

Noen Petter Smart-forslag her inne?

 

Originalt "klips":

 

782019317_Skjermbilde2020-03-26kl_23_35_44.thumb.png.73b5694f0fcbdb687564ced55c36a684.png

 

 

Outdoor montert:

 

1885971265_Skjermbilde2020-03-26kl_23_36_53.thumb.png.aef0aa2c9f434670e4f8cfdbfcf140fc.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Erling Klin litt Casco Extremfix på klipsene og sett dem opp (Extremfix kleber så godt med en gang at du ikke trenger å holde dem oppe med teip eller noe, derfor er den veldig grei). Vent en dag så det er gjennomherdet, og sett opp stripsene. Hvis du noen gang skal ha ned igjen klipsene, må du bruke barberblad eller skalpell, det går ikke an å rive dem løs.

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Mastiff skrev:

@Erling Klin litt Casco Extremfix på klipsene og sett dem opp (Extremfix kleber så godt med en gang at du ikke trenger å holde dem oppe med teip eller noe, derfor er den veldig grei). Vent en dag så det er gjennomherdet, og sett opp stripsene. Hvis du noen gang skal ha ned igjen klipsene, må du bruke barberblad eller skalpell, det går ikke an å rive dem løs.

 

 

 

Tusen takk, jeg fikser det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 27.3.2020 den 8.35, Mastiff skrev:

@Erling Klin litt Casco Extremfix på klipsene og sett dem opp (Extremfix kleber så godt med en gang at du ikke trenger å holde dem oppe med teip eller noe, derfor er den veldig grei). Vent en dag så det er gjennomherdet, og sett opp stripsene. Hvis du noen gang skal ha ned igjen klipsene, må du bruke barberblad eller skalpell, det går ikke an å rive dem løs.

 

 


Venter på varme, men limen er på plass.

 

D3228C9B-5EED-4263-B8A0-1B74C8AB8764.thumb.jpeg.06605f415c2b329b2c685fcd387eb90c.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det en ny laptop, som nok ska erstatte en gammel stasjonær også.

 

https://www.komplett.no/product/1153775/gaming/gaming-pc/baerbar/razer-blade-156-fhd-240-hz

 

Kanskje litt overkill, så er en viss fare for at jeg nedgraderer den noe hakk.
Men livssituasjonen min har endret seg såpass de siste 2 ukene at jeg vil ha noe ordentlig jeg kan gjøre det meste med. :) 

Endret av Merko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

USB-strøm «skjult» i vegg?

 

Noen fikk meg til å bytte ut 8 multisensorer 5, da ble det 6’ern med innbygging.
 

Får jeg elektrikeren til å legge kabel skjult slik at disse får strøm?

 

Er det lovlig er vel spørsmålet.

 

Noen steder kunne jeg meg 2 stk. USB-kontakter slik at Arlo kamera også får strøm.

 

Er åpen for å sette en «kontakt» disse plassene, men vil helst ha det skjult.

 

Noen stalltips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Merko Og jeg som syntes jeg tok hardt i da jeg kjøpte hovedkort, minne og Xeon-prosessor for rundt 20 000! ;)

 

@Erling Svakstrøm kan du gjøre akkurat hva f... du vil med, det er det ingen som har en dritt med! ? USB er 5V, så det mangler omtrent 45V før det begynner å bli regulert etter norske forhold, der grensen så vidt jeg vet er 50V.

 

Edit: Og her er ordlyden:

Quote

Med svakstrømsanlegg forstås anlegg hvor elektrisiteten utelukkende brukes til overføring av lyd, bilder, tegn, skrift, figurer, signaler o.l., samt anlegg som arbeider med så lav spenning eller strøm at anlegget ikke kan medføre fare for liv og eiendom. I tvilstilfelle skal avgjørelsen treffes av Direktoratet for brann- og elsikkerhet (DBE). Med svakstrømsanlegg forstås også optiske fiberkabler, som brukes til samme formål.

 

Endret av Mastiff
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mastiff skrev:

 

@Erling Svakstrøm kan du gjøre akkurat hva f... du vil med, det er det ingen som har en dritt med! ? USB er 5V, så det mangler omtrent 45V før det begynner å bli regulert etter norske forhold, der grensen så vidt jeg vet er 50V.

 

Edit: Og her er ordlyden:

 


Takk, det høres lovende ut. Dvs. at jeg kan skjule en slik 220-volt Elko dings m/2xUSB-uttak?

 

Sikkert ikke...

 

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være tilgjengelig på noen måte uansett, siden du skal kunne plugge inn greier i det, og da tror jeg det oppfyller kravene. Hva med å ha det i en dobbeltboks med enkel åpning med blindlokk? Kommer du til fra baksiden av veggen for å sette opp nye bokser og sånt?

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Guahtdim skrev:

@Merko med den prisen hadde jeg forventet 2 ganger så mye minne og SSD. Personlig så gikk jeg for en billigere spillmaskin ("bare" 13,5K) kamuflert som ny jobb-bærbar.

 

Helt enig at både minne og harddisk er alt for liten i den prisklassen. Det kan heldigvis oppgraderes relativt billig, men uansett.

 

1 time siden, Mastiff skrev:

@Merko Og jeg som syntes jeg tok hardt i da jeg kjøpte hovedkort, minne og Xeon-prosessor for rundt 20 000! ;)

 

 

Haha ja ikke sant. Jeg hadde nok ikke kjøpt denne maskinen for 2 uker siden, men gikk fra "Frisk og rask" til uhelbredelig kreftsykdom på noen dager, så da er det en "god" investering når jeg enten er sofaliggende eller på sykehuset, tenker jeg da. ;) Men det er mulig jeg returnerer den innenfor 14 dager. det er jo snakk om _litt_ penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Mastiff said:

Edit: Og her er ordlyden:

Hvor er det klippet fra?

 

Som nevnt i denne tråden så er 50V-grensen fjernet og FEL  gjelder for alle anlegg opp til 1000V AC/1500V DC...

 

Men som det fremgår i posten så er det likevel lov for menigmann å sysle med f.eks. 5v-siden av en liten strømforsyning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Mastiff said:

Det må jo være tilgjengelig på noen måte uansett, siden du skal kunne plugge inn greier i det, og da tror jeg det oppfyller kravene. Hva med å ha det i en dobbeltboks med enkel åpning med blindlokk? Kommer du til fra baksiden av veggen for å sette opp nye bokser og sånt?

Denne er lovlig og godkjent for bruk i standard veggboks, men MÅ installeres av elektriker:

 

Jeg bruker den selv på min iPad m/ramme.

Smart things sCharge s24 12W micro USB

s24mscharge-450x450.jpg.7cbfdabcacf82666d606f1e2319d4f19.jpg

Endret av Byelektrikeren
  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Mastiff skrev:

@Merko, Faen så kjipt.  Sorry. :(

 

28 minutter siden, Guahtdim skrev:

@Merko Beklager så mye. Jeg håper det ikke er helt uhelbredelig.

 

Hehe, jeg og.

Men fått beskjed om at de ikke kan gjøre noe særlig da det er spredning ol.  

 

Men de skal forsøke å bremse det da, så kommer jeg kanskje inn på noe studie greier hvor jeg er forsøkskanin på et eller annet, så får bare ta en dag av gangen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Merko skrev:

Men de skal forsøke å bremse det da, så kommer jeg kanskje inn på noe studie greier hvor jeg er forsøkskanin på et eller annet, så får bare ta en dag av gangen. :) 

 

Trist å lese dette, takk for du deler.

 

Hold humøret oppe - gjerne med gadgets. Kjenner igjen situasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Byelektrikeren said:

Denne er lovlig og godkjent for bruk i standard veggboks, men MÅ installeres av elektriker:

 

Jeg bruker den selv på min iPad m/ramme.

Smart things sCharge s24 12W micro USB

s24mscharge-450x450.jpg.7cbfdabcacf82666d606f1e2319d4f19.jpg

Fin løsning, men ganske kostbar om man skal ha en for hver Multisensor.

Selv bruker jeg Popp 5v strømforsyning også kapper jeg USB-kabelen til sensoren og koblet til.

Siden det er 230V tilkobling så krever også denne elektriker.

Endret av Hillmar
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Erling skrev:

 

Trist å lese dette, takk for du deler.

 

Hold humøret oppe - gjerne med gadgets. Kjenner igjen situasjonen...

Jepp!) 

Nå som livet allerede er på "hold" ref corona osv, så blir det å bruke mye penger på meg selv nå fremover (har ingen egen familie så har ikke dårlig samvittighet enda) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.