Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av solskjerming - somfy kokntra futurehome


Anbefalte innlegg

Hei dere!

 

Vi har flyttet inn i et hus fra slutten av 90-tallet og skal nå gå i gang med solskjerming av to stk vinduer. Det er ingen automasjon i huset per i dag, men jeg ønsker at solskjermingsscreensene skal kunne styres fra app på mobil. Etter litt søking på nettet har jeg kommet frem til at Somfy har et eget system på dette som trolig vil fungere helt topp for akkurat solskjermingen, men det stopper også der. 

 

Etter litt tankevirksomhet har jeg kommet frem til at det hadde vært gøy å utvidet styringen til å kunne lese av effektforbruk på sentrale komponenter i huset som ventilasjonsanlegg, varmtvannsbereder og trolig også styre panelovnene. Dermed utgår Somfy sin egen tahoma og styring. Siden solskjermingen må kunne brukes av alle i huset må app-løsningen være god. Jeg har derfor sett mer på Futurehome sin løsning og går trolig for denne. 

 

Jeg har derfor (naturlig nok) en rekke spørsmål siden jeg ikke kan noe om dette og håper noen her kan hjelpe til med slik at bestillingen av solskjermingen .

 

  1. Skal solskjermingen bestilles med motor fra Somfy med vanlig gammeldags bryter på vegg? Full kabling og veggboks med 
  2. Disse motorene leveres også med RTS og IO-løsning. Ved bruk av Fibaro Roller Shutter 2 opp mot Futurehome hub bør vel ikke dette velges ved bestilling av solskjerming?
  3. Er det slik at futurehome-huben bør stå sentralt i huset eller bruker den det eksisterende trådløse nettverket? Jeg har to stk AccessPoints, en i hver etasje i huset. Vil dette fungere godt ?

 

Jeg har trolig uendelig mange flere spørsmål, men det viktigste er å få satt i gang bestilling av solskjermingen. (Har stillt spørsmålet også på facebooksiden Smarthus og IoT på faceobok, men mest for å få flere til å hjelpe til med valgene nå i første omgang).

 

 

Hilsen Olav

Endret av olavkige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, olavkige skrev:

Siden solskjermingen må kunne brukes av alle i huset må app-løsningen være god.

App er viktig, men det er ikke det man primært burde satse på for styring. Ja, det ER praktisk å ha full kontroll over hele huset (eller solskjermen foreløpig) i lommen, MEN når det har gått et par uker så er det ikke like spennende lenger. Da skal det gå automatisk. :)

 

Er det sol? Ta dem ned.

Er det ikke sol? Ta dem opp.

 

 

Jeg hadde nok gått videre med FutureHome. Da får du alt over på Z-wave og kan evt. senere velge å bytte ut hub'en hvis du ønsker det. :)

Når det er sagt så skal det være mulig for andre systemer å snakke med Tahoma også, men det r heeelt i oppstartsfasen nå.

 

17 minutter siden, olavkige skrev:

Skal solskjermingen bestilles med motor fra Somfy med vanlig gammeldags bryter på vegg? Full kabling og veggboks med 

Vanlig bryter på vegg. Så får du lagt inn Fibaro Roller Shutter 2 bak bryteren.

 

18 minutter siden, olavkige skrev:

Disse motorene leveres også med RTS og IO-løsning. Ved bruk av Fibaro Roller Shutter 2 opp mot Futurehome hub bør vel ikke dette velges ved bestilling av solskjerming?

Stemmer.

 

18 minutter siden, olavkige skrev:

Er det slik at futurehome-huben bør stå sentralt i huset eller bruker den det eksisterende trådløse nettverket? Jeg har to stk AccessPoints, en i hver etasje i huset. Vil dette fungere godt ?

Den bør stå så sentralt du klarer. Z-wave bruker ikke det trådløse nettverket, men lager sitt eget "mesh" nettverk. Jo flere enheter du har, jo bedre dekning får du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, olavkige skrev:

Hva kjøper jeg da?

En Lux-sensor. Sett en Fibaro Motion sensor i vinduet så finner du ut om det er sol ute, og så kan du ha en inne (f.eks. en Aeon Labs Multisensor, den kan gå på fast strøm) for å finne ut hvor mye lys det er inne. Med de to så er det enkelt. :)

 

Grunnen til at jeg sier en Fibaro og en Multisensor er at de har et par forskjeller mellom dem. Fibaroen har større "range" på Lux måling, Aeon Labs er begrenset til 1000 Lux. Men Aeon Labs har den (enorme) fordelen at den kan kobles til fast strøm, og bli en aktiv del av Z-wave nettverket slik at den kan videresende beskjeder. Det kan ikke batteri-enheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Installerte en haug av disse i går kveld, etter det var blitt mørk, så begynte å lure på om jeg måtte kjøpe meg Fibaro sine igjen. :) 

 

Men nå viser mine følgende over 2000 lux i et vindu, så mine viser over 1000 hvertfall. :) Og HS setter opp statusgrafikk by default helt opp til over 25k hos meg. 

Jeg har FW1.8 på dem mener jeg å huske. 

 

DF1A670E-EEA9-4147-8ACD-A50FFC626985.jpeg

149A3F68-B83E-4451-AE84-97D433EDDF4E.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergo skal jeg kjøpe inn to stk Aeon Labs multisensor. En til å montere ute eller til å se gjennom vinduet ut, og én til å ha inne i stua. 

 

Forstår at disse skal kobles til fastnettet. 

 

Snakket nå med solskjermingsleverandør, og han mente at jeg ikke burde installere selve den mekaniske bryteren leverandørene kan levere, men heller en trådløs sak jeg kobler mot futurehome. Hva tror dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, olavkige skrev:

han mente at jeg ikke burde installere selve den mekaniske bryteren leverandørene kan levere, men heller en trådløs sak jeg kobler mot futurehome

Så lenge den "trådløse saken" er en Fibaro Roller Shutter 2, så burde det vel gå fint. :) 

 

Evt. må du sjekke med FutureHome hvilke andre løsninger de kan levere, men trodde det kun var Fibaro sin controller.

 

 

Jeg er heller ikke sikker på om FutureHome i seg selv er "smart nok" til å kunne justere solskjermingen automatisk, du må nok lage regler i IFTTT eller i verste fall i NodeRed. Det greie med FutureHome er at det er Z-wave, så du kan bytte hjerne senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til sol/ikke sol for heving og senking bør man vel også ta høyde for utetempen og om det er folk hjemme som blir plaget. På våren og høsten sparer du nok en del kWh på å slippe sola inn når ingen er hjemme.

Men det kommer i andre rekke. Du må bare bli litt bitt av basillen først [emoji6]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt klart et veldig godt poeng. Vi ønsker nok ikke å ha solskjermingen nede om vinteren f.eks. 

 

Hva gjelder bryter for opp og nedkjøring så ønsker jeg dette også slik at det går an å kjøre en screen opp ved behov. Dette må da overstyre signal fra solsensor. Er dette mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HC2 er hakket mer avansert enn Futurehome, men støtter bare Z-wave og noen få andre ting (Netatmo, delvis Hue osv). Futurehome støtter Enocean devices og IFTTT sånn at du kan koble til mer. Etterhvert skal også Futurehome bli enda mer avansert slik at du i teorien kan koble til alt mulig. Dette er foreløpig kun i beta.

 

Jeg hadde HC2 før, men pga begrensninger gikk jeg over til Home Assistant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisann

Jeg har "forsket" litt på dette solskjerming-zwave-automasjon emnet og tenker å dele det jeg har funnet ut her. Beklager å gjenta noe som allerede har blir skrevet.

 

Solskjermingsmotor og aktuatorer:

Når det gjelder solskjerming på z-wave, så skal man i første steg alltid bestille enhetene med standard motor. Det vil si 4G kabel ut av motoren (opp, ned, nøytral og jord). Så trenger man en aktuator som feks Fibaro roller shutter 2, Qubino flush slutter, Aeotec micro motor eller ell. Om man har tid eller tålmodighet bør man vente på Aeotec nano shutter. Den er under utvikling og jeg er usikker på når den kommer. Sendte mail til Aeotec og svaret var "meld deg på nyhetsbrev". Så vidt jeg vet er det den eneste motor aktuatoren som er spesifisert med  Zwave Plus. De andre følger nok snart etter.

 

Styring manuelt:

Aktuatoren monteres i veggboks og det er anbefalt å koble en bryter til S1 og S2 inngangene. Du må ikke, men har du mulighet så er kablede opp/ned signaler foretrukket fremfor zwave bryter. Da snakker vi om vanlig impulsbrytere fra Elko ell. Har du ikke muligheten kan du gå for zwave bryter. En zwave bryter kan da kobles eller assosieres direkte med aktuatoren (trådløst). Det finnes mange fine og noen mindre fine zwave brytere på markedet. HELTUN har akkurat kommet med en 5 kanals som er super lekker! Bryteren har en masse muligheter inkludert temperatur, fuktighet og lys sensor.

 

App styring:

Her er det ikke så mye å si annet enn at de fleste tilbydere har sine varianter og funksjonaliteter.

 

Automatikk:

Nå begynner det å bli morsomt:)

For å automatisere solskjerming trenger man sensorer. I utganspunktet solfølere/solsensor/lyssensor, men muligens også vindfølere. Vindføler installeres mtp sikkerhet for skade på produktene. For visse produkter blir det noe overkill så det er greit å droppe det. Bor du vindutsatt eller skal automatisere feks terrassemarkiser er vindføler essensielt. Skal ikke ta for meg vindføler-emnet her da det finnes et par typer zwave vindfølere på markedet og det er ikke no hokuspokus med å inkludere dem inn i zwave nettverket ditt.

Solfølere derimot, det har jeg til gjengjeld å finne på markedet tiltenkt solskjerming. Det vil si mulighet for utvendig montasje, ikke-batteri drevet, kan registrere lux opp til 60-70 kLux og selvfølgelig kommuniserer zwave. Jeg tror ikke det finnes. Jeg har ikke funnet en. For når det er sagt, skal du automatisere solskjerming på ordentlig vis må du har føleren/sensorene ute, ikke inne!

Ettersom jeg ikke har funnet en solføler som tilfredsstiller kraver over har jeg "mekka" en selv. Bare så det er sagt, det finnes sikkert flere varianter der ute, men her er en. Du trenger: 

  • Micromatic Lyssensor IP54, 0-10V, 24VDC
  • Fibaro RGBW aktuator
  • Eaton CMMZ-00/13 Nettadapter
  • Fibaro Home Center 2

Nettadapter har som hensikt å gi strøm til RGBW aktuatoren og lyssensoren gjennom 24VDC. Føleren monteres på fasaden du har solskjerming med en PT/datakabel. Du trenger bare tre ledere. To til drift og en tilbake (signal). Kabel gjennomføring kan da føres inn på samme sted som motorkabel. Du må nå koble signalkabel fra lyssensoren til RGBW aktuatoren. Det er flere inganger så bare velg en. Nå vil lyssensoren registrere sol (lux) og sende signalet (altså solstyrken) tilbake til RGBW som en 0-10 V signal. I HC2 kan man konvertere 0-10 V signalet som RGBW mottar tilbake til lux. Sånn! når har du en zwave lysføler montert ute på fasaden, den er strømsatt og registrerer opp til 60klux.

Resten blir litt behovsstyrt. Du kan bruke lysføleren sammen med tidsstyring, temperatur inne, tidspunkt på året, " er du hjemme" mm til å automatisere solskjermingen. Husk at lysføleren blir "triggeren", men at du evnt sette opp systemet til å sjekke en del andre kriterier før solskjermingen går ned/opp. Det vanligste klux verdien for solskjerming ned er 50 klux. 

 

Ulempen for en slik oppsett er ifm ettermontering, Det blir jo masse komponenter som skal inn i veggen. For min del var dette hensyntatt i det nye huset med at jeg la inn bigbokser med ferdig k-rør ut gjennom mansjett osv.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ramja skrev:

Ettersom jeg ikke har funnet en solføler som tilfredsstiller kraver over har jeg "mekka" en selv. Bare så det er sagt, det finnes sikkert flere varianter der ute, men her er en. Du trenger: 

  • Micromatic Lyssensor IP54, 0-10V, 24VDC
  • Fibaro RGBW aktuator
  • Eaton CMMZ-00/13 Nettadapter

Hmmm! Det var jo en løsning! :)

... ikke direkte billig, men det vil jo fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg hadde nok håpet å unngå en såpassk omplisert løsning som Ramja har presentert for solføler. Jeg har nå akkurat mottatt Futurehome smarthubben så skal sånn smått begynne å skissere de ulike løsningene. Det er fremdeles noen uker igjen til solskjermingen er på plass heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Moskus skrev:

... ikke direkte billig

 

Enig:)

 

7 timer siden, olavkige skrev:

Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg hadde nok håpet å unngå en såpassk omplisert løsning som Ramja har presentert for solføler. Jeg har nå akkurat mottatt Futurehome smarthubben så skal sånn smått begynne å skissere de ulike løsningene. Det er fremdeles noen uker igjen til solskjermingen er på plass heldigvis. 

 

Det er forståelig:) Intensjonen var å belyse emnet. Jeg fant meget lite skriv om dette når jeg selv satte igang å søke. Uansett hvilken løsning du ender opp med å bruke, hadde det vært fint å dele det her. Spesielt hvordan det oppleves i praksis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2018 den 22.11, Ramja skrev:

Automatikk:

Nå begynner det å bli morsomt:)

For å automatisere solskjerming trenger man sensorer. I utganspunktet solfølere/solsensor/lyssensor, men muligens også vindfølere. Vindføler installeres mtp sikkerhet for skade på produktene. For visse produkter blir det noe overkill så det er greit å droppe det. Bor du vindutsatt eller skal automatisere feks terrassemarkiser er vindføler essensielt. Skal ikke ta for meg vindføler-emnet her da det finnes et par typer zwave vindfølere på markedet og det er ikke no hokuspokus med å inkludere dem inn i zwave nettverket ditt.

Solfølere derimot, det har jeg til gjengjeld å finne på markedet tiltenkt solskjerming. Det vil si mulighet for utvendig montasje, ikke-batteri drevet, kan registrere lux opp til 60-70 kLux og selvfølgelig kommuniserer zwave. Jeg tror ikke det finnes. Jeg har ikke funnet en. For når det er sagt, skal du automatisere solskjerming på ordentlig vis må du har føleren/sensorene ute, ikke inne!

Ettersom jeg ikke har funnet en solføler som tilfredsstiller kraver over har jeg "mekka" en selv. Bare så det er sagt, det finnes sikkert flere varianter der ute, men her er en. Du trenger: 

  • Micromatic Lyssensor IP54, 0-10V, 24VDC
  • Fibaro RGBW aktuator
  • Eaton CMMZ-00/13 Nettadapter
  • Fibaro Home Center 2

Nettadapter har som hensikt å gi strøm til RGBW aktuatoren og lyssensoren gjennom 24VDC. Føleren monteres på fasaden du har solskjerming med en PT/datakabel. Du trenger bare tre ledere. To til drift og en tilbake (signal). Kabel gjennomføring kan da føres inn på samme sted som motorkabel. Du må nå koble signalkabel fra lyssensoren til RGBW aktuatoren. Det er flere inganger så bare velg en. Nå vil lyssensoren registrere sol (lux) og sende signalet (altså solstyrken) tilbake til RGBW som en 0-10 V signal. I HC2 kan man konvertere 0-10 V signalet som RGBW mottar tilbake til lux. Sånn! når har du en zwave lysføler montert ute på fasaden, den er strømsatt og registrerer opp til 60klux.

Resten blir litt behovsstyrt. Du kan bruke lysføleren sammen med tidsstyring, temperatur inne, tidspunkt på året, " er du hjemme" mm til å automatisere solskjermingen. Husk at lysføleren blir "triggeren", men at du evnt sette opp systemet til å sjekke en del andre kriterier før solskjermingen går ned/opp. Det vanligste klux verdien for solskjerming ned er 50 klux. 

 

Ulempen for en slik oppsett er ifm ettermontering, Det blir jo masse komponenter som skal inn i veggen. For min del var dette hensyntatt i det nye huset med at jeg la inn bigbokser med ferdig k-rør ut gjennom mansjett osv.. 

Dette var jo fryktelig komplisert. Hvorfor ikke bruke en z-wave lux-sensor som allerede finnes? F.eks Aeotec Multisensor, eller Fibaro sin variant. Jeg har null problem med å skille mellom direkte sol og indirekte sol med verdiene jeg får ut av slike sensorer. Lux verdiene går fra 0-30000, og alt over 10-20.000 lux er å anse som direkte sol. Vet ikke hvorfor man trenger å overkomplisere med egen custom sensor osv?

 

Ang vindsensor kan man supplere automatikken med en POPP vindstasjon som er på z-wave, eller evt Netatmo sin.

 

Jeg sitter i disse dager og kompletterer markisestyringen vår. Det jeg kommer til å bruke som triggers/conditions er temperatur i stua, lux på terrasse og vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, anaxyd skrev:

Dette var jo fryktelig komplisert. Hvorfor ikke bruke en z-wave lux-sensor som allerede finnes? F.eks Aeotec Multisensor, eller Fibaro sin variant. Jeg har null problem med å skille mellom direkte sol og indirekte sol med verdiene jeg får ut av slike sensorer. Lux verdiene går fra 0-30000, og alt over 10-20.000 lux er å anse som direkte sol. Vet ikke hvorfor man trenger å overkomplisere med egen custom sensor osv?

 

Ang vindsensor kan man supplere automatikken med en POPP vindstasjon som er på z-wave, eller evt Netatmo sin.

 

Jeg sitter i disse dager og kompletterer markisestyringen vår. Det jeg kommer til å bruke som triggers/conditions er temperatur i stua, lux på terrasse og vind.

Det var dette jeg håpet skulle holde også. At jeg kan styre solskjerming med både temperatur og lys. Dvs at det skal mer til på vinterstid at solskjermingen går ned slik at vi får utnyttet varmen. 

 

Jeg har kjøpt futurehome-systemet og håper dette lar seg ordne der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, olavkige skrev:

Det var dette jeg håpet skulle holde også. At jeg kan styre solskjerming med både temperatur og lys. Dvs at det skal mer til på vinterstid at solskjermingen går ned slik at vi får utnyttet varmen. 

 

Jeg har kjøpt futurehome-systemet og håper dette lar seg ordne der. 

Det bør ikke være noe problem om du har sensorer omtrent slik:

Aeotec multisensor ute
Aeotec multisensor inne i stua
Markise med Fibaro roller shutter og ikke Somfy RTS eller IO (da må du isåfall kjøpe deg Tahoma og koble deg opp via API)

En smarthub som støtter regelstyring

 

Sistnevnte er jeg litt usikker på om Futurehome gjør. Eventuelt tror jeg det er mulig å hooke på IFTTT eller Stringify. Du må lage noen conditions/actions ala dette:
 

Sitat

IF
temp stue er over 25 grader
AND
lux ute er over 20.000
AND
vind er lavere enn 10m/s

THEN
kjør ned markise



Så gjør du motsatt for å kjøre markisa opp når det ikke trengs.
 

Sitat

IF
temp stue er under 23 grader
AND
lux ute er under 10.000

THEN
kjør opp markise






 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/22/2018 at 16:48, anaxyd said:

Det bør ikke være noe problem om du har sensorer omtrent slik:

Aeotec multisensor ute

 

Hvordan har dere, @anaxyd og @Moskus, løst utfordringen med vanntett "beholder" for sensoren? Bor i Bergen, og her kommer det av og til en liten regnbyge eller to :)

Endret av runewa
Fjernet unødvendig info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Aeon Multisensor fra forrige generasjon som de påstår er IP44. Det har jeg problemer med å tro. Den står under et halvtak, og er ikke bare fornøyd med det. Jeg bor i Stavanger og der kommer ikke bare regnet fra himmelen, men ofte mer parallelt med horisonten.

 

Den nye er IP21; dvs til innendørs bruk. Den bør med andre ord være montert i et vindu...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.