Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

device status changed, set to, not equal, etc.


bjwanvik

Anbefalte innlegg

Denne hører vel nesten hjemme under "Dine automasjonstabber" (ja den trigget på vei til kontoret i dag, den trigget i går, og den trigget når jeg dro på påskeferie), men tenkte det var hensiktsmessig å poste her om en skal finne en løsning.

 

Jeg holder på å sette opp en "alarm"/skallsikring, og for å slippe veldig mange eventer, eller veldig mange <OR IF>, begynte jeg med en virtuell device som viser åpen/lukket basert på om minst èn av dørene er åpen, eller om alle er lukket.

Enn så lenge har jeg bare to stykker lagt inn, men det er jo mer enn nok til at dette feiler så det holder...

 

image.thumb.png.4fbaa5825d977c325f6df74ba7488f62.png

 

Det som vises i eksempelet over er vel uheldig da det kun vil trigge om status på døra i kjelleren endres? Altså om jeg gjør noe med verandadøra og døra i kjelleren er uendret vil vel ikke dette trigge?

Hva vil være mest hensiktsmessig å benytte her?

Mener å ha lest at det tar endel ressurser om en benytter det som går på tid her, altså "has been for at least" etc..?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du EasyTrigger? Da kan du sjekke dette via "if all devices in a group", tror jeg. :) 

 

Kan kanskje også løses med 2 event:

"En dør lukkes" som trigger et annet event hvis en av dørene endrer status til "lukket" (via en "OR IF" på alle dører).

"Sjekk alle dører" som er en "manually triggered"-event med "AND IF" på alle dører og som da setter den virtuelle devicens status til "lukket" hvis alle er "lukket".

 

Et annet alternativ er dette scriptet:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

 

Ja, jeg har EasyTrigger, men har faktisk ikke brukt det enda.. (prøvde det når jeg kjøpte HS3 for noen år siden, men kjøpte lisens først i forrige uke...)

EasyTrigger blir muligens en enklere tilnærming? Jeg er ikke redd for script altså, men har erfart at ved endringer krever det straks mer tid om eventene bare inneholder script :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, bjwanvik skrev:

EasyTrigger blir muligens en enklere tilnærming? Jeg er ikke redd for script altså, men har erfart at ved endringer krever det straks mer tid om eventene bare inneholder script

Det blir vel ikke enklere med EasyTrigger. Du må uansett trigge noe på enhver åpning og lukking av vinduer.

 

Det scriptet mitt gjør over er å forenkle kontrollen, for den blir mer avansert jo flere vinduer/dører du skal sjekke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Moskus skrev:

Hvorfor fant du ikke den posten med en gang? :P 

 

Jeg kan jo ikke si alt med teskje heller... :P

20 minutter siden, ZoRaC skrev:

Har du EasyTrigger? Da kan du sjekke dette via "if all devices in a group", tror jeg. :) 

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.