Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Google Home bestille i dag eller bør jeg vente ?


Anbefalte innlegg

Hei folkens :)

 

Ser att google Home kommer på norsk. Tenkte og bestille en nå. Men har det noe fordeler og vente til den kommer på norsk og så bestille den ? Eller kan jeg bestille den i dag og få den på norsk når den dag kommer ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt er det vel Google Assistant som kommer på norsk, men det er lov å håpe at det også gjelder Home.

 

Språket kan du så vidt jeg vet bytte senere.  Jeg bestilte med en gang jeg så nyheten. ;) 

Men foreløpig må jeg si jeg liker Alexa bedre, mulig jeg bare kjenner "henne" bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Moskus said:

Strengt tatt er det vel Google Assistant som kommer på norsk, men det er lov å håpe at det også gjelder Home.

 

Språket kan du så vidt jeg vet bytte senere.  Jeg bestilte med en gang jeg så nyheten. ;) 

Men foreløpig må jeg si jeg liker Alexa bedre, mulig jeg bare kjenner "henne" bedre.

 

Kult. Hvor bestilte du den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min home igår, og har testet litt, og må si at Alexa kan bedre integreres mot HomeSeer, spesielt hvis man brukte Tell Homeseer varianten, Google home kan kun styre ting med kommandoen ON, OFF eller DIM, skal man styre noe annet må man evt lage en virtuell device som igjen styrer enheten, og da be google om å slå den virtuelle enhenten av eller på.

Men for mitt bruk holder det, jeg bruker den stort sett til å slå av/på alt lys (når vi reiser/kommer hjem) og for å dimme lyset i tv stuen når vi ser på tv.

Jeg bruker nå Routines for å styre flere enheter med 1 kommando, f.eks "Hey google, we're leaving" da slår den av alt lys i huset utenom 1, og motsatt med "Hey google, we're home".

 

Tenkte jeg skulle få lagt inn en virtuell enhet for status på huset, så når jeg sier we're leaving, så settes den til Borte, på den måten kan jeg automatisk trigge Hjemme modus når vi låser opp og åpner døra via sensor i lås og karm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Actibus skrev:

Jeg fikk min home igår, og har testet litt, og må si at Alexa kan bedre integreres mot HomeSeer, spesielt hvis man brukte Tell Homeseer varianten, Google home kan kun styre ting med kommandoen ON, OFF eller DIM, skal man styre noe annet må man evt lage en virtuell device som igjen styrer enheten, og da be google om å slå den virtuelle enhenten av eller på.

Men for mitt bruk holder det, jeg bruker den stort sett til å slå av/på alt lys (når vi reiser/kommer hjem) og for å dimme lyset i tv stuen når vi ser på tv.

Jeg bruker nå Routines for å styre flere enheter med 1 kommando, f.eks "Hey google, we're leaving" da slår den av alt lys i huset utenom 1, og motsatt med "Hey google, we're home".

 

Tenkte jeg skulle få lagt inn en virtuell enhet for status på huset, så når jeg sier we're leaving, så settes den til Borte, på den måten kan jeg automatisk trigge Hjemme modus når vi låser opp og åpner døra via sensor i lås og karm.

Alt dette gjør jo Siri på Norsk?

Trenger bare si, god natt, hjemme, jeg drar osv, så fikser resten. Ser ikke helt problemet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎07‎.‎04‎.‎2018 den 9.01, Automatikk skrev:

Tror jeg haddd følt meg som en idiot i eget hjem 1f602.png

Det er mitt største problem med både Alexa og Google Home.

 

Men det blir vel også veldig kunstig å snakke "østlandsk" for å få Google Home til å forstå...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Merko skrev:

Så lenge man har noen greie mikrofoner som kan fange opp på avstand, så burde man jo enkelt lage noe med Android :) 

... men da er man jo nesten på høyde med Alexa/Google Home uansett.

 

Jeg har enda ikke funnet noen mikrofoner til en rimelig penge som er like gode som disse taleassistentene på å oppfatte tale, og jeg har prøvd noen år med Speaker klienten til HS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Moskus skrev:

... men da er man jo nesten på høyde med Alexa/Google Home uansett.

 

Er det ikke det som er poenget? Få noe som er på høyde med Alexa\Google ol, bare at man kan snakke norsk?

 

Google "norsk" forstår jo tale utmerket, men er jo begrenset hvor lang avstand man kan være, så derfor man skulle hatt en mic tilsvarende de som man finner i en Google Home eller Alexa boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Merko skrev:

Er det ikke det som er poenget? Få noe som er på høyde med Alexa\Google ol, bare at man kan snakke norsk?

Ah, sånn sett. Da hadde jeg heller ventet på Google Home.

 

... med mindre du vet om noen mikrofoner som faktisk er gode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Merko skrev:

Er det ikke det som er poenget? Få noe som er på høyde med Alexa\Google ol, bare at man kan snakke norsk?

 

Google "norsk" forstår jo tale utmerket, men er jo begrenset hvor lang avstand man kan være, så derfor man skulle hatt en mic tilsvarende de som man finner i en Google Home eller Alexa boks.

Som sagt så er jo norsk på vei nå...så er vel ikke noe poeng å lage noe selv vel? Assistant er jo ikke rullet ut på norsk på telefoner heller, så begrenset hva som fungerer på en Android telefon på norsk.

Det vil vel da uansett bli mye dyrere og med dårligere funksjonalitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Ah, sånn sett. Da hadde jeg heller ventet på Google Home.

 

... med mindre du vet om noen mikrofoner som faktisk er gode?

 

Nei, det var der jeg håpte du hadde noen tips :P men så lenge Google har bekreftet at norsk versjon er på vei så er det nok like greit at man venter på det ja.

 

13 minutter siden, Gaute skrev:

Som sagt så er jo norsk på vei nå...så er vel ikke noe poeng å lage noe selv vel? Assistant er jo ikke rullet ut på norsk på telefoner heller, så begrenset hva som fungerer på en Android telefon på norsk.

Det vil vel da uansett bli mye dyrere og med dårligere funksjonalitet...

Google voicen på norsk er der ja. vært der i et år eller 3. Forstår norsk helt utmerket godt :)

 

Det må riktignok "programmeres" selv, men det er jo en lek. Utfordringen er som Moskus påpeker - en god mikrofon :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Merko skrev:

Google voicen på norsk er der ja. vært der i et år eller 3. Forstår norsk helt utmerket godt

Joa, men Assistant er jo ganske så smart, mye bedre enn det som var før, så kanskje ikke nødvendig å lage seg den jobben selv :-) selv om en får gjøre som en vil om det er gøy :-)
Norsk er absolutt på vei ja, er i testing nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gaute skrev:

Joa, men Assistant er jo ganske så smart, mye bedre enn det som var før, så kanskje ikke nødvendig å lage seg den jobben selv :-) selv om en får gjøre som en vil om det er gøy :-)
Norsk er absolutt på vei ja, er i testing nå ?

Ja det er sant det. Nå har jeg ingen erfaring med hverken Alexa eller Google home, så vet ikke helt hvor bra det faktisk er i bruk.

 

Jeg testet iallefall norsk Google voice, slik at alt som ble sagt i et rom gikk igjennom serveren (via PHP)  min som ren tekst. Da var det bare fantasien som kunne sette grenser.

 

Kunne programmere nye "settninger" på sekunder ol.  Forhåpentligvis blir Google home (norsk) mye av det samme :) gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Merko skrev:

Nei, det var der jeg håpte du hadde noen tips :P men så lenge Google har bekreftet at norsk versjon er på vei så er det nok like greit at man venter på det ja.

Gode mikrofoner koster, gjerne mer enn en taleassistent gjør, dessverre. :(

Taleassistentene bruker jo egentlig ikke særlig dyre mikrofoner, men flere mikrofoner og gode DSP-funksjoner for taleprosessering (og også retningsbestemmelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.