Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hooke Z-wave på eksisterende digital dørklokke?


anaxyd

Anbefalte innlegg

Heisann!

Bor i sameie, og har da porttelefon inne. Dørklokken på utsiden er koblet til denne, slik at porttelefonen ringer når dørklokken trykkes på. Derfor er dørklokka å regne som "digital". Jeg har målt spenningen til dørklokka og den er på rundt 5V DC, nesten ikke noe ampere. Var vel 0,01 etterlannet.. Dette kommer altså fra selve porttelefonen som dørklokka er koblet til.

 

Jeg ønsker å koble dørklokka til Z-wave, slik at jeg vet når noen trykker på denne.

 

Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få til det?

 

Har sett på Fibaro Door Sensor som har en binær-inngang som jeg kan hooke på dørklokka, men da vil den også motta spenningen fra porttelefonen på 5V. Går det isåfall bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Moskus skrev:

Du kan vel bruke en NodeMCU? Den er vel i det minste glad i 5V. :) 

er ikke de 3.3v? uansett er det i verste fall mulig å bruke en transistor for å skifte spenningsnivå

 

På 6.4.2018 den 23.23, anaxyd skrev:

or i sameie, og har da porttelefon inne. Dørklokken på utsiden er koblet til denne,

du skulle vel ikke tilfeldigvis ha noen bilder av dette? litt vanskelig å komme med konkrete forslag uten å se hva som skal interfaces med,

På 6.4.2018 den 23.23, anaxyd skrev:

men da vil den også motta spenningen fra porttelefonen på 5V. Går det isåfall bra?

nope, det er en "potensialfri inngang" som vil si at den skal ikke ha spenning inn fra andre kilder, men kun fra jord/0v fra seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.4.2018 den 18.23, Moskus skrev:

Du kan vel bruke en NodeMCU? Den er vel i det minste glad i 5V. :) 

Ønsker helst å ha det på batteri, og tror ikke det er nok "juice" i dørklokkekabelen til å drive en NodeMCU? Eller?

 

På 8.4.2018 den 23.35, Håvardgj skrev:

er ikke de 3.3v? uansett er det i verste fall mulig å bruke en transistor for å skifte spenningsnivå

 

du skulle vel ikke tilfeldigvis ha noen bilder av dette? litt vanskelig å komme med konkrete forslag uten å se hva som skal interfaces med,

nope, det er en "potensialfri inngang" som vil si at den skal ikke ha spenning inn fra andre kilder, men kun fra jord/0v fra seg selv

Jeg skal få tak i noen bilder og poste disse.

 

Vil det være en mulighet å koble på ett 5V relè på selve dørklokkeknappen, som igjen er koblet mot binærinngangen til sensoren? En sånn f.eks https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/electromechanics/releer/1-polet-dil-rele-5-v-dc-0-5-a-30-v-p36110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, anaxyd skrev:

Vil det være en mulighet å koble på ett 5V relè på selve dørklokkeknappen, som igjen er koblet mot binærinngangen til sensoren?

om ringeknappen gir 5v og den gir nok strøm til å drive et rele, men jeg vil i så fall anbefale ekstern strømforsyning til releet og brukt en transistor for å switche releet... de kan være hard mot annen elektronikk når de slipper, da det genereres en spenning i "revers"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2018 den 21.37, Håvardgj skrev:

om ringeknappen gir 5v og den gir nok strøm til å drive et rele, men jeg vil i så fall anbefale ekstern strømforsyning til releet og brukt en transistor for å switche releet... de kan være hard mot annen elektronikk når de slipper, da det genereres en spenning i "revers"

Ah, okay.. Er det ingen lettere måte å koble en binærsensor på en ringeklokke? Ringeklokken er jo bare en enkel bryter liksom.. Vil helst slippe å koble til ekstern strømforskyning, men bare hooke meg på ringeklokken as is. Er det ingen lettere måte å gjøre det på?

 

Har kjøpt inn releet, men tør ikke å koble det til om jeg risikerer å ødelegge porttelefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det var ikke dumt. Visste ikke hva optocoupler var, så slo det opp nå. Den kan vel bidra til å fysisk skille strømforskyningen fra porttelefonen på 5VDC til binærsensoren. Er det bare så enkelt som å koble + og - fra dørklokka på + og - på inngang på optocoupler, og utgangen på optocoupler mot binærsensoren? Eller vil utgangen på optocoupler generere spenning, slik at jeg må sette releet i mellom?

 

Søkte rundt for å se om Kjell osv hadde optocoupler, men fant ingen.. Er det bare Elfa Distrelec som har? Der var det isåfall flere hundre varianter, og jeg aner ikke hvilken jeg skal ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Søk opp op-amp buffer.. den kan du koble på signalet ditt.

Utgangen på denne bufferen kan du drive releet ditt med. Husk bare antiparalell diode hvis det ikke er innebygget i releet.

 

Optocoupler rett i kretsen er også mulig, men da må du regne ut seriemotstanden du trenger for å sikre at dioden inni der ikke ser mer enn 1.2v i lederetningen. Pass på at seriemotstanden ikke drar ned pullupmotstanden som er der originalt. Søk opp ohms lov.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye ukjente ord. Har du noen linker til produkter jeg kan kjøpe, som passer? Releet jeg har har sikkert ikke diode, så trenger det og.

 

Hvis jeg må lære meg masse elektronikk for å gjøre dette må jeg bare skrinlegge planen, for dèt har jeg ikke tid til! :P Så fint med noen linker eller lignende.

 

Jeg fant faktisk noen op-amp buffers på Kjell, med det norske ordet "Operasjonsforsterker", er noen av disse potensielle?

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/halvledere/ic-kretsar-hallare/luxorparts-operasjonsforsterker-lm358-10-pk--p90493

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/halvledere/ic-kretsar-hallare/luxorparts-operasjonsforsterker-lm741-10-pk--p90492

Endret av anaxyd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.