Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

MultiSensor 230V


Dronnen

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er på jakt etter en MultiSensor som går på 230V siden jeg er stor motstander av batteri og ikke har mulighet til å legge opp 5V. 

Eneste jeg finner er Philio Multisensor og lurer på om noen har erfaring med denne. 

Om noen har noen andre alternativ tar jeg gjerne mot tips. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Hr Kotelett skrev:

Om du har 230volt, kan du vel bruke en 230v til 3 volts omformer, og litt modifisering av batterikontaktene

(Vet dog ikke hvilke batteri philioen bruker) eller vil du kun kjøre rett på 230 uten "mellomledd"? 

eller 230v -> usb-lader -> Multisensor 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjonen blir: 

Finnes ingen 230V Multisensorer.

Så om du skal ha en uten batteri på et rom uten mulighet til å legge opp 5V ol. så må man få plassert en trafo i det rommet. 

 

Så er det mulig å få tak i trafo som kan legges i spottkasser eller koblingsboks? 

Liker ikke stikkontakt løsning. :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min løsning blir å legge 24v til alle sensor-punkt, med en 24v til 5v USB step down.

https://www.ebay.com.au/itm/USB-Charger-Module-6-24V-12V-24V-to-5V-3A-CAR-DC-DC-Buck-Step-Down-Converter-/282511949003

Skal kjøpe inn Aeotec sine Multisensor 6, og er som deg heller ikke fan av batteri.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte opp en elko dobbelt usb veggkontakt til ca 579 kr og deretter festet Aeotec multisensor med medfølgende dobbeltsidige tape rett på platen på kontakten.

Ledningen var litt lang, men kveilet mye inn føleren der batteriene normalt står, og resten rundt sokkelen. Føler det ble greit nok, men savner kortere kabel på føleren.. Den har 90 grader vinkel, så ikke lett å bytte den ut med standard kabel..

DSC_0047.JPG

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider




 
Så er det mulig å få tak i trafo som kan legges i spottkasser eller koblingsboks? 
Liker ikke stikkontakt løsning. [emoji14]  


Min elektriker klødde seg lenge i hode på hvordan vi skulle løse strøm tilførsel til Multisensor 6 i alle rom i nyhuset.
Han fant omsider spottkasse med usb kontakt og omformer.
Så nå legger de opp til kassene, og så kan jeg bare plugge i ledningen og montere i taket etter hvert som huset blir automatisert :)

Kan høre med han hvilke merke og type om det er av interesse?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Dronnen skrev:

Ikke så dumt med usb kontakt på veggen. :)

 

Har du fått testet disse?

 

Ja, jeg har tre stk i drift. Fungerer akkurat som forventet. Ligger i spotkasse i tak. En av kassene har også en led spot, elektriker la opp ekstra kabel slik at jeg fikk fast strøm til spotkasse i tillegg til dimmet strøm til lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/29/2018 at 23:30, JohnMartin said:

Min elektriker klødde seg lenge i hode på hvordan vi skulle løse strøm tilførsel til Multisensor 6 i alle rom i nyhuset.
Han fant omsider spottkasse med usb kontakt og omformer.
Så nå legger de opp til kassene, og så kan jeg bare plugge i ledningen og montere i taket etter hvert som huset blir automatisert :)

Kan høre med han hvilke merke og type om det er av interesse?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
 

 

 

Har du mulighet til å finne ut merke og type, setter jeg stor pris på dette. 

 

On 4/29/2018 at 23:40, berland said:

Ja, jeg har tre stk i drift. Fungerer akkurat som forventet. Ligger i spotkasse i tak. En av kassene har også en led spot, elektriker la opp ekstra kabel slik at jeg fikk fast strøm til spotkasse i tillegg til dimmet strøm til lyset.

Er ingen problem med varme eller lignende. Ser de er designet for å passe i koblingsbokser, men er fortsatt litt skeptisk til varmeutvinning fra omformere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 02/05/2018 at 11:24, Dronnen said:

Har du mulighet til å finne ut merke og type, setter jeg stor pris på dette.

 

Beklager, men har missforstått elektrikeren.

De hadde ikke funnet en ferdig løsning, men ordnet det selv.

Quote

Det er noe vi bygger selv av flere typer komponenter.

Spottkasse, påveggsramme og USB stikk. Stikken tar vi fra vår z-wave leverandør Thermofloor

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Driver med det samme selv I nybygg. Skal ha multisensor I alle rom. Er ikke spes. intressert I å ha billig kina elektronikk sjult I vegg/tak.

Lurer på om det er noe problem med å kjøpe en god 5v strømforskyning som plasseres på teknisk rom, å dra ledning derfra til sensorene.

Problemet da er kanskje spenningsfall? lengste trekk blir kanskje 15meter.

Noen som kan hjelpe meg?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver med det samme selv I nybygg. Skal ha multisensor I alle rom. Er ikke spes. intressert I å ha billig kina elektronikk sjult I vegg/tak.
Lurer på om det er noe problem med å kjøpe en god 5v strømforskyning som plasseres på teknisk rom, å dra ledning derfra til sensorene.
Problemet da er kanskje spenningsfall? lengste trekk blir kanskje 15meter.
Noen som kan hjelpe meg?
 
 
Problemet her blir, som du sier, spenningsfall. Regner på løsningen selv og fant ut at i mitt tilfelle ble det ikke mulig. Derfor tar jeg heller sjansen på 24->5v. Alternativet var 230v og strømforsyning i hver boks, men det er tungvindt og dyrt.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en kalkulator på nett. Ser ut som at på 20meters strekk, 5v, og 1,5mm2 kabel blir spenningsfallet på 0.47v. Om jeg kjøper en PSU som man kan justere. kan man fint kompensere dette.

Tror heller ikke at sensoren streiker på 0.5v for mye om det skulle bli problemet!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver med det samme selv I nybygg. Skal ha multisensor I alle rom. Er ikke spes. intressert I å ha billig kina elektronikk sjult I vegg/tak.
Lurer på om det er noe problem med å kjøpe en god 5v strømforskyning som plasseres på teknisk rom, å dra ledning derfra til sensorene.
Problemet da er kanskje spenningsfall? lengste trekk blir kanskje 15meter.
Noen som kan hjelpe meg?
 
 
Sjekket pris hos elektriker på 230v og skjult usb plugg i spotkasse?
Koster 875,- for et standard strømpunkt i nyhuset. Og de tar "bare" 1168,- for ferdig punkt for Multisensor, inkl deler og arbeid.
Blir jo litt når vi skal ha minst 14 innfelte sensorer, men sover bedre med en slik løsning isteden for Kina løsningen jeg vurderte i starten. :)


Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei

 

Vekker til live denne litt eldre tråden jeg. 

Jeg endte opp med å kjøpe en Smart things s02 sCharge 7W (https://www.intin.no/produkt/smart-things-scharge-7w/), som ble sakt er mulig å legge i en spottkasse. 

 

Men dere som har Multisensor ute. Går de på batteri, eller finnes det noe lur metode for å legge opp strøm til dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.