Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

MQTT i skyen


xibriz

Spørsmål

Finnes det noen gode brokere i skyen?

Hva bruker dere som ikke har satt opp egen?

 

Jeg skal sette opp avlesning av farmor sin strømmåler slik at min far og onkler kan følge med på forbruket.

Men det er uaktuelt å sette opp noe lokalt der, og jeg vil helst ikke slippe de inn på min broker :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
5 minutter siden, xibriz skrev:

Finnes det noen gode brokere i skyen?

Hva bruker dere som ikke har satt opp egen?

 

Jeg skal sette opp avlesning av farmor sin strømmåler slik at min far og onkler kan følge med på forbruket.

Men det er uaktuelt å sette opp noe lokalt der, og jeg vil helst ikke slippe de inn på min broker :D 

 

Hei,

 

Jeg holdt på med dette i går og kom frem til at cloudMQTT er den mest "omtalte". Jeg har klart å connecte fra node-red til broker, men har problemer med å koble client mot den(HS3 plugin). Fortsettelse førlger senere i dag... :P

 

Problemet mitt er at jeg har måler 3 etasjer ned fra leiligheten min, ikke Ethernet ned. Har 4g ruter i boden(10 meter fra måler) hvor jeg har installert en rasp.pi. Jeg får dog ikke åpnet porter på ruteren og må gå via cloudMQTT(tror jeg). 

Endret av Salvesen
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Akkurat nå, xibriz skrev:

Hvis oppsettet ditt er RPi -> 4g ruter og "annen ruter" -> MQTT broker så må RPi sende til IP på "annen ruter" og "annen ruter" må ha port forwarding til MQTT broker.

 

Det var slik jeg tenkte i utgangspunktet også, men så ble jeg tipset om at det var RPI det måtte åpnes. Om jeg må åpne på inngangssiden er det mindre problem(eller, ett større sikkkerhetsproblem. Men det er nå så).

 

Oppsettet mitt er:

 

image.thumb.png.a271f453837845a15473c9e046a93986.png

 

Forstår da at port må åpnes i modem å ruter og ikke 4g? Jeg fikk inntrykk av at det måtte gå andre vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

MQTT-porten (standard 1883) må være åpen i den retningen dataen flyter inn mot MQTT-broker.

Hvis det kun skal flyte data fra RPi til MQTT-broker må porten være åpen i "Router".

Hvis det skal flyte data begge veier (fra MQTT-broker til RPi) må også porten være åpen i 4g router.

 

Her holder det altså å åpne 1883 i Router å gjøre en port forwarding på 1883 til den LAN2 IP som MQTT-brokeren har.

 

"Modem in bridge" skal slippe gjennom all trafikk så her trengs ingen endringer.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, xibriz skrev:

MQTT-porten (standard 1883) må være åpen i den retningen dataen flyter.

Hvis det kun skal flyte data fra RPi til MQTT-broker må porten være åpen i "Router".

Hvis det skal flyte data begge veier (fra MQTT-broker til RPi) må også porten være åpen i 4g router.

 

Her holder det altså å åpne 1883 i Router å gjøre en port forwarding på 1883 til den LAN2 IP som MQTT-brokeren har.

 

"Modem in bridge" skal slippe gjennom all trafikk så her trengs ingen endringer.

 

Ikke rart jeg ikke fikk noe ut av det da :P Trenger bare å pushe opp til HS3. Kanskje det løser seg fint i dag likevel da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, xibriz skrev:

Hvis det skal flyte data begge veier (fra MQTT-broker til RPi) må også porten være åpen i 4g router.

 

Nja, det stemmer vel ikke?

MQTT-klienten er jo den som kobler seg til brokeren og da er jo tilkoblingen etablert. Da flyter jo data begge veier?

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.