Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Trekke nettverkskabler i rør


Anbefalte innlegg

Ønsker å etablere kablet nettverk i 2. etg også. Har funnet ut at det har vært telefonuttak både på stue i 1. etg og på ett av rommene i 2. etg tidligere.

Fra stua ser det ut til å gå en relativt ny kabel (Cat3 eller 5?) oppover i et rør (16 mm k-rør?) fra veggboksen:

2018-04-13 17.41.13.jpg

 

Mens, på rommet i 2. etg er det en gammel 2-leder:

2018-04-13 17.38.10.jpg

 

 Jeg har sjekket med multimeter at det er forbindelse mellom disse to, så ett eller annet sted er disse to kablene skjøtet sammen. Siden kabelen i 2. etg også går oppover fra veggboken, så har jeg vært en tur på loftet og kikket litt under isolasjonen, finner røret flere steder, men ingen skjøt i første omgang. Kan ikke skjønne at skjøten kan være noe annet sted, så får vel bare satse på at den er der. :)

 

Så til det jeg egentlig lurer på: 

Hvor vanskelig er det å trekke 2 stk Cat6 i et slikt rør fra loft og ned til 1. etg? Det blir i utgangspunktet ganske rett ned, uten noen særlige bøy på røret. Jeg ønsker å etablere kabelnettverk på 2 av rommene oppe, så jeg tenker jeg skal kutte røret der det kommer opp fra stua og trekke ned 2 kabler derfra. Disse terminerer jeg i en dobbel påveggsboks på loftet. Deretter trekker jeg 1 Cat6 via røret og til det gamle telefonuttaket på rommet i 2. etg. Den andre tar jeg bare gjennom taket og ned til det andre rommet. Tenkte å terminere disse også i en dobbel påveggsboks på loftet. De to påveggsboksene patches sammen med 0,5m patchekabler. Jeg tenker at det da er enkelt å etablere kabelnettverk til de andre rommene i 2. etg senere ved å gjøre det på denne måten. Da kan jeg enkelt patche om hvilke 2 rom som skal ha nett og i verste fall kan jeg sette på en splitter og dermed koble nett til 4 rom. Høres det fornuftig ut?

 

Telefonnuttaket på stua er på motsatt side av veggen for der jeg har "teknisk rom". På "teknisk rom" er det også ett vegguttak, det ligger 30-40 cm unna telefonuttaket på stua, på andre siden av veggen. Også her går det samme typen rør. Nå har det seg slik at jeg også skulle ha trukket en nettverkskabel frem til TV.benken på stua, den skulle jeg da ha trukket ut fra veggboksen på stua. Dvs at fra den veggboksen og de 30-40 cm bort til "teknisk rom"-veggboksen, så må jeg trekke 3 Cat6-kabler! Er det mulig å få til?

 

Nødløsningen er å bare trekke 1 kabel fra loft til stue og bruke en splitter for å få nett i 2 rom, men da har jeg ingen mulighet for utvidelse til flere rom senere... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, xibriz skrev:

Jeg mener å huske at 2 cat6 ikke får plass i 16mm.

 

Jeg måtte opp i 20mm for å få det til. 

 

1 cat6 i 16mm er ingen problem. 

 

Au da! Da ryker jo til og med nødløsningen min! :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, xibriz skrev:

Switch på loftet? Eller har du ikke mulighet for strøm der?

 

Joda, det er strøm der, så det er ett alternativ når 2 i 2. etg blir for lite (2 stk 100 Mbit kan man jo få med en enkel splitter),

MEN, jeg får jo ikke trukket kabel både fra loftet og fra TV-benken på stua bort til teknisk rom, hvis man bare får 1 kabel i 16mm rør... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, ZoRaC said:

 

Au da! Da ryker jo til og med nødløsningen min! :o 

Det er mulig hvis det ikke er mye bend. Jeg har fått til det på korte og rette strekk..

 

Om det er vanskelig å dra igjennom trekkfjøre så knyt/ sy en isoporbit fasti en hyssing og sett støvsugeren i andre enden og sug igjennom hyssingen og knyt denne fast i To ledninger som du drar igjennom igjen. Jeg tror kanskje du bør dra igjennom begge samtidig i hvertfall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arne Johnny skrev:

Det er mulig hvis det ikke er mye bend. Jeg har fått til det på korte og rette strekk..

 

Det er bare 30-40 cm med rettstrekk, så det burde gå da? :)

Får heller bare trekke 1 opp til loftet da, bruke splitter der i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Coax og Cat6 i samme rør til 4 rom i huset, byttet ut telefonkabel slik som du ønsker.

Jeg klarte ikke trekke med min trekkesnor (Billig type fra Clas).

Lånte snor fra en elektriker, og den var bedre.

 

Du kan også vurdere switch, med strøm over POE så sparer du kanskje den doble kabelen?

Jeg bruker en switch med POE i sikringsskapet, da kabeltv spredes derfra og alle rørene er terminert der.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekk én Cat6 kabel,  og sett opp en switch (eller WIFI router).

De finnes med mange porter så kan du koble til så mange du behøver.

Eller, det er vel ikke så viktig med kablet forbindelse for alt. 

Koble CAT6 kablen til WIFI router. Med én WIFI router får du gjerne 3-4 porter + WIFI.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Prosjektet er nå gjennomført, etter 3 år med planlegging. 😛 

 

Klarte akkurat å trekke gjennom 2x Cat6 på det 40 cm rettstrekket:

4E414D27-54EF-4195-AB9C-D424CAF43F31.thumb.jpeg.136157cb035c2830618ea5e1917ddb56.jpeg

 

Fikk samtidig dratt den ene opp til loftet ved hjelp av telefonledning fra stua som gikk opp til soverommet over (viste seg å være et telefonuttak bak det store doble garderobeskapet) og derfra opp til loftet. Planen er en UniFi Flex der oppe, for de tåler både varmt og kaldt «klima». :) 

 

Noen flere bilder fra prosessen: 

661F5982-916A-47E2-A5F8-EBE4070101CC.thumb.jpeg.cd06e5d6639e42b9b3d42ae58f4f4e4e.jpeg
 

709CF4C8-6605-43BE-BF38-5B741E1126FE.thumb.jpeg.9b613c34bd8073a9fa53bb58af0aec39.jpeg

 

7B00B2A3-DB87-43A3-999A-4AAA7C98FF62.thumb.jpeg.5632903834d59a832f75c33108bb6e87.jpeg

 

05A9EF69-6DCD-41FF-9378-0C4982D1CFB7.thumb.jpeg.2f3fc4f212fc1d8489e0c3413808ef9b.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

De unifi flex switchene er helt geniale. (Unifi systemet er generelt helt genialt) Satt opp en 8-porter poe switch i teknisk og trakk ledninger diverse plasser. Bla til sikringsskap hvor jeg satt en flex. Derfra kabler til garasje og stue. Fantastisk å kunne sette switcher overalt selv uten strøm/stikk i nærheten. De er jo billige også!

Endret av thoj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thoj skrev (24 minutter siden):

De unifi flex switchene er helt geniale. (Unifi systemet er generelt helt genialt)


Ja, jeg har kjøpt 1 Flex og 2 Flex Mini - fått satt i drift den ene og det ser veldig bra ut. Har bestilt en 8-porter (Lite) for lenge siden, men leveringsdato forskyves hele tiden. :( Tenkte bytte AP jeg har med et U6-Lite også, men de er jo også vanskelig å få kjøpt… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg kablet opp resten også. 
5403A52B-9DDA-4D5B-A98A-EFE5F6CC7DB9.thumb.jpeg.0f84c83bc6cbb3247539b2579195fc32.jpeg

 

263AA760-BC39-4A3D-9FC5-16CC3F944BC0.thumb.jpeg.139f77fc884ea516baeaa6b29adf2135.jpeg


Har 250/250 Mbit, så litt overrasket over at jeg ikke fikk bedre enn dette… nå er det Flex Mini -> Flex -> Mikrotik hAP AC -> PC med pfSense -> Fibersentral

 

Får 245/245 på den som er på stua, som også er koblet til hAP AC. Mulig jeg må teste litt mer om det kan ha blitt litt dårlig terminering, eller noe sånt? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.