Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fordeler og ulemper ved eventuell overgang fra iOS til Android mtp hjemmeautomasjon (og HS3)


Anbefalte innlegg

Jeg er klar over at dette er et emne som fort kan "vekke mange følelser", men gir det et forsøk likevel..
 

Fikk for litt siden et hint om at det kanskje kan være lurt å bytte telefon ganske snart for å komme best utav det økonomisk.. Har i all hovedsak holdt meg til iPhone siden den ble lansert i Norge, med noen korte midlertidige innslag av både windows phone og Android.
Nå er det jo en god stund til en kan forvente noen helt ny modell fra Apple, og sånn sett dumt å kjøpe ny all den tid min 7 Plus fungerer alldeles utmerket. (Jeg må ikke ha det nyeste til enhver tid, men skal en først kjøpe er det jo greit at det er kommet til ting en ikke har fra før.) X synes jeg blir i overkant dyr, selv om jeg ikke vil avskrive den helt..

 

Uansett, jeg innbiller meg å ha sett titt og ofte at det finnes programmer for det ene og andre som kan benyttes til hjemmeautomasjon (og HS3) for Android, der tilsvarende ikke finnes for iOS. Tasker er vel et eksempel, selv om det slik jeg har forstått det kanskje ikke er laget primært for slik bruk.

Har noen av dere her inne innspill å komme med? Er det f.eks noen apper, eller funksjoner i OS'et dere "ikke kunne levd uten", både iOS og Android?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All logikk ligger jo stort sett i huset, så med tanke på smarthus vil overgangen være minimal.

 

Joda, f.eks. Tasker gir deg større muligheter hvis du vil automatisere selve telefonen, og huset basert på ting du kan gjøre med telefonen. Å bruke Tasker var noe jeg gledet meg til dag jeg måtte gå fra Windows Mobile 10 (sooo sad :( ) til Android, men til syvende og sist bruker jeg det ikke til noe som helst på hovedtelefonen min.

 

Det jeg savner mest fra Windows Mobile er ironisk nok WinSeer, som jeg anser som mer effektivt enn HStouch. Men HStouch fungerer jo og finnes til begge plattformer. Dessuten er det rimelig å anta at den nye HS-appen kommer til både iOS og Android.

 

Helt ærlig tror jeg ikke det spiller noen rolle for smarthus-automasjonen om du velger iOS eller Android. :) 

 

 

Men på alle andre måter er jo Android bedre... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir vanskelig å holde en fornuftig diskusjon rundt dette når selv administrator ikke klarer å holde seg saklig.  Selv har jeg vektlagt at systemet skal være uavhengig mobil og apper, slik alt fungerer om jeg bytter/mister telefon. Apper er fint det, men det beste er antageligvis å holde det i browser.

 

Jeg bytter støtt og stadig mellom Android og iOS og savner antageligvis mest "homebridge" funksjonaliteten når jeg er på Android-plattformen. Veldig hendig å ha alle funksjoner integrert på OS nivå i telefonen uten noe fjas, det er ihvertfall høy WAF-faktor da dama bruker iOS fast.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SK951 skrev:

Tror det blir vanskelig å holde en fornuftig diskusjon rundt dette når selv administrator ikke klarer å holde seg saklig

Det er derfor vi bruker smilefjes, slik at du kan se at det skal være morsomt. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker både Android og iOS enhet samtidig og når det kommer til HS så vinner Android telefonen da appen alltid er klar når jeg åpner den. Samt jeg har en Samsung telefon som hun bruker i stuen til å styre tv og lys hvor tasker er brukt til å sende MQTT beskjeder fra widgeter lagt direkte på forsiden :) telefonen brukes uansett da vi streamer alt vi ser. Og feks dplay støtter ikke chromecast på iOS :o

Og på min telefon S8+ så har jeg lagt tasker snarveier på Apps Edge fanen som jeg bare digger feks har jeg en som åpner garasjeporten, kjapt sveip og åpne. 

 

Selvsagt skal mesteparten gå av seg selv, men jeg har enda ikke klart å forutse hva hun vil se på TV :P

 

My 2 cents :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.