Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Varmtvannsbereders mystiske oppførsel nattestid.


Anbefalte innlegg

Jeg har styrt bryter på VVberederen, Domoticz henter ned strømpriser for neste døgn og sørger for at den kobles inn de timene av døgnet som har lavest strømpris.

 

No venter jeg på komponenter for å få laget "sniffer" til VVberederens kabel som kan vise hvorvidt det går strøm der. Tanken er å lage en enkel effektindikator (strøm/ikke strøm), da jeg har antatt at berederen kun har ett effekttrinn, styrt av termostaten. Mens jeg venter på komponenter til "snifferen" har jeg satt på en temperaturmåling (termisk "pute" / temp sensor / gaffateip der vannet går ut øverst) for å få en indikasjon på hva som skjer. Samt kunne legge inn en automatisert "nødstart" dersom vanntemp skulle komme under en grenseverdi (kaldt vann i dusjen på morgenen gir dårlig WAF).

 

Siste døgnene har strømprisen alltid vært lavest på natta, og den har hatt spenning i fire timer.

Men nå ser jeg det er noe merkelig som skjer med temperaturen første halvdel omtrent av innkoblingstiden, se grafen nedenfor. Samme hver natt.

Det er ingen her som er oppe og snikdusjer om natta, med mindre vi har besøk fra åndeverdenen...

image.png.bde65fcbb2bd11cd5112bd082c47d854.png

 

Berederen er en OSO Super S 200.
Temperatursensoren min viser ikke vanntemperatur, da den er montert på røret - men den vil nok følge det som skjer inni ganske godt.

Denne oppførselen er ikke ønskelig, jeg ønsker "full guffe" mens strømprisen er på det laveste.

 

Har noen en mulig forklaring, eller er må jeg kontakte "Åndenes makt"? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bereder har du? Er det en ny type? Noen har to sett med varmeelementer slik at de først varmer opp toppen av berederen og så varmer de opp fra bunnen, det du ser kan være vannet som begynner å bevege seg fra bunnen og opp i det den bytter fra den øverste til nederste elementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Christoffer said:

Hva slags bereder har du? Er det en ny type? Noen har to sett med varmeelementer slik at de først varmer opp toppen av berederen og så varmer de opp fra bunnen, det du ser kan være vannet som begynner å bevege seg fra bunnen og opp i det den bytter fra den øverste til nederste elementet.

Det er en OSO Super S 200 som ble montert i august 2016.

Her er montasje- og bruksanvisningen jeg har liggende på Dropboxen min:

https://www.dropbox.com/s/zme5npw13wmknwk/Montasje. og bruksanvisning. OSO Hotwater Super Series elektriske boligberedere. D x H mm.pdf

Iht denne er det "Super SX" modellen som har den funksjonen du beskriver, min Super S har så vidt jeg forstår kun èn kolbe på 2 kW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, LenothX90 said:

er nok bare effekten av thermodynamikk som viser seg, det vannet som varmes først stiger, og drar med seg kaldt vann.

 

Hm... det var jo en teori, men jeg sliter litt med å se det for meg! ?

Først stiger temperaturen bratt og jevnt i en halv time, så stiger den svært langsomt men jevnt i en drøy time, deretter bratt igjen (på øyemål like raskt som første halvtime), inntil termostaten kobler ut varmekolben. Jeg forstår at det vil bli noe sirkulasjon i vannet mens varmen stiger, men sliter med å se for meg et strømningsmønster som gir et slikt resultat - og som repeteres hver natt?

 

Jeg forsøker en epost til OSO, så får jeg se om de responderer!

 

image.png.c3f3d0073bda2ed2764c4ea94267e2b8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo også ut som at temp steg med noen grader like før den ble koblet inn.

Jeg tror noe av forklaringen er at vannrøret nødvendigvis ikke blir like varmt like fort som vannet, spesielt ikke om det ikke passerer vann i det.

 

Har du mulighet til å måle med en tangampermeter så kan du jo se effekten på vvb.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, LenothX90 skrev:

er nok bare effekten av thermodynamikk som viser seg, det vannet som varmes først stiger, og drar med seg kaldt vann.

 

10 timer siden, Gjelsvik skrev:

Jeg tror noe av forklaringen er at vannrøret nødvendigvis ikke blir like varmt like fort som vannet, spesielt ikke om det ikke passerer vann i det.

 

Kombinasjonen av disse har jeg tro på. Det hadde nok sett noe annerledes ut hvis du hadde målt 2-3 steder i selve vanntanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Gjelsvik said:

Ser jo også ut som at temp steg med noen grader like før den ble koblet inn.

Jeg tror noe av forklaringen er at vannrøret nødvendigvis ikke blir like varmt like fort som vannet, spesielt ikke om det ikke passerer vann i det.

 

Har du mulighet til å måle med en tangampermeter så kan du jo se effekten på vvb.

Siden sensoren sitter på blandeventilen vil all bruk av varmtvann gi "støy" på kurven, det er nok noe slikt man ser like før innkobling (noen var visst sent i seng ?).

Nei, har ikke tangampèremeter, og venter på komponenter for å få laget meg en sensor.

Jeg har ellers fått tips om å flytte temperatursensoren til området ved termostaten (nederst i front av berederen); det skal gi en mer stabil måling - så får vi se...

Det samme underlige mønsteret gjentok seg for øvrig i natt:

image.png.b885d4265e7b3ec04ca876bfbe3990b6.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Moskus said:

Kombinasjonen av disse har jeg tro på. Det hadde nok sett noe annerledes ut hvis du hadde målt 2-3 steder i selve vanntanken.

Ja, helt sikkert. Salgsingeniør hos Oso har respondert på epost, og anbefalte meg å flytte måleren til området nær termostaten - så det vil jeg gjøre i kveld - så får vi se hvordan det slår ut!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ekspansjonstank, kanskje det kan være at vannet i den "bytter" plass med vannet i utløpet av tanken. Når vannet i den blir kaldere enn vannet i utløpet og dermed synker og du får den lille duppen.

 

Hos meg ligger utløpets temperatur rundt 57 hele tiden

image.thumb.png.b60c7cdaba911e6af554ee7864d3d515.png

 

og temperaturen nede ved termostaten er her, ingen dupp når den varmeelement går på.

image.thumb.png.965b49dd55d8c968661f55f4cddaf1c7.png

 

Her er hvordan jeg har satt opp målingene av vvb

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, com2 said:

Har du ekspansjonstank, kanskje det kan være at vannet i den "bytter" plass med vannet i utløpet av tanken. Når vannet i den blir kaldere enn vannet i utløpet og dermed synker og du får den lille duppen.

 

Hos meg ligger utløpets temperatur rundt 57 hele tiden

(...)

 

Her er hvordan jeg har satt opp målingene av vvb

(...)

Takk @com2 - dette er nyttig!

Det ser ut for at din tank er veldig lik min (hovedforskjell er at du har 300 l og antakelig 3 kW, mens jeg har 200 l / 2 kW). Min temperatursensor (18B20) sitter samme sted som din øverste, men jeg har nok noe bedre termisk kobling da jeg har brukt "termisk kitt" av den typen som brukes mellom effekttransistor og heatsink, og så surret gaffateip rundt, som nok isolerer litt. Dette kan gjøre at mine temperaturer er noen grader høyere enn dine når berederens termostat slår ut (det kan også være at termostatene ikke er likt stilt).

 

Nei, jeg har ikke ekspansjonstank. Men salgsingeniør hos Oso mener (på epost for litt siden) at effekten kan komme av ekspansjon - uten at jeg helt forstår det heller. Det er ikke den lille "dippen" som forvirrer meg, men den lange perioden (ca 1 1/2 time) hvor sensoren på toppen viser langsom temperaturøkning, før den "tar av". Jeg skal sjekke i natt om det kommer ut noe fra overtrykksventilen, da kunne man jo tenke seg at det kommer inn kaldtvann på toppen. Men merkelig om det skal pågå i så lang tid og helt repeterende hver natt.

 

Det er interessant å sammenligne kurvene dine med mine. Du har spenning på kontinuerlig, så du varmer ikke opp fra "lunken", termostaten din kobler inn jevnlig. Men vi ser kort tidsforsinkelse mellom din "nedre" og "øvre" sensor og rask temperaturøkning på øvre sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, petersv said:

Jeg tror dette er tilfellet: 

(...)

Det kan du jo bekrefte/avkrefte når du får målt effekt til VVB-en.

Heh, ja der sier du noe! Temperaturstigningen i den antatte "AV"-perioden er liten, og kan kanskje skyldes utjevning av temperaturen (konveksjon internt i tanken) etter "PÅ"-periode. Teorien din rimer også med at temperaturstigningen i siste fase er like bratt som før den flate perioden.

Spørsmålet er i så fall hva det er som får den til å skru seg av. De eneste kandidatene er Domoticz eller termostaten.

  • Domoticz sin logg for bryter-device'en ser helt fin ut; orange kurven i grafene mine.
  • Det er veldig vanskelig å se for seg en feilmodus der termostaten sier "AV" etter så kort tid på en så lav temperatur, for så å våkne igjen etter halvannen time. Og det samme gjentar seg hver natt.

Så er det jo dette med varmetapet fra berederen. Når termostaten faktisk skrur av varmen til sist ser de videre målingene helt annerledes ut enn i perioden du antar berederen er AV.

Nei, dette er sannelig merkelig... Men som du sier: Jeg vil finne ut mer når jeg får på strøm-logging.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/17/2018 at 15:27, LenothX90 said:

er nok bare effekten av thermodynamikk som viser seg, det vannet som varmes først stiger, og drar med seg kaldt vann.

 


Det ble @LenothX90 som fikk rett!

 

Jeg har nå satt på effektmåling samt temperatursensor nederst på berederen, ved termostaten, og målte dette i natt:

image.png.c2ba2ef442566cc15961bdc65309b697.png

 

Det var overraskende på meg at temperaturforskjellen øverst og nederst er så stor, og det er som @LenothX90 antydet en termodynamisk effekt som gjør at temperaturen øverst først faller og så stiger igjen når varmen settes på. Varmt vann er lettere enn kaldt vann, så når varmen settes på blir det sirkulasjon inne i tanken, og det varme vannet som stiger opp drar med seg det kalde vannet nederst, og jevner ut temperaturen i tanken.

Målingen øverst er ikke så direkte som målingen nederst, da sensoren sitter på blandeventilen - derfor viser den blå kurven lavere temperatur når tanken er varm.

 

Så ser vi her også at så snart man begynner å tappe varmtvann blir det raskt kaldt nederst i tanken, fordi det kalde vannet kommer inn i bunnen idet kaldtvannet føres inn gjennom et rør som går helt til bunnen, som vist på denne tegningen fra Høiax:
image.png.a165e1c618ed63c1c362b1e6feff5ad7.png

Varmtvannet tappes fra toppen, mens kaldvannet fylles i bunnen. Vi ser tydelig effekten av morgendusjing i heimen på kurven min ovenfor. Fordi det kalde vannet er tyngre vil det bli liggende i bunnen, slik at man kan fortsette å tappe varmt vann fra toppen selv om det er kaldt i bunnen av tanken - inntil man har tappet av alt som er varmt.

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.