Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lystemperatur som funksjon av klokkeslett


berland

Anbefalte innlegg

Er det noen som har laget noen avanserte oppsett med fargetemperatur som funksjon av tid gjennom døgnet?

 

Kona gryntet litt når kjøkkenlyset brått slo om fra hvitt til varmhvit akkurat klokka fire i dag. Jeg har lagt inn et simpelt opplegg for variasjon av fargetemperatur gjennom døgnet, men tydeligvis ikke avansert nok. F.eks en minimal fargetemperaturendring hvert minutt for å sikre en umerkbar overgang.

 

Kan man lage en funksjon som tar solhøyde (i grader over horisonten) og gir ut en fargetemperatur (og som for mine Philips HUE pærer må mappes over til 0-100 eller til RGB? 

Svaret er selvsagt ja, men det er mange valg som må tas for å kunne konstruere noe slikt. Ønsker man i det hele tatt å følge sola, men kanskje følge fast døgnrytme - hvitt om morgenen for å våkne, og varmere utover dagen/kvelden?

 

(Vet noen hvordan Philips HUE mapper 0-100 fargetemperatur over til RGB?)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, berland skrev:

Svaret er selvsagt ja, men det er mange valg som må tas for å kunne konstruere noe slikt.

Det er det alltid, men det behøver ikke være så avansert. I det minste ikke i begynnelsen. :)

Problemet er høyden på solen også varierer med årstiden, så det må også tas hensyn til. Sola er jo mye høyere på himmelen midt på dagen om sommeren sammenlignet med om vinteren...

 

Men la oss si at det er sommeren som er utgangspunket, så kan vi heller skalere derfra. Sola står ikke helt i senit om sommeren i Norge, men godt nok. Når sola er noen grader noe under 0 så begynner det å bli mørkt.

 

Jeg vil tippe at sola skal en god del ned før den begynner å "endre farge". Anslagsvis 30-40 grader over horisont ("azimuth"). Er ikke sikkert du trenger å gjøre noe før den tid heller. Jeg hadde da skalert temperaturen fra det du liker på dagtid (men da kan jo lyset være av) til hva du vil ha på kveld. Ikke sikkert du skal bruke hele skalaen selv om du har mulighet... ;)

 

Hvis du ikke har sett denne, så er det på tide (fungerer med OpenHAB også):

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har endt opp med en enkel lineær sammenheng mellom fargetemperatur og klokkeslett. Dette er på Philips Hue lyskilder (Light Strip, taklamper og spot'er) som har en temperaturskala fra 0 (blåhvitt) til 100 (varmhvit). Dette har gitt økning i WAF.

 

OpenHAB-regel:

rule "La lysfargetemperatur variere gjennom døgnet"
when
  Time cron "0 0 * * * ? *" 
then
    val Number currentHour = now.getHourOfDay()

    if (currentHour < 5) {
        Lys_fargetemperatur.sendCommand(100)
    }
    else {
        Lys_fargetemperatur.sendCommand((currentHour*100 - 500)/20)
    }
end

Og så kopieres tilstanden til Lys_fargetemperatur til de respektive pærene når andre regler kjører justering (typisk ved bevegelse). Enn så lenge har ikke øynene oppfattet at temperaturen bare justeres på timesbasis og ikke på minuttbasis, men det kan fikses hvis nødvendig.

Screenshot from 2018-04-26 19-43-50.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at f.lux bruker lokasjon også til å kalkulere fargetemperatur. Uten å ha detaljkunnskap om implementasjonen ser det ut til at den benytter posisjon av sola til å bestemme fargetemperatur.

 

Ved å benytte data fra sider som denne burde det la seg gjøre å lage en funksjon som sier at dagtid er 0% (blå), og 100% (rød) er natt. Da vil du vel få en jevnere fargetemperatur som reflekterer fargetemperaturen ute.

 

Edit:

 

Lastet ned f.lux selv nå på min egen pc, og ser de har en opsjon som kan kjøre HTTP POST til en webservice ved endring. Legger ved screenshot :)image.thumb.png.029f9808ba05d53be78f9527daf753c5.png

Endret av fiLLLip
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Ditt screenshot ga meg riktig søkefrase på google, "circadian colour temperature". Da får jeg opp f.eks. denne sida:

 

https://sigmaluminous.com/the-circadian-rhythm-and-color-temperature/

 

som viser en nesten lineær fargetemperaturnedgang gjennom dagen. Hvis Philips HUE sin fargetemperatur (fra 0 til 100) også er lineær i Kelvin-temperatur (jeg gjetter det), så har jeg riktig funksjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.