Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lås til verandadør?


Squat

Anbefalte innlegg

Finnes det noen elektroniske låser som passer til verandadør? Gjerne z-wave, men åpent for alt som kan fjernstyres eller åpnes fra utsiden. Yale Balcony med z-wave-støtte ville jo vært genialt, men finner lite som tyder på at de skal gjøre den noe mer avansert enn en "stopp uvedkommende fra å gå ut verandadøra/åpne vinduet".
Utfordringen tror jeg stort sett ligger i er plassen mellom låsen og døra. Danalock f.eks er for tykk, det går å montere den og bruke den så lenge døra er i åpen stilling: Men ikke plass til å lukke døra ettersom at den bygger for mye mot karmen.
Et alternativ er å bytte ut verandadøra med en vanlig ytterdør, men ønsker å beholde muligheten for å låse av døra i åpnede posisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zigbee eller EU Z-wave hadde vært flott, men åpen for å ordne meg US z-wave også for dette. Har du har noen flere hint om potensiell leverandør, produktnavn eller noe så er jeg takknemmelig for alle tips/hint. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fant du noen løsning på dette? Yale balcony er ubrukelig for dette formålet siden kodedelen er på innsiden. 

 

Noen som har funnet noen balkong / verandadørlåser med zwave/Bluetooth/wifi/zwave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på! Vet Gilje har produkter for vinduene sine med Z-wave, men vet ikke om de har til terrassedører.

 

Jeg forsøkte å hooke på en sensor på selve låsemekanismen på vår terrassedør, for å vite om den var i lås eller ikke. Jeg har gjort lignende på vanlig ytterdør, altså satt på en magnetsensor i dørkarm. Men selve låsemekanismen er jo inni døra på terrassedører, det skjer ikke noe på utsiden i form av en låsebolt osv.. Så da gikk ikke det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men Yale har en Z-wave modul tilpasset EU-markedet. Jeg vet, for jeg har en (eller til og med to), sammen med en del andre fra diskusjon.no som kjøpte sammen.

 

… i en ideell verden hadde det vært mulig å få gjort den samme jobben som vi gjorde for noen år siden: Gå sammen for å handle flere og dermed også få tilgang til den Z-wave-modulen. Men det kunne jo se ut som om den låsen var spesialtilpasset en bestemt leverandør av terrasse-dører, @aleks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Moskus said:

Nei, men Yale har en Z-wave modul tilpasset EU-markedet. Jeg vet, for jeg har en (eller til og med to), sammen med en del andre fra diskusjon.no som kjøpte sammen.

 

… i en ideell verden hadde det vært mulig å få gjort den samme jobben som vi gjorde for noen år siden: Gå sammen for å handle flere og dermed også få tilgang til den Z-wave-modulen. Men det kunne jo se ut som om den låsen var spesialtilpasset en bestemt leverandør av terrasse-dører, @aleks?

 

Mente du at dere har kjøpt den jeg linket til over eller Z-wave-modulene? Modulene er enkle å få tak i i England - jeg har verisure så kjøpte moduler til alle låsene for 200 pr stk på jernia. Zwave for låsene selges på de fleste el-sjapper i UK og får lett tak i på ebay :)

 

Den jeg linket til er ment for en dør, men hvis den er smal nok er det jo teoretisk mulig med noe DIY så lenge den bruker Z-wave-dongelene som Yale bruker, og ikke har innebygget zwave som ikke kan byttes.

Endret av aleks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, aleks skrev:

Mente du at dere har kjøpt den jeg linket til over eller Z-wave-modulene?

Nei, dette var i 2013. Vi kjøpte låser og moduler fra USA.

 

13 minutter siden, aleks skrev:

Modulene er enkle å få tak i i England - jeg har verisure så kjøpte moduler til alle låsene for 200 pr stk på jernia.JK\

Har du Doorman og har kjøpt Z-wave-moduler på Jernia? Eller har du kjøpt låsene på Jernia, og Z-wave-moduler på eBay/i UK?

Og er det snakk om 200 eller 2000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Moskus said:

Nei, dette var i 2013. Vi kjøpte låser og moduler fra USA.

 

Har du Doorman og har kjøpt Z-wave-moduler på Jernia? Eller har du kjøpt låsene på Jernia, og Z-wave-moduler på eBay/i UK?

Og er det snakk om 200 eller 2000?

 

Hvis du tenker på Yale Doorman (ytterdørlåsene) betaler jeg følgende:

 

2500,- for dørmodul på Bauhaus (2900 minus kunderabatt)

349,- pr zwave / verisure modul til yale doorman på jernia (var 200 da jeg kjøpte): https://www.jernia.no/produktkatalog/hjem-og-hage/praktisk-hjem/låser-og-sikkerhet/låseutstyr/verisure-smartlock-til-doorman/p/11679211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Moskus said:

Ah, sånn ja. :)

Det er en Verisure-modul, og de bruker ikke Z-wave som protokoll.

 

Jeg vil ha native Z-wave, jeg vil nødig gå omveien via Verisure.

 

Siden jeg har verisure var det en grei løsning for meg, men rene zwave koster jo ikke mange kronene: https://www.amazon.co.uk/Yale-Smart-Door-Z-Wave-Module/dp/B01MS61O6P/ref=sr_1_5?s=diy&ie=UTF8&qid=1530551077&sr=1-5&keywords=Yale+Smart+Door+Lock+Z-Wave+Module

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men Yale og Verisure påstår at denne ikke fungerer med låser solgt i Norge, og at man "kan ødelegge låsen". Hvor sant noe av dette er kan det jo bare spekuleres i, men jeg tar ikke sjansen på å kjøpe en Doorman-lås kun for teste. Da heller IDlock. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Moskus said:

Nei, men Yale og Verisure påstår at denne ikke fungerer med låser solgt i Norge, og at man "kan ødelegge låsen". Hvor sant noe av dette er kan det jo bare spekuleres i, men jeg tar ikke sjansen på å kjøpe en Doorman-lås kun for teste. Da heller IDlock. :) 

 

Det høres ut som et salgstriks. Regner med verisure har salgsrettighetene i Norge. De selger jo zwave på de offisielle sidene hos yale i UK så hvordan den skal ødelegge noe er utforståelig. Men hvis verisure har rettigheter er jeg ikke overrasket de sier det i heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Det høres ut som et salgstriks. Regner med verisure har salgsrettighetene i Norge. De selger jo zwave på de offisielle sidene hos yale i UK så hvordan den skal ødelegge noe er utforståelig. Men hvis verisure har rettigheter er jeg ikke overrasket de sier det i heletatt.
Leste for ikke lenge siden at Yales Z-wave modul, kjøpt i England, fungerte glimrende med norske låser. Var bare en kar som hadde testet det, tror jeg. Skal se om jeg dinner referanse. Mulig det var på Zipato-forumet.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste for ikke lenge siden at Yales Z-wave modul, kjøpt i England, fungerte glimrende med norske låser. Var bare en kar som hadde testet det, tror jeg. Skal se om jeg dinner referanse. Mulig det var på Zipato-forumet.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Klarer dessverre ikke å finne det igjen. Kanskje det bare var en ønskedrøm [emoji848]

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Tillater meg å løfte denne litt :)

Skal bygge på huset, og har i utgangspunktet tenkt å sette inn en dobbel verandadør.

Nå står jeg i utgangspunktet ganske fritt enda da døra ikke er bestillt, og jeg kan sikkert få spesiallaget en tykkere dør om det hjelper, men det blir vel kanskje litt "krøkkete" med en vanlig dørlås som f.eks ID Lock på verandadøra?

Yale Balcony er ikke aktuell for meg.

Skulle svært gjerne hatt en dørlås som både kan styres, og som en kan benytte fra utsiden uten nøkkel, noen som kjenner til noe nytt?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke sett noe nytt på dette. Merkelig at ingen har sett en mulighet for et slikt produkt. Som jeg ser det så ville en Yale Balcony vært et mye mer fornuftig produkt om de byttet ut kode-biten med en z-wave-modul. Trengs ikke store hacket for å sette på en aksel på en Danalock (o.l.) slik at den kan gjøre dette, men for krevende for meg å DIY'e det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Squat skrev:

Trengs ikke store hacket for å sette på en aksel på en Danalock (o.l.) slik at den kan gjøre dette, men for krevende for meg å DIY'e det fint.

Utfodringen er at vanlige låsekasser står lenger inne i døren enn på terrassedører. Det er rett og slett ikke plass til en Danalock på en vanlig terrassedør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Moskus said:

Utfodringen er at vanlige låsekasser står lenger inne i døren enn på terrassedører. Det er rett og slett ikke plass til en Danalock på en vanlig terrassedør.

 

Tenker du på noe annet enn det jeg startet tråden med?

Det er dette jeg setter fingeren på i trådens første post og det er det som evt. er poenget med å sette en aksling på medbringeren. Ved å få en vinkel utenpå medbringeren kan man se for seg å montere låsen sideveis f.eks. på innsiden av medbingeren (ift. dørkarmen) eller ved bruk av flere og/eller lengre akslinger plassere Danalock-en på en annen plass et stykke fra låskassen. Men dette får ikke jeg ordnet på en måte som vil se fint ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.