Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av gasspeis


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om en løsning for å kunne styre gasspeis via futurehome eller andre smartløsninger? Gasspeisen har en fjernkontroll som kan styres etter faste tidsinnstillinger og dag/nattsenking, brukes som hovedoppvarmingskilde i huset. For å kunne få til smartstyring av varme, så må jeg også kunne styre gassprisen via systemet. Kan styring fungere med en smartkontroller som egentlig er ment til varmepumper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da er det muligens et litt større problem. IR er lett; det er bare å duplisere IR-signalene med "hva som helst", så er det tut og kjør.

RF er langt fra like enkelt. Står det en frekvens trykket bak på fjernkontrollen?

 

Gasspeisen må ha en "hjerne" et sted. Kanskje du vet hva den heter eller kan finne det ut?

Vi håper på at den har en inngang (flere har muligheter for en puls-inngang for å skru av og på, slik at den kan kobles til en fast bryter) som vi kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, du har flaks! Det ser ut til at du kan styre den med en RFXtrx443E, se her fra manualen:

image.png

 

 

Kan du sjekke om du har en av disse?

image.png

 

 

Deretter trenger du en måte å koble FutureHome sammen med en RFXtrx433E, og nå begynner det å bli vanskeligere... :( 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut som jeg nesten hadde flaks da ;) står G6R-R4H på min, ser ikke den på lista der. Eller tror du den likevel kan styre peisen? Jeg har ikke kjøpt FH enda, men tenkte kanskje det er den jeg kanskje går for en gang i fremtiden. Men litt kjedelig å ha et smarthus dersom en ikke kan styre hovedoppvarmingskilden i systemet :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.