Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Trådløs lyd uten forsinkelse, er det mulig?


Evelen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en kombinert Stue/kjøkken løsning hvor det er en kjøkkenkrok en en side av rommet og TV/anlegg på andre siden rundt et hjørne.

Liker gjerne å sette på dagsnytt 18 eller nyhetene på TV-en, eller noe musikk mens jeg lager mat, fungerer fint og jeg hører lyden greit, vel, dersom alt er stille, men dersom kjøttet freser i stekepanna, jeg vasker opp eller liknende må jeg ha lyden rimelig høyt på dersom jeg skal kunne høre særlig av innholdet. Noe jeg ser for meg ikke er så greit tatt naboer i betraktning.

 

Løsningen må være noen ekstra høyttalere på kjøkkenet som spiller det samme. Kunne blitt løst med å ta et ekstra signal ut av DAC, via minijack til et mini-anlegg og forsterker på kjøkkenet, men blir stygt med en kabel hengende hen, spesielt da den må via en dør, skorstein og takbjelke.

Trådløst hadde vært det beste.

 

Men det må være sånn at om jeg hører begge anleggene samtidig hører jeg ingen forsinkelse på kjøkken-anlegget.

Tenker også en slik løsning på badet.

Noen som har noen tips? Er det i det hele-tatt teknisk mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme problemstilling som deg med stue/kjøkken-løsning. Jeg løste det med sonos play1 på kjøkkenet og sonos connect sammen med stue-anlegget. Jeg har hørt at sonos er desidert best på synkronisering og stabilitet på det trådløse nettet. Det er en litt kostbar løsning, men man blir fort sonos-frelst.

Jeg endte etterhvert opp med to play1 på kjøkkenet og du verden som de små rakkerne imponerer. Akustikken er alfaomega med disse små høyttalerne virker det som. Det har veldig mye å si hvor i rommet man er, og på noen "sweetspotter" er det faktisk ganske fyldig bass.

Jeg har blitt lurt noen ganger andre har satt på musikk og jeg har kommet hjem og vært sikker på at det er stueanlegget som spiller, med store gulvhøyttalere. Og så viser det seg at det kun er de små sonoshøyttalerne som spiller.

Jeg fikk også testet Play5 i en butikk, hvor jeg fikk sammenlignet med play1 og play3. Og den låt virkelig bra, selv i et stort butikklokale. Play3 ville jeg ikke brydd meg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, eivtress skrev:

Det har veldig mye å si hvor i rommet man er, og på noen "sweetspotter" er det faktisk ganske fyldig bass.

Dette gjelder alle høyttalere (eller egentlig "lydkilder"). Rommet har moder som relativt lett lar seg beregne hvis rommet er rektangulært.

Ellers finnes det fine online kalkulatorer (tips: det gjelder å få modene så jevnt spredt som mulig uten opphopninger, for da vil lydbildet høres best ut): http://amroc.andymel.eu/?l=500&w=300&h=300&r60=0.6

 

... men ja; Sonos har forholdsvis god kvalitet på de små høyttalerne sine. :) 

 

 

Jeg bruker Squeezebox, som dessverre ikke er tilgjengelig nå, men som har kvalitet helt på høyde med Sonos. Squeezebox Radio er muligens ikke helt der Play1/3 er, men å koble til et stereoanlegg klarer Duet helt glimrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også standardisert på Sonos i kåken. Veldig fornøyd med hvordan den oppfører seg med tanke på samme lyd i flere rom.

Ingen delay what so ever ?

 

Når det gjelder plassering av høyttalere og lydbilde så må jeg si at Sonos sin "trueplay"-funksjon fungerer utrolig bra. Jeg har kalibrert våre Play:1 og Play:5 med denne og lyden er som dag og natt etter man har kjørt igjennom kalibreringen. Dessverre så fungerer ikke denne på connect og amp - enn så lenge i alle fall.

 

Prisen på Sonos har blitt fryktelig høy :( Da vi kjøpte de aller fleste enhetene her hjemme så var prisene helt OK. En Play:1 kostet f.eks. 1.290,-

Angrer som en hund på at jeg ikke kjøpt Play:Bar den gangen. Nå koster jo denne 2.000,- mer :( Så enn så lenge har det ikke blitt noe planke i stua...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.