Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Flere brytere som styrer samme lys via assosiasjon problemer


Rhyin

Anbefalte innlegg

Har litt problemer med å styre ulike soner fra flere brytere, men også problemer med å styre flere grupper/soner fra samme bryter. Benytter assosiasjon.

 

På stue og kjøkken har jeg til sammen 6 ulike lys-soner, bak hver sin nano dimmer. Når jeg prøver å styre én og samme sone fra 2 ulike brytere, så må jeg enkelte ganger trykke 2 ganger.

 

Det samme gjelder også fra f.eks en og samme bryter som har 4 knapper, der 3 stk styrer hver sin sone, og den siste knappen styrer alle av/på. Da må jeg enkelte ganger trykke 2 ganger.

 

Er det slik assosiasjon fungerer og ikke noe å gjøre med, eller gjør jeg noe feil? Jeg trodde at bryteren sendte et "toggle-signal" og ikke et av eller på signal, som det nå virker som den gjør. Hvis det er som sistnevnte så er det jo håpløst å benytte flere brytere til å styre samme soner, eller gruppere flere soner i tillegg til enkeltvis styring?

 

Har samme problemet både med wallmote quad og en sunricher glassbryter.

Endret av Rhyin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som du skriver om er logisk og egentlig har ikke noe med "assosiering spesielle egenskaper" å gjøre. Du faktisk selv svarte på sitt eget spørsmål:

Når jeg prøver å styre én og samme sone fra 2 ulike brytere, så må jeg enkelte ganger trykke 2 ganger. 

Jeg trodde at bryteren sendte et "toggle-signal"...

Så lenge din "sender" enhet er konfigurert som "1-knaps" (toggle enh.) så blir det alltid tilfeller at du må trykke 2 ganger.

Problemmet løses å konfigurere f. eks. Aeotec Wallmote Quad slik at "høyre/top knappen" blir PÅ/DIM OPP og "høyre/bunn knappen" - AV/DIM NED.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to lys koblet til en bryter på soverommet. Hvis begge er av, blir begge skrudd på. Hvis begge er på, blir begge skrudd av.

 

Hvis en er av og en annen er på, blir begge enten satt til PÅ eller AV. Da kan det bli behov for å å trykke 2 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan sende association til de andre brytere så kan du måske synce.

I Danmark bruger mange af os zhc5010. Med dem havde jeg samme problem, så måtte synce brytere ved hjælp af masteren (hs3). Det fungerer udmærket. Hvis masteren er nede fungerer lyset stadig men sync ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker om jeg har forklart problemstillingen korrekt, eller bare jeg som ikke skjønner svarene  ? Glem det som stod innledningsvis om 2 brytere inntil videre.


La oss ta utgangspunkt i én glassbryter (sunricher), og 3 lyssoner på kjøkken.

 

1.knapp = lyssone 1

2.knapp = lyssone 2

3.knapp = lyssone 3

4.knapp = alle lyssoner

 

La oss tenke oss at jeg skrur AV hver sone med knapp 1 til 3, ergo alt lys av. (et tenkt scenario, fordelt utover kvelden, avhengig av behov)

Deretter kommer samboeren morgenen etter og trykker knapp 4 = altså alle lyssoner PÅ.

Deretter kommer jeg og ønsker å skru av lyssone 3, så jeg trykker knapp 3. Det som da skjer, er ingentng... For det virker som at da skrur knapp 3, lys 3 PÅ, som allerede står på. Så jeg må trykke én gang til. Derfor jeg lurte på om bryterne sende AV og PÅ signal til dimmer, eller om den kun sender et toggle-signal, som hadde vært mer riktig.

 

Det samme skjer på stuen, 3 soner, men her med wallmote quad. (benyttes både til av og på, samt dimming. Så da er vel ikke scenariet du beskriver hkmod25 mulig?)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker om jeg har forklart problemstillingen korrekt, eller bare jeg som ikke skjønner svarene  [emoji6] Glem det som stod innledningsvis om 2 brytere inntil videre.

La oss ta utgangspunkt i én glassbryter (sunricher), og 3 lyssoner på kjøkken.
 
1.knapp = lyssone 1
2.knapp = lyssone 2
3.knapp = lyssone 3
4.knapp = alle lyssoner
 
La oss tenke oss at jeg skrur AV hver sone med knapp 1 til 3, ergo alt lys av. (et tenkt scenario, fordelt utover kvelden, avhengig av behov)
Deretter kommer samboeren morgenen etter og trykker knapp 4 = altså alle lyssoner PÅ.
Deretter kommer jeg og ønsker å skru av lyssone 3, så jeg trykker knapp 3. Det som da skjer, er ingentng... For det virker som at da skrur knapp 3, lys 3 PÅ, som allerede står på. Så jeg må trykke én gang til. Derfor jeg lurte på om bryterne sende AV og PÅ signal til dimmer, eller om den kun sender et toggle-signal, som hadde vært mer riktig.
 
Det samme skjer på stuen, 3 soner, men her med wallmote quad. (benyttes både til av og på, samt dimming. Så da er vel ikke scenariet du beskriver hkmod25 mulig?)
 
 
Kommer an på bryteren om den kan sende toggle men med en dimmer vil du vel sende multilevel?
Tror heller ikke du kan associere en knap med en anden på samme device.

Som sagt, jeg ville få masteren til at styre sync af knapper/brytere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, superwerder skrev:

Kommer an på bryteren om den kan sende toggle men med en dimmer vil du vel sende multilevel?
Tror heller ikke du kan associere en knap med en anden på samme device.

Som sagt, jeg ville få masteren til at styre sync af knapper/brytere.

 

Noen tips til hvordan jeg gjør dette?

 

4 timer siden, Moskus skrev:

Ja, det kan godt være at det blir sendt diskrete signaler. Da kan det være at du må trykke to ganger, ja...

 

Er det noen måter å unngå diskrete signaler, altså hvordan sende på en annen måte?

 

Styres dette av HS3, eller bryterne? trodde wallmote'n var relativt moderne/oppdatert med tanke på prisen :P 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Er det noen måter å unngå diskrete signaler, altså hvordan sende på en annen måte?
 
Styres dette av HS3, eller bryterne? trodde wallmote'n var relativt moderne/oppdatert med tanke på prisen [emoji14] 
 
 
Sync tænd:
If bryter 1 Changes and becomes on
And if bryter 2 er off
And if bruter 3 er off

Or if knap 2 changes and becomes on
And if bryter 1 er off
And if bryter 3 er off

Osv.

Then set bryter 1, 2, 3 til on

Sluk sync:
If bryter 1, 2 eller 3 Changes and becomes off
Then set bryter 1,2,3 til off.

Sådan nogenlunde ser mit ud for brytere der styrer samme lamper.

Tænder i øvrigt altid alle lamper i et rum. Har lavet "scener" så bruger sjældent dim funktionerne fra bryterne. Man kan jo også bare lave en scene hvor en lampe forbliver slukket hvis det er det man vil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.