Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kan smarthus gi gevinst på forsikringspremien?


BME

Anbefalte innlegg

Sparebank1 starter opp pilot med noen forsikringskunder, med "smarte" sensorer; https://www.digi.no/artikler/lanserer-smartbatteri-til-roykvarsleren/435222

 

Er det noen som har snakket med sine forsikringsselskaper og spurt om det kan være noe å hente på årlig forsikringspremie, lavere egenandel eller lignende, basert på installerte sensorer og varsling?

I så fall hvilke selskaper, og hva sier de?

(Ser da bort fra Verisure og andre alarmsentral-tilkoblede løsnigner.)

 

I USA er det vel ganske vanlig å få billigere forsikring med smarthus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt Gjensidige. De sa nei.

Det er jo noen år siden, men jeg tviler på at de har endret standpunkt.

 

17 minutter siden, BME skrev:

I USA er det vel ganske vanlig å få billigere forsikring med smarthus?

Er det? Dette er første gang jeg har hørt om det.

Men vet ikke om man kan sammenligne norsk forsikringsbransje og/eller byggebransje mot USA...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, BME skrev:

Sparebank1 starter opp pilot med noen forsikringskunder, med "smarte" sensorer; https://www.digi.no/artikler/lanserer-smartbatteri-til-roykvarsleren/435222

 

Litt off-topic, men sensorene de skal begynne å gi pilot-brukere nå i mai er ikke godkjent for bruk i Europa... sikkerheten-selv.no har batteriet i nettbutikken sin, men sier de ikke vet når de kan få det inn. Jeg spurte i dag igjen og henviste til artikkelen:

Sitat

For øyeblikket ser det ganske så låst ut med tanke på dette produktet. Roost har enda ikke fått ferdig sin versjon for dette batteriet for varslere i vårt marked, så inntil videre kommer ikke dette produktet i salg her i Norge med det første.

 

 

3 timer siden, BME skrev:

Er det noen som har snakket med sine forsikringsselskaper og spurt om det kan være noe å hente på årlig forsikringspremie, lavere egenandel eller lignende, basert på installerte sensorer og varsling?

 

Både DnB og Gjensidige krever FG-godkjent vannlekkasjestopper, montert av FG-godkjent rørlegger, for å gi rabatt på den typen utstyr i hvert fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ZoRaC skrev:

Litt off-topic, men sensorene de skal begynne å gi pilot-brukere nå i mai er ikke godkjent for bruk i Europa... sikkerheten-selv.no har batteriet i nettbutikken sin, men sier de ikke vet når de kan få det inn. Jeg spurte i dag igjen og henviste til artikkelen:

Sitat

 

Nå kom det et nytt svar:

Sitat

Hei igjen

Så ikke linken du viste til i mailen før nå. 

Denne informasjonen er ny for oss, og tydeligvis et samarbeid som Sparebank 1 har med Roost. Da kan det faktisk se ut som Roost er på vei alikvel, da ikke gjennom kanalen vi har til dette produktet som er gjennom en underleverandør.

 

Så da er det kanskje håp om å få kjøpt dette snart likevel! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Moskus skrev:

Er det? Dette er første gang jeg har hørt om det.

Men vet ikke om man kan sammenligne norsk forsikringsbransje og/eller byggebransje mot USA...

 

Det er inntrykket jeg får når jeg leser om det på nett, og et raskt søk viser at det er flere som kommenterer at (I hvert fall deler av) forsikringsselskaper gir dette.

 

Men har ikke innsideinformasjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.