Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

knuth2

Anbefalte innlegg

På hytta skal vi installere Fibaro smarthus. Jeg har tenkt at gateway (HC2) og det mobile bredbåndet (ruteren) skal være koblet til avbruddsfri strøm, slik at de kan gi beskjed hvis strømmen går mens vi er borte. En vanlig UPS, f.eks. denne fra APC , vil sikkert gjøre jobben. Men det virker litt klønete at den først skal gå fra batteriets 12 V DC, så via en intern inverter til 230 V AC, som jeg så plugger to strømforsyninger i for å få 12 V DC til de to enhetene. ?

Alle bærbare pc'er har jo innebygget "UPS" ved at de svitsjer sømløst mellom batteri og strømforsyning. Er det noen som kjenner til frittstående "DC UPS"-systemer som kan egne seg her? Jeg har funnet noe som ligner på Alibaba, men ingenting her hjemme. En nødlader/powerbank egner seg ikke; de kan ikke lades og forsyne forbrukere samtidig. Men produktet jeg ønsker meg er jo ganske enkelt: En trafo/likeretter for å lade et batteri, et par 12 V utganger, og en liten styringsenhet for å styre lading og output. 

Er det noen som har funnet og prøvd en slik DC UPS-enhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt hytta er tilknyttet strømnettet vil en ordinær UPS være den mest praktiske løsningen. Du er jo avhengig av å lade batteriet (altså via 230v inverter), så du slipper ikke unna denne delen uansett. 

Skal du kun forsyne HC2 og mobilt bredbånd klarer det seg med en mindre og billigere UPS, som for eksempel denne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har innlagt strøm på hytta og jeg er enig i at slike UPSer fra APC er én mulig  løsning. Når den lader batteriet, bruker den en trafo/likeretter (AC->DC), mens den på utgangssiden har en egen vekselretter eller inverter (DC til AC). Det var den siste delen (samt trafo/likerettere tilbake til 12 V DC for strømforsyningene til ruter og gateway) jeg hadde håpet å slippe. Det ville i prinsippet være en forenkling, om produktet finnes. 

Spørsmålet er derfor om noen har funnet og prøvd en slik "AC-DC-batteri-DC"-løsning (i motsetning til en vanlig UPS som er  "AC-DC-batteri-DC-AC-DC"). Og hadde det vært et Li-ione-batteri, i stedet for et blybatteri, hadde det ikke gjort noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.