Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Automatisere lys av/på vha. Z-wave


Norumen

Spørsmål

Hei.

Jeg er helt ny på hjemmeautomasjonsfronten. Akkurat kjøpt Vera Plus og ett sett med motor og bryter for å automatisere rullegardina på soverommet. Enda ikke satt opp dette, skal prøve på det i helga. Gleder meg som en liten unge, dama begynner å bli lei av at jeg prater om alt jeg skal automatisere hele tiden? Hun ser heldigvis fordelene av automatisering så det er bra. Håper ikke spørsmålene under blir for dumme, prøvd å google rundt etter svar, men vanskelig å finne ut av ting med tesje. Jobber teknisk innen IT, så litt  

 

 

Med en gang jeg begynte å se på hjemmeautomasjon så fikk jeg lyst til å automatisere "hele" huset. Ønsker å starte med å kunne slå av/på lyst på visse rom basert på begevelse og lys og tidsstyring.

 

  • Ser at Fibaro har en multisensor til rundt 500 kroner. Er denne bra for dette formålet? Noen steder trenger jeg ikke lyssensor (lux), finnes det da billigere sensorer (kanskje 433 mhz)? Er dette bra nok? 
  • Så ser jeg på hva jeg må ha som bryter. Ser at fibaro har ett "relee" som jeg tror det kalles som man putter inne i bryteren for å kunne både bruke bryteren og regler via Z-wave. Ser også at det finnes "hele" brytere med innebygd Z-wave funksjonalitet der man bytter ut den orginale bryteren. Hva anbefales her? Bytte ut hele eller putte inn ett relee? Finnes det merker som er bra og merker jeg bør holde meg unna? 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 1
1 time siden, Norumen skrev:

Ser at Fibaro har en multisensor til rundt 500 kroner. Er denne bra for dette formålet? Noen steder trenger jeg ikke lyssensor (lux), finnes det da billigere sensorer (kanskje 433 mhz)? Er dette bra nok? 

Bevegelsessensorer på 433MHz burde man i det lengste unngå. De lager en del støy på 433 MHz, så det kan være at andre bevegelsessensorer ikke virker en stund etterpå. Gå heller for Fibaro sin eller Aeon Labs sin (den siste har fordelen at du kan koble den til fast strøm, og den dermed blir en aktiv del av nettverket; altså kan den videresende beskjeder).

 

2 timer siden, Norumen skrev:

Ser at fibaro har ett "relee" som jeg tror det kalles som man putter inne i bryteren for å kunne både bruke bryteren og regler via Z-wave. Ser også at det finnes "hele" brytere med innebygd Z-wave funksjonalitet der man bytter ut den orginale bryteren. Hva anbefales her?

Mikro-modulene. Putt den inn bak bryteren og sett inn en pulsfjær.

 

1 time siden, Norumen skrev:

Hos meg er det foreløpig bare av/på brytere jeg skal automatisere, ikke dimmere. Må jeg ha impulsfjær da?

Du  ikke, men det er enklere med pulsfjær. :) 

Den koster jo ikke mange ørene heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker fibaro øye og fibaro dimmer 2 til dette formålet og funker helt knall. Grunnen til at jeg gikk for øye er at den måler også temp, så har satt de til å styre ovner også. 

Har ikke kjennskap til bryterene du snakket om, men dimmer 2 er lett å installere i hvertfall og funker fint med vanlig bryter. Du trenger en impulsfjær også (koster noen få kr). 

Hos meg så har jeg et øye i gangen og en dimmer 2 koblet til spottene. Har satt opp en regel at etter 2230 så skal den skru på lyset på 10% ved bevegelse. Veldig kjekt hvis man må opp om natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Akkurat nå, AndreasLie skrev:

Jeg bruker fibaro øye og fibaro dimmer 2 til dette formålet og funker helt knall. Grunnen til at jeg gikk for øye er at den måler også temp, så har satt de til å styre ovner også. 

Har ikke kjennskap til bryterene du snakket om, men dimmer 2 er lett å installere i hvertfall og funker fint med vanlig bryter. Du trenger en impulsfjær også (koster noen få kr). 

Hos meg så har jeg et øye i gangen og en dimmer 2 koblet til spottene. Har satt opp en regel at etter 2230 så skal den skru på lyset på 10% ved bevegelse. Veldig kjekt hvis man må opp om natta :)

 

Hos meg er det foreløpig bare av/på brytere jeg skal automatisere, ikke dimmere. Må jeg ha impulsfjær da? Trenger vel ikke fibaro dimmer heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for godt svar om 433MHz @Moskus, da dropper jeg 433 som bevegelsessensor. Går da for Fibaro multisensor.

 

Hva mener du med en Mikro-modul, det jeg kaller ett relee? Så du anbefaler ikke å bytte ut hele bryteren?  Hva mener du med at det er enklere med pulsfjær? Blir mye spørsmål, men vanskelig å hente inn (google) all infoen jeg trenger.

 

Hvilke mikro-moduler anbefales?

Sett på disse to: 

Dimmer - FGD-212-ZW5 

Bryter 1-veis - FGS-213-ZW5

 

Ene er bryter og ene er dimmer. Med vanlige pærer (led) eller spotter i taket som jeg skal styre, kan man uten videre dimme disse? 

 

Ser at man også får dimmere helt ned i 400 kroner på Jula.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, AndreasLie skrev:

Nei, du trenger ikke det da, men personlig så tenkte jeg at når jeg først skal bytte så bytter jeg til dimmer for å kunne justere alt lys. Forskjellen i pris er heller ikke så stor.

Ville også kjøpt en dimmer med det samme, med  mindre det er lysrør det er snakk om - da kan det være kompatibilitetsproblemer med en dimmer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har dimmer over alt, bortsett fra på vaskerommet. På vaskerommet er det to LED-lys tilkoblet bryteren og da ble det tungvint å montere dimmer.

Så, gå for dimmer bak eksisterende bryter er mitt tips også. :)

 

Ellers har jeg valgt 433 MHz magnetbryter i stedet for bevegelsessensor. På badet slår den på lyset på forskjellig styrke, avhengig av tid på døgnet. 1 time etter siste lukking, så slukkes lyset. Blir døren stående oppe mer enn 10 min får jeg pushvarsel (badet er i 2. etg og brukes mest på morgen og kveld. Har noen gjester som aldri lukker døra etter seg og da går jo all varmen ut døra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
35 minutter siden, ZoRaC skrev:

Ellers har jeg valgt 433 MHz magnetbryter i stedet for bevegelsessensor.

... men det er ingenting i veien for å ha en Z-wave magnetbryter. ;) 

 

 

1 time siden, Norumen skrev:

Hva mener du med en Mikro-modul, det jeg kaller ett relee? Så du anbefaler ikke å bytte ut hele bryteren?  Hva mener du med at det er enklere med pulsfjær? Blir mye spørsmål, men vanskelig å hente inn (google) all infoen jeg trenger.

En mikro-modul kan både være et relé og en dimmer. Jeg forstår tankegangen din, men det er forskjell i terminologien som det kan være greit å ha på plass. Et relé er nærmest en "fjernstyrt" fysisk bryter, strømmen blir altså skikkelig brutt. Et relé vil dermed faktisk gi et lite klikk når den blir styrt.

 

En dimmer bryter ikke strømkretsen på samme måte, og det finnes andre "switcher" (dvs. av/på) som heller ikke har reléer.

 

 

1 time siden, Norumen skrev:

Ingen av disse har reléer. Men FGS-212 har et faktisk relé. Det innebærer ofte bl.a. at det som styrer kretsen, og kretsen som blir styrt kan ha forskjellig spenning.

 

I utgangspunktet er ikke dette det viktiste for deg akkurat nå, men greit å vite. :)

 

Jeg ville brukt Fibaro-dimmeren FGD-212 på alt av lys, ferdig arbeid. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Blir svimmel av all infoen her, men veldig glad for at jeg har folk her som vet mer og deler på kunnskapen sin, så tusen takk! :) Når jeg har lært litt mer så får jeg gå tilbake hit og da skjønner jeg kanskje mer av det du skriver. Ett spørsmål, mest fordi jeg er nysgjerrig: Hvorfor er bryteren dyrere enn dimmeren? Man skulle tro at en dimmer er mer avansert og da dyrere.

 

Da går jeg for Fibaro-dimmeren. Trengs det mer for å montere denne i veggen (ja, vet jeg egentlig må ha elektriker for å montere)? Skjønner at jeg bør kjøpe sånn fjær, det ser jeg finnes på Clas Ohlson. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
56 minutter siden, Norumen skrev:

Hvorfor er bryteren dyrere enn dimmeren?

Markedskrefter...?

 

57 minutter siden, Norumen skrev:

Da går jeg for Fibaro-dimmeren. Trengs det mer for å montere denne i veggen (ja, vet jeg egentlig må ha elektriker for å montere)? Skjønner at jeg bør kjøpe sånn fjær, det ser jeg finnes på Clas Ohlson. 

Nei, alt skal være der. 

Pulsfjærer tar elektrikeren med seg, han betaler vesentlig mindre enn du gjør på Clas. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da har jeg endelig rotet meg til å bestille Fibaro Dimmer 2 og Fibaro Motion Sensor. Skal bruke dette på en lampe med Led-pærer fra Clas Ohlson. Trenger jeg den ekstra dingsen (Fibaro Bypass 2) for å forhindre flimring? Kommer nok ikke til å dimme lysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.