Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Oppsett av belysning i nytt hus


Armas

Anbefalte innlegg

Hei igjen. 

 

Jeg trenger hjelp til planlegging av belysning i nytt hus. 

Vi har hatt en grundig gjennomgang av hva slags lys vi ønsker hvor, og hvor brytere og dimmere skal være. Nå må jeg legge det opp slik at det er mulig å automatisere det. 

Planen er å bruke Homeseer for automatisering. 

 

Belysningen blir en blanding av:

-Spotter i tak, med dimmere på vegg

-Vegglamper, med dimmer på vegg

-taklamper, med bryter på vegg

-bord/ gulvlamper i stikkonktakt

 

Det som går i stikkontakt kan enten styres med pærer fra Philips, ikea eller lignende - eller gjennom smarte veggplugger. 

Spørsmålet mitt handler vel mest om hva som er best for å styre alt som går på brytere og dimmere. 

Bør jeg legge opp til f.eks. Fibaro dimmere som monteres inne i hver dimmer, eller er det bedre å kjøre alt mot en slags sentral ved sikringsskapet, slik som Odd beskriver her:  

 

 

Hva brukes i så fall for å styre dette fra Homeseer?

 

Er det andre lure ting jeg kan legge opp nå før veggene lukkes? (i forhold til belysning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt til elektriker: Legg det opp som "et vanlig strømnett", og så monterer du Fibaro Dimmer 2 bak bryterne etterpå. Da kan du i verste fall (si at det er helt krise) fjerne all automatikken hvis du må (f.eks. ved salg?) på en enkel måte.

 

Det blir flere ledninger med å legge alt sentral, men det er jo ikke noe i veien for det utenom kostnaden. Men hvis du likevel skal ha plugin-moduler for å styre lampebelysning, så er Z-wave et mesh nettverk og er mest fornøyd når Z-wave nodene blir spredt rundt om i huset.

 

Her er det ingen fasitsvar. Det valget tror jeg du må gjøre selv...

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Einar skrev:

Men forklar elektriker hva planen er! Så monterer han dype bokser bak brytere og stikk så det blir plass til å putte inn godsakene.

Godt poeng! Det skal jeg også ta med meg (blir vel snart elektriker-planer på meg også, vi skal bygge ut).

 

"Big Box" er det vel noe som heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Armas skrev:

Håper bare de er positive til andre løsninger enn sin egen (delta dore tror jeg)

Det bør han være, ellers må du få fatt i en annen. Ikke alltid man har det valget med "totalenterpriser", men da får du han til å legge opp til et vanlig anlegg med store bokser, og så får du få en flink en etterpå til å montere Z-wave. Det kan vel nesten formuleres sånn.

 

Jeg har imidlertid aldri opplevd at elektrikere krangler på å montere sånt utstyr, selv om de selger andre smarthusløsninger selv.

Nå bor jeg tross alt i Stavanger der både FutureHome (Z-wave) og Smartly (*grøss*) holder til, så elektrikere MÅ jo montere sånt. Men ikke engang for 10-12 år siden var dette egentlig et problem. Jeg fikk montert X10-dimmere/brytere bak lysbryterne våre da vi bodde i rekkehus, egentlig uten noe som helst diskusjon.

 

Nå er vel ikke alle så heldige virker det som, men det er det man burde kunne forvente i 2018.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du må få montert vanlege brytarar med impulsfjær. I verste fall kan du fjerne dimmaren og gjenbruke brytaren som ein stokk dum brytar. Eit lite tips, i alle fall der fleire rom høyrer naturleg i lag, f.eks kjøkken og stove, er å få montert kronevender. Då har du muligheit til å bruke S2-inngangen på dimmaren til å styre ein anna "nabodimmar".

Om du ikkje har bruk for begge to kan du skifte ut vippestykket  ("fronten") med ein enkel eller laske saman dei to slik at begge styrer samme dimmar . 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2018 den 17.15, bjornepappa skrev:

Du må få montert vanlege brytarar med impulsfjær. I verste fall kan du fjerne dimmaren og gjenbruke brytaren som ein stokk dum brytar. Eit lite tips, i alle fall der fleire rom høyrer naturleg i lag, f.eks kjøkken og stove, er å få montert kronevender. Då har du muligheit til å bruke S2-inngangen på dimmaren til å styre ein anna "nabodimmar".

Om du ikkje har bruk for begge to kan du skifte ut vippestykket  ("fronten") med ein enkel eller laske saman dei to slik at begge styrer samme dimmar . 

 

Takk, men det forstod jeg ikke...Hvordan kan en dimmer styre en annen dimmer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎18‎.‎05‎.‎2018 den 17.15, bjornepappa skrev:

Eit lite tips, i alle fall der fleire rom høyrer naturleg i lag, f.eks kjøkken og stove, er å få montert kronevender. Då har du muligheit til å bruke S2-inngangen på dimmaren til å styre ein anna "nabodimmar".

Du trenger vel ikke kronevender for det, kun en vanlig dobbel bryter. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Du trenger vel ikke kronevender for det, kun en vanlig dobbel bryter. :) 

Hva er forskjellen på Kronevender og dobbel bryter? Trodde dette var det samme. Google gjør meg heller ikke klokere. 

 

6 timer siden, bjornepappa skrev:

Vha "assisiasjoner". Har ikkje gjort det sjølv (enda), men det skal fungere. Kan tipse deg om å lese gjennom HomeSeer-skolen som ligg her, der finn du dette og mykje anna nyttig info.

 

Jeg har selvsagt lest Homeseerskolen :) . En fornøyelse.  Kan ikke huske å ha lest noe om assosiasjoner i denne sammenhengen, og trenger dette inn med teskje om noen har tid og lyst. 

For meg så er dette aktuelt, f.eks. i stue kjøkken. Stue og kjøkken er samme rom, men delt med en trapp. Spotter på kjøkken går på en bryter, mens spotter i stue går på en annen. Begge bryterne skal ha fibaro dimmer 2 montert bak, men bryterne står ikke inntil hverandre.

Hvilke flere muligheter får jeg dersom jeg setter opp disse bryterne med kronevender (eller vanlig dobbel bryter ;) ) istedenfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Armas skrev:

En fornøyelse.

Takk. :)

 

4 minutter siden, Armas skrev:

Kan ikke huske å ha lest noe om assosiasjoner i denne sammenhengen, og trenger dette inn med teskje om noen har tid og lyst. 

Assosiasjoner står det noe om i del 4. :) 

 

4 minutter siden, Armas skrev:

Hvilke flere muligheter får jeg dersom jeg setter opp disse bryterne med kronevender (eller vanlig dobbel bryter ;) ) istedenfor? 

Du kan sette det opp slik at du kan slå av/på/dimme et eller flere andre lys med bryter nr. 2 som kobles til inngang S2 på dimmeren. :)

Jeg kan f.eks. stå i stua og bruke bryter 2 til å styre lyset på kjøkkenet, og omvendt. Jeg kan også stå i gangen i 1. etg og styre lyset i gangen i 2. etg, og omvendt.

 

Jeg har BARE doble brytere over Fibaro-dimmere av denne grunnen. :) 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

Takk. :)

 

Assosiasjoner står det noe om i del 4. :) 

 

Du kan sette det opp slik at du kan slå av/på/dimme et eller flere andre lys med bryter nr. 2 som kobles til inngang S2 på dimmeren. :)

Jeg kan f.eks. stå i stua og bruke bryter 2 til å styre lyset på kjøkkenet, og omvendt. Jeg kan også stå i gangen i 1. etg og styre lyset i gangen i 2. etg, og omvendt.

 

Jeg har BARE doble brytere over Fibaro-dimmere av denne grunnen. :) 

 

 

Jeg tror rett og slett at jeg må ha hoppet over del 4. Skummet gjennom denne nå, og da blir jo alt mye klarere. Da blir det kronevendere hele veien :) og litt ekstra forklaring til elektriker. 

 

Må bare få skryte av dette forumet. Fantastisk nyttig!

Gleder meg til å vise frem mer konkrete løsninger, og kanskje på sikt kunne bidra med svar - ikke bare spørsmål. 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.