Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ELI5 styring av vannbåren varme


Anbefalte innlegg

 

God morgen! 

 

Jeg har lest gjennom den andre, lang posten om styring av vannbåren varme - men foreløpig er det mye jeg ikke forstår. Håper det er greit med en post for oss nybegynnere?

 
 
Hos meg er tiden kommet for å prosjektere oppvarmingen i det nye huset. 
Vi har vannbåren varme, fordelt på:
Sokkel (3 Rom i hybel): Bad (flis), stue/kjøkken og soverom (parkett). Alt på betongsåle.
1.etg (8 rom ): Grovgarderobe, entre og 2 bad (betonggulv og fliser). 3 soverom og lekestue med parkett på trebjelkelag.
2.etg (1 rom): Stue/kjøkken (parkett på trebjelkelag )
 
Vannet varmes opp av en v/v varmepumpe.
 
 
Vi har en blanding av sløyfer i betong, og sløyfer i sponplater.  Har dere noen erfaring med tregheten i disse?
 
En av grunnene til at jeg ønsker å styre dette er jo for å kunne nattsenke soverom for komfort, og oppholdsrom for å spare energi. Da er tregheten relevant.
 
 
 
Hvordan skal det styres?
Jeg har lest meg til at jeg trenger:
1. Motoriserte Aktuatorer (ventiler?) som styrer av/på til hver sløyfe? Hva anbefales her? Danfoss? Uponor?
2. Releet som styrer aktuatorene. Jeg har sett på z-water og danfoss HC10. Begge disse har 10 releer. Hva er forskjellen? Hva anbefales?
3. Termostater som styrer releet. Her har man f.eks.
          HeatIT thermostat (tilgjengelig nå)
          Heatit  zterm2 (ikke tilgjengelig)
          HeatIT ztemp (ikke telgjengelig) hva er forskjellen på denne og de to andre over?
          Danfoss Temperatursensor Z-Wave - Kan denne brukes som termostat?
          Virtuell termostat (hvordan funker dette?)
 
Jeg har 12 sløyfer, men releene har bare 10 innganger. Jeg tenker at noen sløyfer kan kjøres på samme rele og termostat. (F.eks entre og grovgarderobe, og barnerom og lekestue). Er det noe i veien for det?
 
For å automatisere vannbåren varme, må man ta høyde for tregheten i systemet. Det burde vel være greit å sette opp slike regler i homeseer? Utfordringen må vel være at dette til en viss grad varierer med ute temperatur, slik at reglene i Homeseer må justeres i forhold til denne. Noen som har fått til det på en god måte?
 
Hvor måler man temperaturen? 
Det er jo i utgangspunktet temperaturen på vegg man ønsker å justere etter,er det ikke? Likevel bør det vel også være gulvsensorer for å sikre at ikke tregulv og parkett blir for varme. Hvordan setter man opp dette på en god måte? Der vi bor har vi elektriske varmekabler som bruker gulvsensor (antar jeg). Da må termostaten stå på ca 23 for å få 21 grader i rommet. Det er lite brukervennlig. 
 
Som dere skjønner, så er det mye jeg lurer på. Jeg er derfor veldig åpen for gode anbefalinger. 
 
Noen tilleggs-spørsmål:
 
Trenger man å kunne styre temperaturen ut fra varmepumpen gjennom homeseer, eller styres dette manuelt på pumpen?
Hva skjer med de automatiske innstillingene når noen overstyrer lokalt fra termostat?
Hva skjer når strømmen går, og så kommer tilbake? 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg følger opp min egen post med det jeg har funnet ut selv, og litt mer tydelige spørsmål. 

 

Med vannbåren varme er det mest relevant å måle temperaturen i rommet, ikke i gulvet. 

Pga av tregheten i systemet, er ikke termostater på veggen særlig relevant, tenker jeg. Brukeren vil uansett ikke få varmere rom før etter noen timer. Termostat på vegg vil dermed hovedsaklig være for å gi bruker en følelse av kontroll. (Jeg mistenker at termostatene vi har på jobb bare er dummier, som egentlig ikke styrer noe som helst. )

 

Jeg tenker derfor å kjøre virtuelle termostater i de fleste rom. 

 

Tur-temperatur fra varmepumpen tror jeg ikke jeg kan, eller trenger, å styre fra homeseer. Eneste jeg styrer derfra er releet som åpner eller lukker aktuatorene. 

Men hvilket relé velger jeg? Heatit z-water eller danfoss HC10? Hva har folk best erfaring med? Z-water er z-wave pluss, men det virker på meg som om mange sliter med å få denne til å fungere riktig i homeseer? Danfoss HC10 finner jeg mindre erfaringer med, men derfor også færre klager.  Ettersom jeg har 12 sløyfer så tror jeg kanskje at jeg kjører 2 stk. For z-water blitr det da to stk med tilsammen 20 utganger. Danfoss har både HC10 og HC5, så da kanskje det blir noen kroner billigere. 

 

Dette er egentlig hovedbekymringen min nå. Z-water eller HC10? 

 

Edit: Ringte nå til Intin, som selger begge deler. De sa at per idag får de bare 7 av 10 utganger til å virke fra Homeseer. Homeseer ser visstnok på saken, og har en z-water hos seg for testing, men foreløpig virker altså bare 7 av 10. Intin anbefalte likevel Z-water over Danfoss, bl.a. pga z-wave pluss. Sannsynligvis vil også alle 10 fungere så snart Homeseer får sett på saken. 

For min del går det uansett greit. Jeg har 12 sløyfer, og med to stk Z-water får jeg 14 fungerende utganger. 

 

Ett tilleggsspørsmål blir: 24v eller 230v ? Hva er forskjellen i denne sammenhengen?

Dette lar jeg elektriker bestemme. 

 

Endret av Armas
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
13 timer siden, DeVille skrev:

Kom du i mål med dette? Erfaringer? 

 

Huset er fremdeles under oppføring, så jeg får ikke sett på dette før i september / oktober. Kommer tilbake med erfaringer (og sikkert masse spørsmål) da. 

Bare å purre om du ikke hører noe. 

 

Akkurat nå ligger det to z-water i teknisk rom og venter på at elektriker skal koble dem til strøm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

 

Kan hjelpe deg litt på vei hvertfall

 

Danfoss fikk jeg ikke til å funke i Homeseer med trådløse termostater - tror at det er fordi at de ikke sender Call for heat ofte nok - så hvis du ikke skal ha kablet anlegg ville jeg droppet Danfoss. Danfoss har PWM styring - de har jeg hatt på eksisterende anlegg (samtidig som jeg har kjørt z-water i kjelleretasjen) PWM har ikke vært noe dealbreaker for oss (koblet bort den styringsenheten i kveld til fordel for Z-water

 

Hos meg går det tregt - spesielt ved raske temperaturskifter... Ikke sikkert det blir sånn hos deg - det varierer fra anlegg til anlegg - Vannbåren varme er ganske lunefullt i grunnen:)

 

Når det gjelder tregheten i betong kommer det helt an på hvor tett du har støpt sløyfene - jeg støpte veldig tatt og da går det fort:) Lengden på sløyfer - tempraturen på vann etc etc påvirker hvor sakte det går...

 

Min erfaring med temperaturstyring fra bryterne er at dette i de fleste rom bare er bortkastede penger (siden reaksjonen er såpass treg) - da er det bedre med automatisering med dag/natt med bare en temperatur sensor (mulighet for 433 Mhz, så blir det litt rimeligere). Kombinert med Steve MDJ VSTAT plugin har dette fungert supert.

 

Når det gjelder sone 7-10 er det ikke slik at de ikke virker MEN

 

sone 10 - styrer sone 2 (DVs slås sone 10 på slås også sone 2 på)

sone 8 og 9 styrer sone 2

 

Så når du kobler opp slik du har tenkt trenger du ikke koble to aktuatorer inn i samme inngang (selv om jeg ikke tror det skal være noe problem - rørlegger hadde koblet sånn på det anlegget jeg monterte ned i kveld).

 

Bare å spørre - PS - Ikke Homeseer ekspert dog:)

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 25.7.2018 den 23.20, Armas skrev:

Huset er fremdeles under oppføring, så jeg får ikke sett på dette før i september / oktober. Kommer tilbake med erfaringer (og sikkert masse spørsmål) da. 

Bare å purre om du ikke hører noe. 

 

Akkurat nå ligger det to z-water i teknisk rom og venter på at elektriker skal koble dem til strøm. 

Hvordan ligger du an nå? 

Hvordan har du valgt å styre varmen? 

Bruker du z-water? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tanglo skrev:

Hvordan ligger du an nå? 

Hvordan har du valgt å styre varmen? 

Bruker du z-water? 

Hei! 

 

Jeg ligger godt an med dette.  Varme må vi jo ha. 

Jeg har totalt 12 soner, 6 på hver z-water. Det fungerer fint, men utgang 8, 9 og 10 virker ikke. Så maks 7 soner per z-water. 

 

Jeg har forsøkt forskjellige måter å styre dem på, for å få både termostatstyring og nattsenking. (nattsenking er mest for comfort på soverom). Har nå endt opp med virtuelle termostater fra sdj-vstat. 

 

Ettersom vannbåren varme er treigt, så er det vannskelig å få dette perfekt, men det begynner å ligne på noe nå. Generelt synes vi det er litt varmt på natta... 

 

Om det er interessant, kan jeg vise noen grafer som viser temperatur i sammenheng med av/på for akktuatoren. Samt innstillinger for hver termostat. 

Men det er travelt for tiden, så kan ikke love noe med det første. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er interressant så fungerer mine betonggulv slik siste 6 timer:

Screenshot_20181210-115345.thumb.png.6fcfb3b1ef82ee71f430988fb67fd5b7.png

 

UBS er gulvsensorer i resp gulv (DS18B20 koblet til Fibaro Universal sensor) og kurvene viser også lufttemperatur på bad og temperatur tilført samlestokk for gulvvarme. Setpunkt stue: 28, Kjøkken og gang (samme gulvkurs) : 27 og bad: 36.

 

Luft/vann varmepumpen leverer først max energimengde til vv berederen og restvarmen går til gulvvarme. Berederen klarer opp mot 60 grader uten tilleggsvarme.

 

Termostatene er rene events som sammenligner setpunkt med målt temperatur uten hysterese eller annet fanzy.

 

Romtemperatur blir nå det det blir og setpunkt justeres litt etter utetemperatur. Så lenge gulvet er varmt kan gjerne romtemperaturen senkes uten at det føles kaldt.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, SveinHa skrev:

Om det er interressant så fungerer mine betonggulv slik siste 6 timer:

UBS er gulvsensorer i resp gulv (DS18B20 koblet til Fibaro Universal sensor) og kurvene viser også lufttemperatur på bad og temperatur tilført samlestokk for gulvvarme. Setpunkt stue: 28, Kjøkken og gang (samme gulvkurs) : 27 og bad: 36.

 

Luft/vann varmepumpen leverer først max energimengde til vv berederen og restvarmen går til gulvvarme. Berederen klarer opp mot 60 grader uten tilleggsvarme.

 

Termostatene er rene events som sammenligner setpunkt med målt temperatur uten hysterese eller annet fanzy.

 

Romtemperatur blir nå det det blir og setpunkt justeres litt etter utetemperatur. Så lenge gulvet er varmt kan gjerne romtemperaturen senkes uten at det føles kaldt.

 

Takk for innspill. 

 

Hvordan måler du temperatur på tur-vannet til samlestokken? (kunne gjerne målt returvannet også)

Hvor har du plassert gulvsensorene? Innstøpt eller oppå gulvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 2 stk doble Qubino rele for å styre gulvvarme og disse har mulighet for en temperatursensor DS18B20. La bare sensoren utenpå røret og pakket den inn i rørisolasjon fra Biltema.

 

La vanlige korrugerte elektrikerrør i støpen midt mellon vannrørene og stappet inn sensorene etterpå. Laget en litt for krapp bøy der rørene går fra vegg til gulv så de vanlige 3-4 cm lange sensorene ville ikke gjennom svingen så jeg måtte lage mine egne av DS18B20 chip påloddet kabel og krympestrømpe rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 10.12.2018 den 10.15, Armas skrev:

Hei! 

 

Jeg ligger godt an med dette.  Varme må vi jo ha. 

Jeg har totalt 12 soner, 6 på hver z-water. Det fungerer fint, men utgang 8, 9 og 10 virker ikke. Så maks 7 soner per z-water. 

 

Jeg har forsøkt forskjellige måter å styre dem på, for å få både termostatstyring og nattsenking. (nattsenking er mest for comfort på soverom). Har nå endt opp med virtuelle termostater fra sdj-vstat. 

 

Ettersom vannbåren varme er treigt, så er det vannskelig å få dette perfekt, men det begynner å ligne på noe nå. Generelt synes vi det er litt varmt på natta... 

 

Om det er interessant, kan jeg vise noen grafer som viser temperatur i sammenheng med av/på for akktuatoren. Samt innstillinger for hver termostat. 

Men det er travelt for tiden, så kan ikke love noe med det første. 

Hei!

 

Jeg ser vi har nesten likt oppsett på antall soner og en miks av betong/tregulv.

 

Hvordan ble det til slutt?

Er du fornøyd med 2 stk Z-water. Hvilke aktuatorer ble det?

Jeg tenker z-wave temperatursensorer på noen qubino dimmere hvor det er nødvendig.

Tenkte å la bad / vaskerom /gang sine aktuatorer stå åpne hele tiden og la pumpa regulere dette ut i fra utetemperatur?

 

Meget usikker...  Skal kobles opp om noen mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd jeg.

Z-water er stabil nå etter en del kluss i begynnelsen. 

En  utgang fra z-water per sone, så jeg bruker 6 utganger på hver z-water.

Bruker forskjellige sensorer, både phillips hue, multisensor6 og diverse 433Mhz. 

 

 

Virtuelle termostater funker fint, men med vannbåren varme kan man sikkert like godt gjøre dette direkte i homeseer. (Lukk ventil når temp når x - åpne ventil når temp når y.)

Jeg har forsøkt å la varmen stå på hele tiden på bad og vaskerom, men det blir for varmt (27-28 grader). Slike rom kan du enten styre med virtuell termostat, eller med regler i homeseer av  typen "åpen i 10 minutter, stengt i 20 minutter" Etter hvert finner du ett passende intervall. 

 

Så vi gjør det slik:

Oppholdsrom og soverom med parkett:

Virtuelle termostater. Disse skrur seg på klokken 4 om natta for å varme gulvet til morgen. Skrur seg av ca klokken 6-7 tror jeg. så går de på igjen klokken 12, så gulvene er varme når vi kommer hjem fra skole/jobb. Skrur seg så av/på etter behov frem til ca 20:00, for da starter nattsenking. 

Gang, vaskerom og bad med fliser:

Går på intervall med x minutter på og x minutter av hele døgnet, slik at gulvene aldri er kalde. 

 

Vet ikke hvilke aktuatorer det ble, kan ta bilde om du er interessert. 230V ihvertfall - det er visst litt billigere. 

 

Men ja, vi er veldig fornøyde. Fungerer bra nå. 

 

Noen episoder har det vært, men det må man tåle. I juleferien dro vi bort på lørdag. Søndag ville windows oppdatere seg, og skrudde av pc-en. Da var tilfeldigvis alle aktuatorene stengt samtidig. Vi kom hjem torsdag morgen, og jeg skulle rett på jobb. Huset var ca 12 grader varmt, og kone skulle være hjemme hele dagen med alle barna. Tok vel ca 24 timer før huset var oppe i 22 grader igjen.

 

Her en en graf fra en sensor som sitter oppunder taket i stuen. 

Sett i sammenheng med ute-temperatur. 

image.png.54df4edbecbe92153669fadf7e9f2fc7.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.