Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva er beste batteribryter på markedet nå?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger en del batteribrytere i nye huset. Jeg har hatt diverse av dem før, men felles for de fleste er at de enten er kronglete å sette opp med HS3, er ustabile i bruk, eller begge deler.

 

Jeg skal bruke dem til styring av husmoduser (hjemme, borte, ferie, gjester) samt døgnstatuser (morgen, natt etc.) primært som en backup hvis automatikken slutter å fungere. (WAF er pri 1 har jeg funnet ut gjennom mange år med kreative smarthusideer :) ). Jeg trenger også en del brytere for å heve og senke rullegardiner, da Fibaro motor boksene blir montert på uhensiktsmessige steder, og det er dessverre ingen gode plasser montere en bryter på fast-strøm.

 

Så krav er:

- Må fungere stabilt, dvs. ikke slik at man må trykke 2-3-4 ganger før det registreres i HS3.

- Må kunne vise status i HS3. Altså er bryteren på eller av. Enten direkte, eller ved hjelp av virtuelle devices.

- Batteritiden bør være så lang som mulig.

- Må kun inkluderes lett i HS3. (Ikke som noen gamle enheter jeg hadde fra Merten, som krevde at man trykket febrilsk på knappene under inclusion, i et lønnlig håp om at den var våken lenge nok til å inkluderes...)

- Bør helst ha 4 knapper, men minimum 2, som hver kan registrere av/på i HS3 direkte eller med en virtuell device per knapp.

- Trenger ingen dimmefunksjoner, trykk-og-hold eller dobbelt/trippelklikk funksjoner. Gjør ikke noe om det har det, men ikke noe jeg vil bruke.

 

Så, hva finnes på markedet nå som dere har erfaringer med? Kikket litt på forskjellige enheter, men funnet lite info om hva som funker bra og ikke på de forskjellige, så veldig bra hvis noen har gode/dårlige erfaringer å dele. :)

Endret av Sleepy81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

Må det være Z-wave? Jeg bruker ZigBee og 433 MHz-enheter til «scenebrytere». 

Nei, MÅ jo ikke, men mest lyst til å holde det så simpelt som mulig. Slippe flere kontrollere osv.

Skal tenke litt over det. Fungere ZigBee bra? Aldri brukt den protokollen direkte i HS3. Er det issues med rekkevidde isåfall? Blir noen meter og vegger (tre og betong) som signalet må igjennom for å nå kontrolleren, og selv om ZigBee «relyer» signalet (gjør det?), så blir det ikke mange enheter å fordele på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Moskus skrev:

Tror mer eller mindre alle Z-wave "brytere" feiler her...

 

Kanskje Gira sine rapportere status?

http://logichome.dk/index.php/products/7-zhc5002-z-wave-coupler-for-gira

 

Ja, det har vært et problem før, og er kanskje det fortsatt... Har egentlig aldri skjønt hvorfor det skal være så vanskelig å lage en batteribryter som lager et enkelt «på/av» signal som sendes til HS3 og holder status direkte der. Noen få av de jeg har forsøkt mottar signalet, men er kun et «knapp 1 ble trykket på», og man må toggle virtuelle devices for å «holde på status». Går jo greit det også, men ikke ideelt. Andre viser ingenting i HS3, og kan kun brukes med direkte assosiering, noe som ikke er brukbart til mitt bruk.

 

Har sett litt på Gira sine. Har du prøvd dem? Hvis ikke, hva bruker du som fungerer best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sleepy81 skrev:

Har egentlig aldri skjønt hvorfor det skal være så vanskelig å lage en batteribryter som lager et enkelt «på/av» signal som sendes til HS3 og holder status direkte der.

Dette er visst noe mer teknisk i Z-wave, men det er kun status fra fysiske enheter som skal rapporteres. Og til en viss grad gir det mening, for Z-wave er faktisk laget for å være ganske selvstendig, vi er bare heldige som har HomeSeer (og andre systemer, selvfølgelig) som er såpass mye smartere.

 

En "fjernkontroll" sender kun en statusskifte til et fysisk lys, så er det det fysiske lyset sin oppgave å tolke denne statusen. Slik er grunntanken. Derfor gir det ikke mening at den fjernkontroll-bryter skal kunne være "av" eller "på" på egenhånd. Jeg tipper at grunnen er at det da er vesentlig lettere å få til en "usynkronisert" tilstand mellom den virtuelle bryteren og den fysiske lyset. Hvis du måtte trykke to ganger for å skru et lys av, så hadde det også vært irriterende.

 

Joda, du skal gjerne gjøre større ting og mer avanserte ting, men det bryr ikke Z-wave seg om. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gir mening det du skriver, så er nok godt mulig at det er grunnen. Selv om jeg synes tankegangen er noe «gammeldags». Jeg mener, hvor stor prosentandel av Z-wave salg i verden går til «dumme» systemer, der det ikke brukes en eller annen form for sentral styringsenhet? Jeg ville tro at prosentandelen er ganske liten, men når det er sagt, så lever vel vi som tråler rundt på forum som dette i vår eget «smarthus-ekkokammer» der vi går rundt og tror at store deler av verden tenker likt som oss når det kommer til automasjon i heimen! :D 

Sannheten er vel at de fleste «vanlige folk» egentlig er strålende fornøyd hvis de kan sitte å på ferie å vise kompisen sin at de kan skru av lyset hjemme med mobilen...

 

Men en z-wave produsent kunne vel lagd en batteribryter som i bunn og grunn rapporterte videre at den var en vanlig fysisk av-på bryter, som en vanlig z-wave apparatmodul, og det hadde vel fungert aldeles strålende? Men det kan hende Z-wave Alliance hadde rynket på nesen ved å «jukse» sånn...

 

Men ser for meg nå at beste fremgangsmåte er å få en bryter som rapporterer knappetrykk til HS3, så for jeg lage virituelle enheter som holder statusen, hvis det trengs.

Noen brytere som har 4 knapper, som kan oppdatere 4 virituelle devices, og som folk har god erfaring med HS3?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sleepy81 skrev:

Nei, MÅ jo ikke, men mest lyst til å holde det så simpelt som mulig. Slippe flere kontrollere osv.

 

Jeg bruker for det meste Nexa WTE-2, men da må du ha en RFXtrx433E.

 

2 timer siden, Sleepy81 skrev:

Skal tenke litt over det. Fungere ZigBee bra? Aldri brukt den protokollen direkte i HS3. Er det issues med rekkevidde isåfall? Blir noen meter og vegger (tre og betong) som signalet må igjennom for å nå kontrolleren, og selv om ZigBee «relyer» signalet (gjør det?), så blir det ikke mange enheter å fordele på...

 

Jeg bruker IKEA Trådfri og litt Xioma-sensorer mot en ConBee-pinne og JowiHue-plugin, veldig fornøyd. :)

ZigBee skal også være mesh, ja, men ellers sier IKEA i hvertfall at det er 10m rekkevidde i fri sikt...

Jeg har en IKEA Trådfri fjernkontroll som jeg bruker som scenevelger. Den har 5 knapper som jeg kan bruke til hva jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor vil du lagre en status på en fysisk enhet som en bryter? Det gir jo ingen mening i hjemmeautomasjon, slik vi bruker det så sender du jo en kommando når du trykker på den. 

Feks du nevner døgnstatus, hvis du setter den manuelt på en bryter så må du jo tilbake til den brytere for å endre den.

Jeg bruker nexa  wte2 med godt hell og det vriker hver gang, den gir meg fire forskjellige statuser som jeg kan bruke. Og hvorfor skal bryteren sende kontinuerlig? Den gir jo beskjed hver gang den endrer status.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Jeg bruker for det meste Nexa WTE-2, men da må du ha en RFXtrx433E.

 

 

Jeg bruker IKEA Trådfri og litt Xioma-sensorer mot en ConBee-pinne og JowiHue-plugin, veldig fornøyd. :)

ZigBee skal også være mesh, ja, men ellers sier IKEA i hvertfall at det er 10m rekkevidde i fri sikt...

Jeg har en IKEA Trådfri fjernkontroll som jeg bruker som scenevelger. Den har 5 knapper som jeg kan bruke til hva jeg vil.

HAdde en RFXtrx433E i gamle huset, som jeg brukte på somfy motorer. Det fungerte forsåvidt greit, men var litt hit and miss. Mulig jeg må se på det om det viser seg å ikke være noen gode z-wave løsninger. 

10 m fri sikt blir nok litt tight for enkelte av mine brytere. :)

Endret av Sleepy81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Christoffer skrev:

Men hvorfor vil du lagre en status på en fysisk enhet som en bryter? Det gir jo ingen mening i hjemmeautomasjon, slik vi bruker det så sender du jo en kommando når du trykker på den. 

Feks du nevner døgnstatus, hvis du setter den manuelt på en bryter så må du jo tilbake til den brytere for å endre den.

Jeg bruker nexa  wte2 med godt hell og det vriker hver gang, den gir meg fire forskjellige statuser som jeg kan bruke. Og hvorfor skal bryteren sende kontinuerlig? Den gir jo beskjed hver gang den endrer status.

 

Tror jeg forklarte meg dårlig.

Ønsker ikke å lagre statusen en bryter, men at bryteren rapporterer om den er på eller av direkte i HS3. Altså at bryterstatusen lagres der. Man trenger ikke bruke bryteren manuelt for å forandre tilbake, da man ville kunne overstyre statusen fra HS3, på samme måte som man setter on-off-dim på en dimmer i HS3.

De andre batteribryterene jeg har hatt, som har klart å kommunisere med HS i det hele tatt (gamle merten brytere, selv om de bare fungerte på 2 av de 4 knappene), har kun sendt et signal om at en knapp er blitt trykket på, og da må man lage en virituel device og en event som toggler den devices hvis man vil se om bryteren har status av eller på. Da kan man f.eks. bruke den som en condition for andre events, som kan være kjekt å ha. (F.eks. når en morgenevent skal kjøres, så kan det være forskjellige events basert på om det var min, konas, eller begges «natt-modus» som er på, på min eller hennes bryter.)

 

Alt dette kan løses ved virituelle devices og events, men bare «enklere» om det hadde fungert som en vanlig av-på bryter i HS3. Så bottom line er at det hadde vært mer oversiktelig om jeg kunne sett direkte i device manageren om bryteren er aktivert eller ikke, men det er ikke noe must. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sleepy81 skrev:

Ønsker ikke å lagre statusen en bryter, men at bryteren rapporterer om den er på eller av direkte i HS3.

Det er jo det samme. ;)

 

Men det forklarer ikke hva du skal bruke det til... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Moskus skrev:

Men det forklarer ikke hva du skal bruke det til... :) 

Men det gjør jo dette:

10 timer siden, Sleepy81 skrev:

Da kan man f.eks. bruke den som en condition for andre events, som kan være kjekt å ha. (F.eks. når en morgenevent skal kjøres, så kan det være forskjellige events basert på om det var min, konas, eller begges «natt-modus» som er på, på min eller hennes bryter.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha... da så.

 

Da er jo uansett den beste løsningen å bygge opp logikken med virtuelle devicer, for da kan man bytte ut måten disse devicene blir satt på senere. Ellers blir de knyttet til en fysisk enhet, og det er sjeldent en god idé over tid.

 

Just my $0.02.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg støtte @moskus, bruk de fysiske bryteren til å sette en virtuell enhet. Går HS3 ned vil logikken stoppe. Da er det kun av, på og dimming  som virker hvis du har assosiert direkte, eller hvis du har koblet brytere direkte på fiberodimmere  feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.