Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Home Assistant


Anbefalte innlegg

ha.png

 

Home Assistant er et (gratis) open source prosjekt som kan kjøres på "alt" (Windows, Mac, Raspberry, NAS, ...), og er programmert i python 3. Det er veldig greit for de med teknisk bakgrunn og ikke er redd å skrive i en terminal. Systemet er enkelt å sette opp da mange moduler finnes allerede og du bare konfigurerer i en fil. Har også et ganske greit grensesnitt som også støtter mobilenheter "out of the box".

 

NettsideDemo 

 

Programvaren oppdateres ca. hver andre uke, hvor nye moduler legges til og diverse bugs fikses. Det kan sees som en konkurrent litt moderne konkurrent til OpenHAB.

Endret av Jompa Tormann
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fiklet med dette systemet i et par dager og er veldig fornøyd. All konfigurering skjer direkte i YAML filer, så du må være over gjennomsnittlig glad i å fikle i en editor eller terminal for å bruke dette systemet. Det er ingen visuell editor eller "klikk-og-dra". Slet litt i starten med å koble til et par z-wave enheter, men nå har jeg skjønt hvordan det henger sammen og det går som en lek nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Slenger meg på denne. I gang med Home Assistant selv, etter mange mnder med forskning rundt valg av plattform. Kjøres pdd på en RPI 3, installert med "All in one" installer. Tok litt tid å få hjernen til å samarbeide med YAML-syntaks, men det har bedret seg. 

Utrolig bra konsept, UI, GIT aktivitet og hjelpsomt forum. 

 

Slenger med et bilde av det jeg har ppd. Her kommer det mye mer på sikt, da jeg flytter inn i nytt hus om noen uker :)

HASS.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte utseende på denne! Jeg personlig foretrekker ofte å scripte istedenfor å holde på det "drag & drop" opplegget, så kanskje jeg skulle gi det et forsøk. Bruker domoticz akkurat nå og har egentlig fått til det meste der, men man blir jo aldri 100% fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Installerte Home Assistant på Synology NASen min for noen dager siden. Planen var å bruke den som mellomledd flere Google Chromecast i huset, siden den har god integrasjon via biblioteket Pychromecast. Selvfølgelig er det én dependency som ikke funker etter installasjonen, nettopp i forbindelse med pychromecast. Ser det ligger en rapportert bug i bugtrackeren, som er ca et år gammel... Noen som har installert HA på Synology her? Longshot...

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk


Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, LaStrada skrev:

Likte utseende på denne! Jeg personlig foretrekker ofte å scripte istedenfor å holde på det "drag & drop" opplegget, så kanskje jeg skulle gi det et forsøk. Bruker domoticz akkurat nå og har egentlig fått til det meste der, men man blir jo aldri 100% fornøyd.

Har testet domoticz også. Likte det ganske godt, men ble overbevist for HASS etter å ha pløyet gjennom alle youtube-videoene til BRUHautomation. Genial fyr som gjør alt veldig forståelig og ikke hopper over vitale parter som ofte gjør at du bare gir opp selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hilmar skrev:

Installerte Home Assistant på Synology NASen min for noen dager siden. Planen var å bruke den som mellomledd flere Google Chromecast i huset, siden den har god integrasjon via biblioteket Pychromecast. Selvfølgelig er det én dependency som ikke funker etter installasjonen, nettopp i forbindelse med pychromecast. Ser det ligger en rapportert bug i bugtrackeren, som er ca et år gammel... Noen som har installert HA på Synology her? Longshot...

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
 

 

Samme problemet med Synology her. Derfor havnet en RPI3 fort i postkassa ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har også installert Home Assistant på en Intel Stick med W10 jeg hadde liggende. Først og fremst tester location tracking + google reisetider og Chromecast. Tar litt tid å skjønne det tekniske, men gøy å pusle litt.

Sliter dog med to ting. iCould tracking faller ut i korte perioder (kjent "feil" siden iPhone går i dvale), men får heller ikke Asuswrt til å fungere, mens nmap er ustabil. Også er Chromecast styring foreløpig gresk. Prøver å få den til å loade P4-stream om morgen, noen som har kommet lengre med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, iceball skrev:

Har også installert Home Assistant på en Intel Stick med W10 jeg hadde liggende. Først og fremst tester location tracking + google reisetider og Chromecast. Tar litt tid å skjønne det tekniske, men gøy å pusle litt.

Sliter dog med to ting. iCould tracking faller ut i korte perioder (kjent "feil" siden iPhone går i dvale), men får heller ikke Asuswrt til å fungere, mens nmap er ustabil. Også er Chromecast styring foreløpig gresk. Prøver å få den til å loade P4-stream om morgen, noen som har kommet lengre med dette?

Hei iceball,

 

iCloud kan jeg ikke svare på, men jeg benytter Asus WRT selv uten problemer. Hvilke feilmelding får du opp angående WRT?

Chromecast-styring har jeg ikke sett så mye på enda, annet enn at jeg har lagt merke til at "discover" funksjonen i configure.yaml detekterer den automatisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig interessert i om noen har fått til Chromecast. Jeg sliter med at det ikke fungerer på Synology NAS, så får ikke testet. Er særlig interessert i hvor lang tid det tar fra kommando sendes, til lyden kommer i høyttalerne. Tar det for lang tid er bruk av cc ikke så interessant for min del.

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den 13.9.2016 klokken 12.56, kris10an skrev:

Hei iceball,

 

iCloud kan jeg ikke svare på, men jeg benytter Asus WRT selv uten problemer. Hvilke feilmelding får du opp angående WRT?

Chromecast-styring har jeg ikke sett så mye på enda, annet enn at jeg har lagt merke til at "discover" funksjonen i configure.yaml detekterer den automatisk. 

Har Asus RT-AC68U. Googlet litt og fant noen telnet funksjoner som jeg testet uten hell. Virker som første linje er roten til feilen, men klarer ikke å tolke hva feilen er..

 

Fra log:

16-09-16 23:49:00 homeassistant.components.device_tracker.asuswrt: Could not parse lease row: b'duid 00:03:00:01:e0:3f:49:ee:46:18\r'
16-09-16 23:49:00 homeassistant.components.device_tracker.asuswrt: Could not parse neighbor row: b'2a02:fe1:5000:bd00:4168:8dcc:6bb6:e6a1 dev br0 lladdr 34:02:86:c4:98:66 STALE\r'
16-09-16 23:49:00 homeassistant.components.device_tracker.asuswrt: Could not parse neighbor row: b'2a02:fe1:5000:bd00:fc7b:4d25:5073:7c7a dev br0 lladdr dc:85:de:f3:71:05 STALE\r'
16-09-16 23:49:00 homeassistant.components.device_tracker.asuswrt: Could not parse neighbor row: b'fe80::e23f:49ff:feee:4618 dev br0 lladdr e0:3f:49:ee:46:18 router STALE\r'
16-09-16 23:49:00 homeassistant.components.device_tracker.asuswrt: Could not parse neighbor row: b'2a02:fe1:5000:bd00:a0e8:4f33:c8dc:5807 dev br0 lladdr 04:4b:ed:70:86:79 STALE\r'
16-09-16 23:49:00 homeassistant.components.device_tracker.asuswrt: Could not parse neighbor row: b'2a02:fe1:5000:bd00:1428:a005:5839:8612 dev br0 lladdr 04:4b:ed:70:86:79 STALE\r'
16-09-16 23:49:00 homeassistant.components.device_tracker.asuswrt: Could not parse neighbor row: b'fe80::441f:f478:a396:4c9d dev br0 lladdr 34:02:86:c4:98:66 STALE\r'
16-09-16 23:49:00 homeassistant.components.device_tracker.asuswrt: Could not parse neighbor row: b'fe80::1067:7f63:87c:860e dev br0 lladdr 04:4b:ed:70:86:79 REACHABLE\r'
 

 

16 timer siden, Hilmar skrev:

Jeg er også veldig interessert i om noen har fått til Chromecast. Jeg sliter med at det ikke fungerer på Synology NAS, så får ikke testet. Er særlig interessert i hvor lang tid det tar fra kommando sendes, til lyden kommer i høyttalerne. Tar det for lang tid er bruk av cc ikke så interessant for min del.

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
 

Angående chromecast så har jeg fått det til å fungere veldig bra som streaming radio, selv om jeg bare har 1 cc per dags dato. Fulgte oppskriftene herfra: https://github.com/Instagraeme/Home-Assistant-Configuration Tar maksimum 1-2 sekunder å bytte stream.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@iceball Her er oppsettet mitt med RT-AC68U:

 

device_tracker:
  platform: asuswrt
  host: 192.168.1.1
  protocol: ssh
  mode: router
  username: xxxxxx
  password: xxxxxx
  track_new_devices: false
  consider_home: 180

 

Altså ganske plankekjøring. Tror ikke vanlig Telnet er å anbefale, sett protokoll til ssh og aktiver ssh i routeren. Da er det i allefall plug & play her i kåken.

Ang. tracking er det siste delay-parameteret der litt viktig å få med, slik at man holder iPhone "i hus" når den går i dvale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 19.9.2016 klokken 19.07, wwill skrev:

@iceball Her er oppsettet mitt med RT-AC68U:

 

device_tracker:
  platform: asuswrt
  host: 192.168.1.1
  protocol: ssh
  mode: router
  username: xxxxxx
  password: xxxxxx
  track_new_devices: false
  consider_home: 180

 

Altså ganske plankekjøring. Tror ikke vanlig Telnet er å anbefale, sett protokoll til ssh og aktiver ssh i routeren. Da er det i allefall plug & play her i kåken.

Ang. tracking er det siste delay-parameteret der litt viktig å få med, slik at man holder iPhone "i hus" når den går i dvale.

 

Litt sent svar. Har flyttet HA fra en Intel Stick til RPI3 og det tok litt tid å lære seg det grunnleggende. All-In-One Installer feilet, så det ble Hassbian Image. Har ikke fått Open-Zwave-Control Panel til å fungere enda, men har fått opp en device via en Z-Stick5. Resten av z-wave er på Futurehome, så bruker IFTTT for å kommunisere på tvers. Skal teste med MQTT også bare jeg har tid.

 

Får samme feilmelding og har de samme innstillingene. Får prøve å legge det ut på HA-forumet og se om noen kan hjelpe til der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Moskus skrev:

støtter FutureHome MQTT?

Nei, var litt upresis ser jeg. HomeAssistant støtter MQTT også var jeg sikker på at IFTTT hadde en MQTT kanal, men det var feil ser jeg. Så da må man kanskje bruker Maker-kanalen eller noe annet smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Er det noen planer for enkel event editing i Home Assistant som ikke krever scripting? Når jeg googler integrasjoner mellom Domoticz og ting som ikke blir støttet offisielt fra noen parter (Kodi, Alexa, Neato, Xiaomi osv.), så får jeg alltid treff på HA-løsninger. Så det virker som HA er tidlig ute med å integrere alt mulig rart. Jeg er ikke redd for litt scripting, men tenker i første omgang å 'lande litt' i Domoticz før jeg ser på noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Venin skrev:

Er det noen planer for enkel event editing i Home Assistant som ikke krever scripting? Når jeg googler integrasjoner mellom Domoticz og ting som ikke blir støttet offisielt fra noen parter (Kodi, Alexa, Neato, Xiaomi osv.), så får jeg alltid treff på HA-løsninger. Så det virker som HA er tidlig ute med å integrere alt mulig rart. Jeg er ikke redd for litt scripting, men tenker i første omgang å 'lande litt' i Domoticz før jeg ser på noe nytt.

Jeg tror svaret på dette er "ja", men det kan ta litt tid. Da 0.39 kom for noen uker siden så var det med en ny "Configuration Panel", som lar deg endre en del småting via GUI. Siterer releasebloggen: 

Sitat

Yep, you read that right. We have a configuration panel. It’s just the first of many small steps. Putting in a foundation is important and gives us something to iterate on.

One small step for man osv :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 11/10/2016 klokken 15.04, iceball skrev:

 

Litt sent svar. Har flyttet HA fra en Intel Stick til RPI3 og det tok litt tid å lære seg det grunnleggende. All-In-One Installer feilet, så det ble Hassbian Image. Har ikke fått Open-Zwave-Control Panel til å fungere enda, men har fått opp en device via en Z-Stick5. Resten av z-wave er på Futurehome, så bruker IFTTT for å kommunisere på tvers. Skal teste med MQTT også bare jeg har tid.

 

Får samme feilmelding og har de samme innstillingene. Får prøve å legge det ut på HA-forumet og se om noen kan hjelpe til der.

Hei ! Anbefaler du Homeassistant eller Homeseer. Jeg har hassbian på pi3, men litt vanskelig å komme videre.   https://community.home-assistant.io/t/hassbian-ozwcp/14906/5?u=smile

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Smil skrev:

Hei ! Anbefaler du Homeassistant eller Homeseer. Jeg har hassbian på pi3, men litt vanskelig å komme videre.   https://community.home-assistant.io/t/hassbian-ozwcp/14906/5?u=smile

Jeg fikk aldri til ozwcp skikkelig, blant annet ville ikke Systemair HVAC enheten fungere. Også så merket jeg etter hvert at automatisering/regelskriving med HA tok enormt med tid, ofte uten særlig fremgang, kun feilsøking. Ville ikke klart halvparten av det jeg har fått til av automatisering med Homeseer i dag, selv om det også tar sin tid så får man resultater med en gang.

Homeseer koster litt penger, men er du rask så kan du sikre deg halv pris. Plugins koster dessverre enda mer penger, så det spørs hvordan du rangerer tid mot penger. Jeg valgte også å gå over til en eldre Windows PC etter å først testet Homeseer på rpi. Kjøper du standardversjonen av Homeseer til 125 $ nå så kan du legge den inn på rpi først og eventuelt på Windows senere om du ønsker. Skulle det ikke falle i smak får du garantert solgt lisensen videre her inne til samme prisen når de ikke kjører 50 %-kampanje.

HA er forøvrig overlegen på direkte støtte av mange forskjellige protokoller/"components", så jeg pusler med å bruke en pi3 med HA ved siden av Homeseer for enkelt kunne prate mot diverse protokoller. Også bruke MQTT eller lignende som språk fra HA til Homeseer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, iceball skrev:

Jeg fikk aldri til ozwcp skikkelig, blant annet ville ikke Systemair HVAC enheten fungere. Også så merket jeg etter hvert at automatisering/regelskriving med HA tok enormt med tid, ofte uten særlig fremgang, kun feilsøking. Ville ikke klart halvparten av det jeg har fått til av automatisering med Homeseer i dag, selv om det også tar sin tid så får man resultater med en gang.

Homeseer koster litt penger, men er du rask så kan du sikre deg halv pris. Plugins koster dessverre enda mer penger, så det spørs hvordan du rangerer tid mot penger. Jeg valgte også å gå over til en eldre Windows PC etter å først testet Homeseer på rpi. Kjøper du standardversjonen av Homeseer til 125 $ nå så kan du legge den inn på rpi først og eventuelt på Windows senere om du ønsker. Skulle det ikke falle i smak får du garantert solgt lisensen videre her inne til samme prisen når de ikke kjører 50 %-kampanje.

HA er forøvrig overlegen på direkte støtte av mange forskjellige protokoller/"components", så jeg pusler med å bruke en pi3 med HA ved siden av Homeseer for enkelt kunne prate mot diverse protokoller. Også bruke MQTT eller lignende som språk fra HA til Homeseer.

Tusen takk for svar. Jeg har Raspberry Pi3 skal jeg kjøpe standardversjonen av Homeseer eller HomeSeer HS3-Pi-3 Home Automation Software for the Raspberry Pi-3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg har Raspberry Pi3 skal jeg kjøpe standardversjonen av Homeseer eller HomeSeer HS3-Pi-3 Home Automation Software for the Raspberry Pi-3.


Kjøp standard versjonen. Pi3-lisensen har begrensninger på antall plugins du kan ha.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.