Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

AMS måler - forskjell på HAN data og puls data pga solpanel


Anbefalte innlegg

Har en Aidon AMS måler (3-fas IT). Dataformatet på HAN porten er en midlertidig versjon, ikke OBIS koder. Her leser jeg ut målerstand og effekt.

Leser også ut effekt via S0 (puls) utgangen.

Har nå kjørt i gang et solcelleanlegg, som gir ca 2,5 kW max. Da ser jeg at effekt på HAN utlesing blir 0, og målerstand slutter å telle opp. Men pussig nok så slutter ikke pulsene. Altså vises forskjellig effektforbruk på HAN og puls!

Lurer på hvordan jeg skal tolke dette. Foreløpig teori er at det kommer av at jeg har 3-fas nett hvor jeg produserer strøm på kun en fase. Måleren ser da at jeg produserer mer på den ene fasen enn jeg bruker på de to andre, dermed blir HAN data null. Mens pulsene viser forbruk på de to andre.

 

Her er grafisk framstilling. Blå kurve er forbruk fra S0 puls. Gul er produsert effekt fra solcelle inverter. Lilla er snittbruk i timen. (se bort fra grønn, det er lufttrykket). HAN data er ikke med enda.

Solar1.JPG.b3db796c46ff48d9de20f049c8a49a79.JPG

De regulære 'pulsene' opp til 2kW er varmekabel. De 3 større 'pulsene' er VV-bereder.

Så ser man at det skjer noe med forbruket når solcellene produserer. Først synker forbruket når det er litt produksjon. Så øker tilsynelatende forbruket ved større produksjon, men nå synker det når varmekablene slår inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering. Har nå logget data fra AMS, og lagt det inn i plot. Her er et forstørret utsnitt av dagens kurve:

Solar2.JPG.a0d8d853cefe0d4d9c6af957777d45ea.JPG

Den lysegrønne linjen viser produksjon ut til nettet fra AMS.

Den røde linjen er forbruk fra AMS (den vil ikke være lik pulsemåling, siden 1-minutt vinduet for måling ikke er synkronisert).

Så det ser ut som pulsene teller både forbruk og produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget at det ikke var samsvar mellom effekt lest ut fra HAN og puls fra S0. Det kom av at den gamle måleren hadde 600 pulser / kWh, den nye har 500.

 

 

 

Endret av Hårek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.