Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Plexiglass foran vindu for AC-utblåsing


Anbefalte innlegg

Hei,

 

bor i en leilighet hvor det ikke finnes andre alternativer enn en portabel AC med slange. Denne kjøpte jeg i fjor og har fungert nokså bra (automatisert med IR via Harmony).

 

Med enheten fikk jeg en duk jeg har kledd i sprekkene rundt vindusåpningen. Dette tar litt tid å sette opp og ser ikke særlig fint ut. Nå ønsker jeg en permanent løsning som ser litt bedre ut. Tanken er å montere opp et pleksiglass på som dekker rundt karmen. I glasset skjærer jeg ut et hull hvor jeg får montert utblåsings-braketten som fulgte med enheten. Kantene av glasset skal dekkes med tetningslist.

 

Noen bilder fra lignende prosjekter:

 

23c3473ff0d6278a2641096e80060382.jpgmaxresdefault.jpg

 

Vinduet jeg har er av denne typen:

 

vindu4.jpg.jpg?maxwidth=180

 

Problemet er hvordan jeg skal feste plexiglasset til vinduskarmen (nedre vindu til høyre i figuren ovenfor som åpnes utover). Glasset dekker den hvite listen rundt selve vinduet. Jeg ser for meg at det finnes en eller annen "klemme" som kan fungere. Eller en lås som er festet i fleksiglasset og hektes rundt karmen.

 

Noen som har forslag til hva som kan passe her - som ikke involverer å skru selve glasset fast til karmen? Jeg vil ha muligheten til å ta dette av og på uten å bruke verktøy.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hva med å lage noen spor (hull) som på vedlagt tegning, og bruke små tvinger? Da skjærer du plexi litt større enn lysåpning og legger det på utsiden av karmen slik som på den andre tegningen (sett ovenfra). Svart er eksisterende vindu og karm, rødt er plexi, grønt er skrutvinger og blått er AC-røret. Verktøyfri montering, og tilnærmet tett løsning, avhengig av hvor nøyaktig sporene kuttes.

image.png.d8aa2c71df292475b3c3853b54d66d04.pngimage.png.96fe2375b3df95ef1dcb9bd5780fea58.png

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2018 den 14.50, fiLLLip skrev:

Hei, hva med å lage noen spor (hull) som på vedlagt tegning, og bruke små tvinger? Da skjærer du plexi litt større enn lysåpning og legger det på utsiden av karmen slik som på den andre tegningen (sett ovenfra). Svart er eksisterende vindu og karm, rødt er plexi, grønt er skrutvinger og blått er AC-røret. Verktøyfri montering, og tilnærmet tett løsning, avhengig av hvor nøyaktig sporene kuttes.

image.png.d8aa2c71df292475b3c3853b54d66d04.pngimage.png.96fe2375b3df95ef1dcb9bd5780fea58.png

 

Nøyaktig hva jeg så etter. Tusen takk!

 

 

På 7.5.2018 den 16.35, Hilmar skrev:

Kanskje det vil fungere å frese plass og lime fast noen neondymmagneter i karmen og bare smette plexiglasset på plass?

Kan evt sparkles og males slik det blir usynlig på karmen

https://m.aliexpress.com/item/32693217305.html?pid=808_0000_0101&spm=a2g0n.search-amp.list.32693217305

 

Dette var heller ikke så dumt. Til den prisen er der ihvertfall verdt et forsøk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.