Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bevegelsessensor til under overskap


Anbefalte innlegg

Tenkte å automatisere lyset til benkeplaten. Har ikea led belysning med "lampett" bryter før 12V driveren.

Setter en eller annen zwave plugg i kontakten og lar lampettbryteren stå i PÅ hele tiden.

 

Så var tanken en bevegelsessensor over vasken. men denne må være ganske ufølsom, vil ikke at den skal slå ut bare noen går forbi. Vil at man må fysisk bevege hånden over vasken for at den skal trigge. Finnes det noe egnet til dette? Eller må det bli en av de standard multisensorene? Har et par av fibaro sine, men synes de drar batteri fort, og de er ofte veldig trege med å reagere (mulig det faktisk er hs3 som er tregt, men 30-60 sekunder er ikke uvanlig de andre stedene jeg bruker de)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multisensor 6 kan ihvertfall justeres med tanke på sensitivitet, men jeg har ikke testet akkurat hvor mye som kreves på minste sensitivitet (jeg kjører alle mine på høyest sensitivitet). Jeg hadde noen MS6 på batteri noen måneder, og de funka like fint som de på strøm - reagerte like kjapt, og brukte ikke mer strøm enn de skulle. 

 

(Min benkeplatebelysning er 2 stk Hue Lightstrip som dimmes opp og ned avhengig av bevegelse og tid på døgnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ESP8266 med 4 stk HC-SR501, der en er montert under overskapet, helt inntil "gesim?" listen slik at den kun gir utslag når noe beveger seg på kjøkkenbenken/vasken men ikke på gulvet.

 

Kablet med Cat6 :P 

 

Jeg ville kanskje vurdert HC-SR505 i stedet hvis jeg skulle endre på noe da den er mye mindre.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, petersv skrev:

Ultralydsensor vil fort gi utslag utenfor rommet også, da det reiser rundt hjørner etc.

Diffraksjonen på ultralyd må jo være ganske liten. For lydbølger er den jo ikke påfallende med 20 kHz, og ultralyd ligger jo typisk godt over det.

Disse sensorene er jo i tillegg laget for å være direktive...

 

Men jeg skal ikke være påståelig, har ikke testet dem i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HC-SR505 ser jo ypperlig ut, men en Nodemcu/ESP kjører vel helst på kablet strøm? Har ikke lyst til å ta opp mer kontakter enn nødvendig (har bare 2 stk i skaphøyde) resten er nede på benkenivå.

 

Ultalyd har jeg lekt litt med før. De er ganske så retningsbestemte, så det ville nok fint fungert. Problemet med de er at de også krever en "gateway" (arduino/nodemcu o.l) for å snakke med HS3, de er ikke standalone rett på z-wave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å lage en batteridrevet sak.

 

Kort fortalt så må du lage en krets der HC-SR505 vekker ESPen for så å sende beskjed og gå tilbake i sleep/deep sleep.

 

Det er mulig, jeg har lest på det før men aldri tatt meg bryet med å implementere i praksis.

 

Jeg har tappet meg inn på kabelen til benkebelysningen. Strakk kabelen inn til ESPen og bruker ett rele til så slå av/på benkebelysningen. Billig og umiddelbar respons :) I tillegg har jo ESPen 3 andre bevegelsesensorer som rapporterer på MQTT til andre ting.

 

12v-siden av kabelen :) 

Endret av xibriz
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Moskus said:

Diffraksjonen på ultralyd må jo være ganske liten. For lydbølger er den jo ikke påfallende med 20 kHz, og ultralyd ligger jo typisk godt over det.

Disse sensorene er jo i tillegg laget for å være direktive...

 

Men jeg skal ikke være påståelig, har ikke testet dem i praksis.

 

Ja, du har rett i det. Jeg tenkte på ultralydsensorer som er tiltentk brukt for styring av lys, som man får kjøpt som hyllevare. De er konfigurert slik at de skal dekke større områder enn IR, og er derfor ikke retningsbestemte. Så på linken din nå, og en slik "avstandsmåler" vil sikkert fungere fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, xibriz said:

Det er mulig å lage en batteridrevet sak.

 

Kort fortalt så må du lage en krets der HC-SR505 vekker ESPen for så å sende beskjed og gå tilbake i sleep/deep sleep.

 

Det er mulig, jeg har lest på det før men aldri tatt meg bryet med å implementere i praksis.

 

Jeg har tappet meg inn på kabelen til benkebelysningen. Strakk kabelen inn til ESPen og bruker ett rele til så slå av/på benkebelysningen. Billig og umiddelbar respons :) I tillegg har jo ESPen 3 andre bevegelsesensorer som rapporterer på MQTT til andre ting.

 

12v-siden av kabelen :) 

Da mister ESP`n strøm når lyset går av, og så er den ikke på når neste bevegelse skjer ?

 

Mqtt har jeg enn så lenge ikke fått opp å gå. (Helvetes mosquitto) Så om det blir en esp, så tror jeg jeg kommer til å hardkode en json kommando mot hs3 sitt http api. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gjelsvik skrev:

Da mister ESP`n strøm når lyset går av, og så er den ikke på når neste bevegelse skjer ?

 

Mqtt har jeg enn så lenge ikke fått opp å gå. (Helvetes mosquitto) Så om det blir en esp, så tror jeg jeg kommer til å hardkode en json kommando mot hs3 sitt http api. 

 

 

Nei, det er derfor jeg skrev at jeg bruker ett eget Rele til å styre benkebelysningen. Strømmen går inn til ESPen og ut via ett Rele som styrer benkebelysningen. Stikkontakten står alltid plugget i uten noen styring fra Z-Wave eller hva du bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ avstandssensor kan være av lysbølgesorten, som denne, http://wiki.seeedstudio.com/Grove-Infrared_Reflective_Sensor/ 

 

Jeg har en slik liggende ubrukt, og den vil detektere en finger som kommer nær den. Vifting av hender på 30 cm er nok for langt borte (så må man også finne ut om akkurat denne også kan kobles til ESP eller lignende, eller finne samme hardware i en annen forpakning).

 

Ultralydsensorer har jeg i bruk i garasjedatamaskinen min. De er ikke feilfrie med tanke på sporadiske feilavlesninger, plutselig får man en obskur avstand eller en klart ugyldig avstand, så dette må man være klar for å programmere noe logikk rundt for å begrense. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.