Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

RFXTRX433 over ethernet


PerH

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp noen temperatursensorer  og et par brytere i en campingvogn som står et stykke unna min fars hytte. Der er det en Vera, og idèen er at jeg setter opp en RFX i vogna, og kobler den til over ethernet (Legger Eth kabel til vognen, så de er på samme nettverk).

 

Hvilke produkter kan jeg bruke her? Jeg tenkte å sette opp en wifi router jeg har liggende, men kanskje det finnes en extender med USB som kan deles for formålet?

Dvs. jeg vet at det finnes produkter man kan koble og dele en USB disk på, men vil det funke for RFX?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer googling (og tråden over) gjorde at det gikk opp en lyspære her.. Jeg har jo allerede en seriell til wifi sak i drift i huset.. ??

 

Hvis dette er enkel seriell kommunikasjon på 9600 34800 baud kan jeg jo bruke ESP-link! Må bare lodde på en 5V input så begge får tilstrekkelig strøm. Kommer tilbake med rapport! 

Endret av PerH
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. første 10 minutters forsøk feilet.. Koblet til RFX på Wemos D1 kortet, som fikk 5V inn. Ingen reaksjon i seriekonsollet i ESP link, og jeg fant heller ingen måter å lett prøve kommunikasjonen fra Vera eller RFXmngr.. Seriell linken eksisterer altså, men hvordan bruke den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fane for kontroll av sakene koblet til USB, og det er input for IP og port der også, så jeg har sendt noen mailer for å finne ut hvordan det settes opp. prøver mer i kveld. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, PerH skrev:

Ja, men tolker jeg det rett så er det kun en seriell til IP overgang med Power til RFX? I så fall skulle vel ESPen gjøre samme jobb?

Ja, det kommer vel mer an på om du vil komme til dekket bord eller ønsker å banne mer selv. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver litt til, nå fant jeg IP oppsett for RFXCom i Domoticz, så da har jeg noe å sende med. Jeg har også enablet UDP log på ESP Linken, så jeg ser at link etableres. 

 

Jeg koblet da opp en WEMOS D1 med 5V power, som routes til en USB kabel til RFX. RX og TX er også koblet på USB kabelen. Jeg ser nå at RFX powres, og den mottar (på 433), men dette ser jeg ikke i ESP Link seriellkonsollet eller i UDP loggen. Ingen bevis for kommunikasjon mellom ESP og RFX.. Det er da TTL det går i her ikkesant? Har prøvd å bytte RX og TX..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oppdaterer litt her også: Skal man bruke ESPLink som wifi bro for RFXTRX må RFX modifiseres. Bert sendte meg en instruksjon som ligger vedlagt. Han understreker at garanti ikke gjelder om man gjør det, men det er vel opplagt. ;)

 

Selv fant jeg en Beaglebone xM på finn til en 100lapp, så jeg kjøpte den, og skal sette den opp med OpenLuup og Altui interface. Dette skal i prinsippet fungere som en Vera, og gi samme output til loggesystemet mitt, som jeg ville bruke videre. Her kan jeg også koble opp Z-Wave om jeg vil, så da er flere muligheter åpne. 

RS232 modification.pdf

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.