Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Sunricher glass dimmer - Node alternativer


Anbefalte innlegg

Fikk en ny Sunricher glass dimmer i dag, da jeg mistenkte noe var feil med den gamle jeg har. La den til secure, deretter non secure men det kommer bare opp som en modul "Sigma generic controller", får ikke knappe alternativene som jeg gjorde før. Kan det ha noe med den siste HS3 oppdateringen å gjøre?

image.thumb.png.f09ba7d825babee1a41778596f307608.png

Noen forslag ??

 

Link til aktuelle bryter:
https://www.intin.no/produkt/sunricher-4-kanal-glass-dimmer/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er riktig så lenge enheten er IKKE en (fysisk) dimmer mens en kontroller.

Både kontroller og de enheter som skal assosieres med den skal bli inkludert i nettverket som "non-secure".

Det vil også hjelpe å lese Bruksanvisning til enheten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er riktig så lenge enheten er IKKE en (fysisk) dimmer mens en kontroller.
Både kontroller og de enheter som skal assosieres med den skal bli inkludert i nettverket som "non-secure".
Det vil også hjelpe å lese Bruksanvisning til enheten.
Vel, jeg har nå 2 slike dimmere. Fjernet den jeg hadde og la den inn på ny og den kommer kun inn med 1 enhet, før hadde den 4 bryter enheter og 4 scenarioer + kontrolleren.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, ZoRaC said:

Noen feilmeldinger under inkludering?

Avstand til controller under inkludering?

image.thumb.png.03353b8e7ecfab3fd660c9a88562a887.png

Dette er 2 like brytere, lagt inn secured. Men de gir meg litt forskjellige valg.
Nedenfor er loggen til Node 82


Add Node started...
Activate the 'Add to Network' function on the device...
Activate the 'Add to Network' function on the device...
A new node is being added...
Adding a new SLAVE NODE...
DONE - Add Node Operation is Complete.
Done. Node 82 Added.
Reloading (importing) node information...
Synchronizing node information with HomeSeer and creating new device(s) as necessary...
Synchronize nodes finished. Number of device nodes to be created/added = 1
Adding using S0 Security, Negotiating or Verifying SECURITY SCHEME for node 82
Z-Wave Security Scheme and Key Exchange was successful for node 82, now waiting for the device to finish storing information before proceeding...
Getting SECURITY class information for node 82
Z-Wave manufacturer information for node 82, ID: 816=330H (UNKNOWN), Type: 3=3H, ID: 41227=A10BH
Node: 82 Supports Class(es): ZWAVEPLUS_INFO, ASSOCIATION_V2, ASSOCIATION_GRP_INFO_V2, MULTI_CHANNEL_ASSOCIATION_V3, TRANSPORT_SERVICE, VERSION_V2, CONFIGURATION_V4, MANUFACTURER_SPECIFIC_V2, DEVICE_RESET_LOCALLY, POWERLEVEL, SECURITY, SECURITY_2, SUPERVISION, CENTRAL_SCENE_V2, FIRMWARE_UPDATE_MD_V2
Node: 82 Supports Secure Class(es): VERSION_V2, ASSOCIATION_V2, ASSOCIATION_GRP_INFO_V2, MULTI_CHANNEL_ASSOCIATION_V3, CONFIGURATION_V4, MANUFACTURER_SPECIFIC_V2, DEVICE_RESET_LOCALLY, POWERLEVEL, SUPERVISION, CENTRAL_SCENE_V2, FIRMWARE_UPDATE_MD_V2
Node: 82 Controls Class(es): SWITCH_MULTILEVEL_V3, SCENE_ACTIVATION, SCENE_ACTUATOR_CONF
Node: 82 Controls Secure Class(es): SWITCH_MULTILEVEL_V3, CENTRAL_SCENE_V2, SCENE_ACTIVATION, SCENE_ACTUATOR_CONF
Node 82 is a Z-Wave Plus node. Retrieving ZWPlus Info...
All associations for node 82 have been retrieved successfully, it supports associations on these groups: 1, 2, 3, 4, 5.
Root Node Device Node 82 Z-Wave Wall Controller was created for node 82 on network C2218D31
Connector: Adding association for Z-Wave device Node 82 Z-Wave Wall Controller (Node 82, Group 1) to HomeSeer
1 out of 1 Child devices of node 82 were created successfully.
Finished.
Saving network information to file: ZNet_MyNetwork_C2218D31_2018-05-09_16.23.05.ZWave. Please wait...
Done!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er 100% sikker på at enheten er kjøpt på intin ? 
 

For jeg har samme bryter kjøpt på nevnte nettbutikk for noen uker siden.

 

Jeg får også 1 oppføring i tillegg til root'en. Skulle gjerne hatt 4 linjer, som i det ene bildet til PMGaustad. Uansett, denne ene linjen gir status på scene. Trykker jeg S1, så får denne linjen status "Scene 001 key pressed". Trykker jeg S3, så står det "Scene 003 key pressed".

 

Se i bruksanvisning, parameter 3 og 4. Prøv å sette

 

Jeg har også lagt til bryter som secure, samme med dimmerne. Hvor står det, og hvorfor skal disse legges til som non-secure hkmod25?

 

Jeg drev dog og herjet litt med oppsettet og assosieringer for et par uker siden, og opplevde at bryteren, nettverket eller homeseer oppførte seg merkelig. Bryteren ble til slutt ført opp som "Sigma generic Controller" uten flere linjer, og den fungerte da heller ikke hvis jeg ikke husker helt feil. Slet også med flere ting, så jeg endte opp med å fjerne alt, og startet med blanke ark. Resatte også bryteren med knappen på baksiden.

 

Nå fungerer den fint via assosiering. Benytter den foreløpig ikke til scenestyring da jeg fikk litt "skrekken" etter at alt gikk til helv....

 

Men prøv å sett parameter 4 til "0", og parameter 3 til "0" eventuelt "1".

 

Jeg får dessverre ikke gruppefunksjonen til bryteren til å fungere, der man kan programmere ulike dimmescenarier direkte på bryteren i følge manualen. Var derfor jeg kjøpte denne versjonen og ikke den andre typen som har forhåndsprogrammerte dimmemengder på 25%, 50%, 75% og 100%. Angrer nå, da dette ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge bryterene er kjøpt på intin, men med litt forskjell. Får Node 81 til å funke slik delvis men får ikke dimmingen til å funke. Derfor kjøpte jeg en til slik at jeg kunne sammenligne dem for  å se om det var noe feil med den første :P hehe

 

Z-Wave versjon:

image.thumb.png.6d7e87ad6a7c6b68d9454c2e2da8e474.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jo ut som om HS ikke er i stand til å lese alt på node 82. Om det er fordi den er inkludert secure og har hatt litt problemer med nøkkelutvekslingen eller om firmwaren faktisk er forskjellig, det kan vi jo bare spekulere i...

 

Har du testet non-secure?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Det ser jo ut som om HS ikke er i stand til å lese alt på node 82. Om det er fordi den er inkludert secure og har hatt litt problemer med nøkkelutvekslingen eller om firmwaren faktisk er forskjellig, det kan vi jo bare spekulere i...

 

Har du testet non-secure?

Det er vel "både", "og".

Node 81 ser ut som eldre utgave av enheten (eldre FirmWare). Den har ikke Security COMMAND-CLASS. Dvs. å prøve inkludere den som "secure" node er bortkastet.

 

Node 82 er nyere utgave (ny Firmware). Den har til og med støtte til Security S2. Men så lenge bruke S0 security ganske resurskrevende og han har lik. ikke noe av S2 (ready) "mottaker" noder så betyr dette at inkludere Node 82 som en "secure" node er heller ikke så smart.

Bilde av Node 82 inkludering viser at interview prosess ble ikke komplett. Sans. på grunn av alt for lang avstand mellom kontroller og MASTER (om brukeren prøvde å inkludere Node 82 som en "secure" device).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkluderte nå node 82 non - secure

Vil ikke si det hjalp så mye. Når det gjelder avstand så er det vel 3m fra der jeg sitter å legger inn bryteren til selve z-wave uzb dongelen (PC'n)


Logg og bilder:

Add Node started...
Activate the 'Add to Network' function on the device...
A new node is being added...
Adding a new SLAVE NODE...
DONE - Add Node Operation is Complete.
Done. Node 83 Added.
Reloading (importing) node information...
Synchronizing node information with HomeSeer and creating new device(s) as necessary...
Synchronize nodes finished. Number of device nodes to be created/added = 1
Z-Wave manufacturer information for node 83, ID: 816=330H (UNKNOWN), Type: 3=3H, ID: 41227=A10BH
Node: 83 Supports Class(es): ZWAVEPLUS_INFO, ASSOCIATION_V2, ASSOCIATION_GRP_INFO_V2, MULTI_CHANNEL_ASSOCIATION_V3, TRANSPORT_SERVICE, VERSION_V2, CONFIGURATION_V4, MANUFACTURER_SPECIFIC_V2, DEVICE_RESET_LOCALLY, POWERLEVEL, SUPERVISION, CENTRAL_SCENE_V2, FIRMWARE_UPDATE_MD_V2
Node: 83 Controls Class(es): SWITCH_MULTILEVEL_V3, SCENE_ACTIVATION, SCENE_ACTUATOR_CONF
Node 83 is Z-Wave version: Lib: 4,61 App: 1.10
Node 83 is a Z-Wave Plus node. Retrieving ZWPlus Info...
All associations for node 83 have been retrieved successfully, it supports associations on these groups: 2, 3, 4.
Finished.
Saving network information to file: ZNet_MyNetwork_C2218D31_2018-05-10_16.35.58.ZWave. Please wait...
Done!
image.thumb.png.1c4cca0f2ee0a9c4cdc474f1c5acc636.png

image.thumb.png.345532c19b520c3eb593a71d1b4c82bd.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel bare slå meg til ro med at jeg ikke får statuser på denne, satte opp gruppe 3 til 0, denne sto til 2, forsøkte å lese gruppe 4, fikk error, forsøkte å sette gruppe 4 til 0, fikk error.
Satte assosiasjoner til det jeg skal styre, det virker så da er jo målet oppnådd selv om jeg ikke er helt fortrolig med denne bryteren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Edit 

Ser Intin har svart i en annen tråd at parameter må endres for å få opp alle valgene, men siden jeg ikke får opp settings table så skal jeg forsøke å få den inkludert hos @deve87og endre parameter der for så å ta den med hjem og teste igjen. 

 

Sliter med akkurat samme, men jeg har bare 1, fikk i posten idag fra Intin. 

V 1.10,inkluderer jeg secure (under 1m fra kontroller) så får jeg opp 2 linjer, wall controller og global scene, unsecure kun 1 linje med wall kontroller. 

Men jeg får ikke noe status uansett hva jeg trykker på, kan sette assosiasjoner og det virker, men åpner jeg settings for å sette parameter så kommer det bare et tomt felt opp. 

 

Prøvd flere versjoner av z-wave plugin, 150,190,244 og 245.

Kjører siste beta av HS (lagt inn idag) 

 

Har prøvd å exclude/included flere ganger, flere factory reset, alltid samme resultat ?

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.