Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Gardena robotklipper med Robonect wlanmodul


Anbefalte innlegg

Etter lang ventetid (klipperen og kortet ble kjøpt i vinter) fikk jeg endelig installert kortet i klipperen i går. Klipperen er en Garden R50Li og kortet er et Robonect P10. Det er ikke spesielt komplisert å montere, men det er en del skruer :) Vedlagt noen bilder av installasjonen og videoer av fungerende klipper :)

 

Nå gjenstår å teste ut @Moskus sin RobonectSeer-plugin og få satt opp litt rutiner i Homeseer.

 

 

IMG_7661red.jpg

IMG_7662red.jpg

IMG_7664red.jpg

IMG_7666red.jpg

IMG_7668red.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble meget bra dette, får du noen status endring i HomeSeer før den begynner å klippe og når den er på vei tilbake til base i Auto innstilling?

 

Jeg har laget et hus med elektisk port, men sliter litt når jeg bruker magnetsensor på klipper, da klarer den ikke å åpne porten raskt nok.

Så jeg vurderer å bytte ut Robomow til Gardena pga dette wifi kortet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, kimstoroy skrev:

Ble meget bra dette, får du noen status endring i HomeSeer før den begynner å klippe og når den er på vei tilbake til base i Auto innstilling?

Ja, når han får plugin'en til å virke får man alle statusoppdateringer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen utfordringer med plugin nå? (Så Robonect er utsolgt for moduler)

 

Får du denne statusendring noen sekunder før den forlater basen, eller akkurat når den forlater base?

 

Samt når den er på vei tilbake, har den noen for for "return to base" status, slik jeg kan bruke dette for å åpne døren igjen når den returnerer? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, kimstoroy skrev:

Får du denne statusendring noen sekunder før den forlater basen, eller akkurat når den forlater base?

Akkurat når den forlater. Ved ideelle forutsetninger. Plugin'en poller gressklipperen...

Skal du ha nøyaktig, så er vel magnetbryter det beste alternativet.

 

17 timer siden, kimstoroy skrev:

Samt når den er på vei tilbake, har den noen for for "return to base" status, slik jeg kan bruke dette for å åpne døren igjen når den returnerer?

Ja, det har den. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

@NorsemanSe video 2 poster opp :)

 

Driver å bygger om litt nå, prøvde en NodeMCU med Homeseer plugin men pga ustabilitet på plugin ble bilantenne jeg bruker på porten ødelagt.

Har bestilt ny fra Kina som kommer om et par uker.

Fikk min Robonect modul idag og har fått den inn i klipper

 

Endret av kimstoroy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Moskus skrev:

… "for mye støy på nettet"? Hvilken støy på hvilket nett?

 

I følge artikkelen han lenker til:

Sitat

De avgir for mye elektromagnetiske forstyrrelser, som vil kunne påvirke funksjonen på annet elektronisk utstyr som er i nærheten av der gressklipperen brukes.

 

...så EMC-støy, er vel faguttrykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nettopp oppmåling av vann- og kloakk-rør i hagen, og han som gjorde det måtte stoppe gressklipperen pga. støy til peileapparatene.

 

Men ellers er huset vårt relativt stappet av elektronikk som jeg ikke kan se blir påvirket av hverken min eller naboenes gressklippere, og en har også en R50Li.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
4 timer siden, Norseman skrev:

 

Nå fungerte det. Fantastisk løsning, tommel opp! 1f44d.png

 

Er akkurat ferdig å bygge om åpnemekanisme og styring, nå er det montert en Raspberry Pi med Node Red og MQTT til Homeseer. 

 

Utstyr:

6 rele (1stk motor on/off, 2stk snu polaritet på motor, 1stk lys utvendig, 1stk lys innvendig, 1stk skifte farge på lys innvendig) 45kr

2 Microbrytere (dør åpen, dør lukket) 30kr

1 Magnetkontakt (klipper parkert?)

1 Elektrisk bilantenne 150kr

1 Dc12v til DC 5v konverter 25kr

1 DC 12v 5A strømforsyning 200kr

1 Raspberry Pi m/minnekort 400kr

 

 

 

 

 

 

6A41D394-6747-4AF9-B676-B69B8273EF8F.png

40C98EE6-BA59-4850-B957-536858D99ED0.png

Endret av kimstoroy
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.