Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

AMS, hvordan håndtere effektleddet


Anbefalte innlegg

Tenkte vi kunne lage en samletråd om hvordan vi har tenkt å håndtere effektleddet som er innført noen plasser til "test" og det kommende forslaget som nå er ute på høring. 

 

Kort fortalt er høringsforslaget slik:

-Man betaler fast pris på ett abonnement(4kW). Dette er relativt rimelig ift dagens nettleie

-All effekt over dette(i snitt over en time) belastes ekstra og ganske kraftig, da med en fastpris pr kW i tillegg til en sum pr time over. 

 

Mer info her: https://www.tu.no/artikler/slik-blir-de-nye-nettleieprisene-br/432271

 

Med andre ord bør en prøve å holde seg innenfor disse 4kW så mye en bare klarer for å holde prisene lave. 

 

Etter å ha tuklet med HAN porten i en liten periode har jeg begynt å tenke på hvordan jeg vil løse denne problemstillingen og har til nå kommet frem til dette: 

-Vi vill bli belastet hver time, dvs at nettselskapet vill ta målerstand fra nåværende time, minus sist time og bruke dette som snitteffekt for denne timen. 

-Dette kan en enkel hente ut av måleren selv, det detter inn en gang i timen:

{"Date_Time":"2018-05-09 12:00:10",
"Meter_Time":1525860010,
"Host_Time":1525860010.959,
"OBIS_List_Version":"KFM_001",
"GS1":"snip",
"Meter_Model":"MA304H4",
"Act_Pow_P_Q1_Q4":195,
"Act_Pow_M_Q2_Q3":0,
"React_Pow_P_Q1_Q2":0,
"React_Pow_M_Q3_Q4":392,
"Curr_L1":489,
"Curr_L2":902,
"Curr_L3":967,
"Volt_L1":2395,
"Volt_L2":2386,
"Volt_L3":2395,
"Date_Time2":"2018-05-09 12:00:10",
"Act_Energy_P":7485602,
"Act_Energy_M":0,
"React_Energy_P":1756,
"React_Energy_M":2130200}

-Her er React_Energy_P målerstand i denne sampelen, trekker en i fra sist sample får en snittet. 

-Denne verdien er mer eller mindre ubrukelig for oss da en allerede sitter i "saksa" og blir belastet for snittet for denne målingen. 

-En må altså konstant sjekke snittet slik at en kan ta grep om en nærmer seg "grensen". Jeg har sett på litt forskjellige løsninger men har funnet ut at det enkleste ofte er det beste og har endt opp med dette lille scriptet(Ja det er unødvendig langt...):

Sub powerAverage(argumentsObject As Object)
	Dim sumDeviceName As String = "amsSum"		 'Input the devicename where the sum should be stored here 
	Dim averageDeviceName As String = "powerAverage" 'Input the devicename where average value should be stored here
	Dim powerDeviceName As String = "powerNow"       'Input the devicename to the AMS power value in realtime
	Dim powerAverageRefNum As Integer = hs.GetDeviceRefByName(averageDeviceName)
	Dim amsSumRefNum As Integer = hs.GetDeviceRefByName(sumDeviceName)
	Dim poweNowRefNum As Integer = hs.GetDeviceRefByName(powerDeviceName)
	Dim powerAverage As Double = hs.DeviceValueEx(powerAverageRefNum)
	Dim amsSum As Double = hs.DeviceValueEx(amsSumRefNum)
	Dim powerNow As Double = hs.DeviceValueEx(poweNowRefNum)
	Dim samplesOneHour As Double = 1800              'If the AMS communication is fully functioning there should be 1800 samples an hour
	Dim amsSumNew As Double
	Dim powerAverageNew As Double

	'Calculate the new sum
	amsSumNew = powerNow + amsSum
	'Calculate the average
	powerAverageNew = amsSumNew/samplesOneHour
	'Set the new sum
	hs.SetDeviceValueByRef(amsSumRefNum, amsSumNew ,true)
	'Set the new average
	hs.SetDeviceValueByRef(powerAverageRefNum, powerAverageNew ,true)
End Sub

-Det eneste dette scriptet gjør er å oppdatere en summerings device med alle samplinger til nå, dele denne på forventede samplinger innen en time og oppdatere dette til en snitt device. Dette kjøres for hver sampling jeg får inn fra AMS, i tillegg kjører jeg en timer som jeg igjen bruker til å varsle om det går lang tid mellom sampling osv:

image.png.782b66a5c3220f083200129a5221dc5a.png

-Etter det har gått en time setter jeg snit og summerings devicene til 0 og slik fortsetter det inn i evigheten. Ender da opp med en ganske nøyaktig snitt beregning som jeg tenker å bruke til å trigge nedstengning av effektkrevende utstyr når en nærmer seg 4kW. Noen kurver: 

image.png.04e73fd53ca00302455ceb6c6ad75456.png

 

Noen tall:

image.png.ba2aad48d248a24e68c889f36b97583f.png

 

Så, la oss dele erfaringer, tanker og planer om dette og finne en god løsning frem mot 1.1.2019 :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i tenkeboksen på noe tilsvarende, og lager kanskje noe til høsten (før det trengs det ikke). I Python i såfall.

 

Det vil være enkelt å finne ut hvert minutt hvordan man ligger an for inneværende time, ved å følge med på målingene fra strømskapet. Det vanskelige vil være å justere strømlaster av og på på en en måte som bevarer komfort, de dagene det er hardt å holde seg under valgt effektgrense. Jeg har lagt inn en deltatemperaturfunksjonalitet på mine varmekabelkurser, slik at programvare kan justere opp og ned denne verdien. Ligger man over effektgrensen, så justeres deltatemperaturen ned et knepp på et utvalg varmekabler (blant de som er påslått for øyeblikket), og hvis man ligger under, så justerer man opp de som har lavest deltaverdi (eller de som har vært lave lenge).

 

Alle varmekablene mine er Multireg/Heatit v1. Altfor få av mine har gulvføler, og de som bruker innebygd romføler klarer ikke oppføre seg like godt (som beskrevet i manualen). Erfaringen min er at disse oppfører seg delvis som om de har mange graders hysterese. For å styre disse adaptivt må jeg kanskje hoppe opp og ned 10 grader om gangen for å sikre at de faktisk slår seg av eller på.

 

Varmtvannstank skal kanskje få lov til å stå ustyrt med tanke på effektgrense slik at heller varmekabler skrus av de minuttene der varmtvannstanken er på. Med tank på 3kW, så betyr det at 4kW effektleddgrense vil medføre et kaldt hus om vinteren timen etter noen har dusjet - jeg må nok legge meg på et høyere nivå. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, berland skrev:

Jeg er i tenkeboksen på noe tilsvarende, og lager kanskje noe til høsten (før det trengs det ikke). I Python i såfall.

 

Det vil være enkelt å finne ut hvert minutt hvordan man ligger an for inneværende time, ved å følge med på målingene fra strømskapet. Det vanskelige vil være å justere strømlaster av og på på en en måte som bevarer komfort, de dagene det er hardt å holde seg under valgt effektgrense. Jeg har lagt inn en deltatemperaturfunksjonalitet på mine varmekabelkurser, slik at programvare kan justere opp og ned denne verdien. Ligger man over effektgrensen, så justeres deltatemperaturen ned et knepp på et utvalg varmekabler (blant de som er påslått for øyeblikket), og hvis man ligger under, så justerer man opp de som har lavest deltaverdi (eller de som har vært lave lenge).

 

Alle varmekablene mine er Multireg/Heatit v1. Altfor få av mine har gulvføler, og de som bruker innebygd romføler klarer ikke oppføre seg like godt (som beskrevet i manualen). Erfaringen min er at disse oppfører seg delvis som om de har mange graders hysterese. For å styre disse adaptivt må jeg kanskje hoppe opp og ned 10 grader om gangen for å sikre at de faktisk slår seg av eller på.

 

Varmtvannstank skal kanskje få lov til å stå ustyrt med tanke på effektgrense slik at heller varmekabler skrus av de minuttene der varmtvannstanken er på. Med tank på 3kW, så betyr det at 4kW effektleddgrense vil medføre et kaldt hus om vinteren timen etter noen har dusjet - jeg må nok legge meg på et høyere nivå. 

 

 

 

For min del ryker nok elbilen først, om det fortsatt er tid til å nå målet for lading neste dag. Etter dette ryker nok VB i X antall minutt ut i fra varmetaps beregning, etter dette kan jeg vurdere å gjøre noe med temperaturer tenker jeg. Jeg har heldigvis kun 2kW koble på min VB 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Hr Kotelett skrev:

4 kWh i snitt over en time? Da vil jeg slite hver gang etter jobb når det skal lages middag, vaskes klær osv ja ^^

Nå om sommeren ligger tomgangstrekket på rundt 0.8-0.9(varmepumpe skrudd av, ovner av, full vvb etc.). 

 

 

Ja det er nettopp derfor det fases inn, for å gi oss en god grunn til å ikke gjøre det på likt :P Personlig sliter jeg med å komme over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er jo greit å forflytte forbruket, bare litt vanskelig for oss personlig hvertfall, blir de samme som med rushtidsavgift. (enkelte kan endre kjøretid andre må gjennom i rushtiden). 

Har ikke helt oversikt selv over hvor mye jeg bruker i timen i snitt i døgnet. Men med matlaging, tørketrommel, vaskemaskin, varming av vann og varming av hus om vinteren pluss underholdning så snakker vi fort kWh. 

Må lage noen "tripping av uviktig last" kriterier ja ? 

 

Skulle gått an å gått sammen 2 og 2 hus, så kunne jeg gått sammen med nabohuset som det bor et pensjonistpar i. Så kan de ha forbruket sitt mellom 10-15 og så kan jeg låne kvoten dies fra 16-20 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har skjønt var det vel snakk om flere trinn, altså du kan betale litt mer i nettleie og ha f.eks 6kw istedenfor 4. 

Noe annet blir jo tullete, et hus med f.eks 4 voksne og 2 barn bruker jo mer enn bestemor og bestefar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Actibus skrev:

Såvidt jeg har skjønt var det vel snakk om flere trinn, altså du kan betale litt mer i nettleie og ha f.eks 6kw istedenfor 4. 

Noe annet blir jo tullete, et hus med f.eks 4 voksne og 2 barn bruker jo mer enn bestemor og bestefar

 

3 timer siden, Hr Kotelett skrev:

Ah ja da så. Kan vel og si: phew!

Meeen på den andre siden hadde det jo vært arti å fått til å kommet seg unna med samme kWh som pensjonistnaboene. Dog urealistisk. 

 

Ja slik jeg også har forstått det, 4kW er bare brukt som ett eksempel. Prisen for 4kW er jo også latterlig lav, 700 kr pr år eller noe + 5 øre pr kWh. Sånn sett kommer jeg til å spare ganske mye slik forslaget ligger pr i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Prøver å få kontroll på hvor strømmen forsvinner. og hva jeg kan gjøre mot 2019. 

Jeg ønsker jo å bruke et jevnere forbruk, men usikker på hvordan jeg skal kontrollere dette. 

Mine ting jeg kan/bør styre: 

- Elbil(6KW)

- VBV (6KW)

- VVT (2KW)

-Baseng(mai-august)(1,7KW)

 

Lyd styring kun i rom som ikke er oppholdsrom som boder, vaskerom, kontor. 

Stue, soverom, kjøkken ganger blir nok ikke overstyrt med det første :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, clio75 skrev:

Interessant. Prøver å få kontroll på hvor strømmen forsvinner. og hva jeg kan gjøre mot 2019. 

Jeg ønsker jo å bruke et jevnere forbruk, men usikker på hvordan jeg skal kontrollere dette. 

Mine ting jeg kan/bør styre: 

- Elbil(6KW)

- VBV (6KW)

- VVT (2KW)

-Baseng(mai-august)(1,7KW)

 

Lyd styring kun i rom som ikke er oppholdsrom som boder, vaskerom, kontor. 

Stue, soverom, kjøkken ganger blir nok ikke overstyrt med det første :)

 

Bør jo ikke være noe problem å jevne ut med slike laster :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Salvesen said:

 

Bør jo ikke være noe problem å jevne ut med slike laster :)

 

 

Tja, 

Elbilen må jeg sette opp en nodeMCU og et 485 interface mot tesla laderen. slik at jeg kan justere ned eller slå av. Burde være mulighet på kort sikt også 

VBV er jeg mer usikker på. Denne er koblet rett i sikringsboks. Så her må jeg nok ha litt hjelp av en elektriker til å finne en god løsning som kan styres fra HS. 

VVT er bare en weggplugg 

baseng er også koblet i sikringsskap, men dette er jo bare på om sommeren. Men må jo tenke på effektleddet uansett. 

 

Så er det bare logikk , prioritering og timing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, clio75 skrev:

Tja, 

Elbilen må jeg sette opp en nodeMCU og et 485 interface mot tesla laderen. slik at jeg kan justere ned eller slå av. Burde være mulighet på kort sikt også 

VBV er jeg mer usikker på. Denne er koblet rett i sikringsboks. Så her må jeg nok ha litt hjelp av en elektriker til å finne en god løsning som kan styres fra HS. 

VVT er bare en weggplugg 

baseng er også koblet i sikringsskap, men dette er jo bare på om sommeren. Men må jo tenke på effektleddet uansett. 

 

Så er det bare logikk , prioritering og timing. 

 

Tesla kan du jo bare styre med Teslaseer :) Dog kun av og på enn så lenge, forhåpentligvis kommer strømstyrke inn etterhvert. Evt kan en jo modde selve lader som du nevner. 

VVT er jo også en fin ting for å hindre toppene, basseng og VBV er jeg mer usikker på. Har ikke den erfaringen :) Men du har iallefall mye regulerbar effekt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil lading kan bli et problem. Jeg kan "smart-lade" bilen (bmw i3) både via bilens grensesnitt, og via tibber. Dvs man kan styre tidspunkt for lading. Men siden jeg har en 7.4kw lader så vil den fortsatt dra 7.4kw når den er på. Og da vil man jo overstige et 4kw effektledd hver time den lader.

 

Så da blir spørsmålet, skal jeg sette ned ladeeffekten til 3.6kw ? (Det er ikke noe automatikk i det, så det må gjøres manuelt via interface på laderen.)

Eller kjøre med 7.4, men cycle den av/på slik at snitt over en time ikke blir mer enn 4kw totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gjelsvik skrev:

Elbil lading kan bli et problem. Jeg kan "smart-lade" bilen (bmw i3) både via bilens grensesnitt, og via tibber. Dvs man kan styre tidspunkt for lading. Men siden jeg har en 7.4kw lader så vil den fortsatt dra 7.4kw når den er på. Og da vil man jo overstige et 4kw effektledd hver time den lader.

 

Så da blir spørsmålet, skal jeg sette ned ladeeffekten til 3.6kw ? (Det er ikke noe automatikk i det, så det må gjøres manuelt via interface på laderen.)

Eller kjøre med 7.4, men cycle den av/på slik at snitt over en time ikke blir mer enn 4kw totalt.

 

Det kommer vell kanskje an på ditt behov? Trenger du effekten, altså kjører du den så mye? Alternativt kan du jo gå for ett abonnement på rundt 8kW eller noe? 

 

For min del lader jeg min på 9A om dagen(230ish V), det dekker absolutt mine behov og om det skulle oppstå ett problem har jeg flust i hurtigladere i nærheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lader en opp med ca 20 kwh hvert døgn. Tibber fordeler det så lenge kabelen står i. Men det er av/på 7.4kw. Mulig jeg klarer meg med å sette den ned til 3.6kw og la den stå å dra jevnt over hele natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2018 den 16.35, Hr Kotelett skrev:

Ah ja da så. Kan vel og si: phew!

Meeen på den andre siden hadde det jo vært arti å fått til å kommet seg unna med samme kWh som pensjonistnaboene. Dog urealistisk. 

Pensjonistnaboene med lite strømforbruk ville på den andre siden syntes det var urettferdig hvis de ikke skulle kunne dra pengemessig nytte av at de har lavere effektbehov enn småbarnsfamilien ved siden av..

 

Jeg har akkurat tatt en titt på mine vintertall - gjennom vinteren har jeg ligget på 4-5 kW i døgngjennomsnitt for dager vi er hjemme, med hverdagslige topper på 10-12 kW, og all-time-peak på rundt 20 kW (alt på etter påskenedkjøling av huset). Det betyr at 4 kW som effektgrense er oppnåelig, selv om det virker ganske urealistisk. Huset vil måtte programmeres til å ligge konstant på minst 4 kW gjennom vinteren. Mangelen på natt- og dag-senking vil føre til høyere totalforbruk (med de konsekvenser det også har for miljø), men blir sikkert billigere gitt en slik prismodell. Her får man alle mulige utslag avhengig av hvilke tall man setter de ulike konstantene i prismodellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, de vil de nok. Men de har jo fordelen med å kunne fordele forbruket sitt utover dagen. 

Angående elbillading så vil det bli spennede å se hvor mye ekstra det vil koste å da "hurtiglade" bilen hjemme om en har en kraftig lader. 

 

Høyeste jeg har sett hos meg i vinter var 12kwh. Så må kjøpes inn noe til å styre varmepumpe og varmekabler ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Hr Kotelett skrev:

Åja, de vil de nok. Men de har jo fordelen med å kunne fordele forbruket sitt utover dagen. 

Angående elbillading så vil det bli spennede å se hvor mye ekstra det vil koste å da "hurtiglade" bilen hjemme om en har en kraftig lader. 

 

Høyeste jeg har sett hos meg i vinter var 12kwh. Så må kjøpes inn noe til å styre varmepumpe og varmekabler ja. 

 

Det ligger priser i linken over, det blir ganske kostbart. Det blir dog veldig billig å holde seg innenfor de 4kW til all tid, noe jeg ser ut til å klare. Men til neste år bygges det hus, så da får vi se ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Salvesen skrev:

Det ligger priser i linken over, det blir ganske kostbart. Det blir dog veldig billig å holde seg innenfor de 4kW til all tid, noe jeg ser ut til å klare. Men til neste år bygges det hus, så da får vi se 1f602.png

Var det ikke slik at de 4 kW kun var et eksempel fra NVE sin side? Og at man vil kunne velge egen "grense"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, iceball skrev:

Var det ikke slik at de 4 kW kun var et eksempel fra NVE sin side? Og at man vil kunne velge egen "grense"?

 

Stemmer det, men jeg passer nok fint inn i dette abonnementet. Og prisen er det iallefall ingenting å si på!  Slik det foreligger i høringen såklart, dette kan jo endre seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.