Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan se alle z-wave parametere for en enhet?


Anbefalte innlegg

Blir på kanten til sjokkert at jeg ikke kan se alle parametere jeg har satt på et par enheter nå. En Fibaro Dimmer 2 og en Qubino Dimmer. Det må da være mulig å liste opp alle som er satt. Slik at jeg kan se på oppsettet med nye enheter. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, clio75 skrev:

Har ikke funnet den o homeseer i alle fall emoji848.png

 

Tror ikke det finnes i z-wave-standarden, så det er ikke mulig...

 

Mener å ha hørt at en annen kontroller har den muligheten, men den «jukser» nok - den husker de parameterne du har satt og viser dem. Så hvis du endrer noe direkte på noden, så vil controller vise feil verdi på den parameteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lese ut ønskede parametre via script.?

Sett opp i en event og sjekk loggen etterpå.  Parameters: NODE_ID, start parameter, slutt parameter. Eksempel for node 169 leser ut parameter 241 tom 250.

 

'Parameters: nodeID,start_parameter,end_parameter'
Sub Main(Parms As Object)

Dim Parm() as string = Parms.Split(",")
hs.WriteLog("Z-Wave", "Node No:  " & Parm(0))
hs.WriteLog("Z-Wave", "Start Parameter:  " & Parm(1))
hs.WriteLog("Z-Wave", "End Parameter:  " & Parm(2))

Dim Reply As String = ""
Dim HomeID As String = "FYLL_INN_Z-WAVE_HOME_ID"
Dim NodeNum As Byte = Parm(0)
Dim ParamNum As Byte = 0
For ParamNum = Parm(1) To Parm(2)

Reply = ""
Reply = hs.PluginFunction("Z-Wave", "", "Configuration_Get", {HomeID, NodeNum, ParamNum})
hs.writelog("Z-Wave", "Node " & NodeNum & ", Parameter " & ParamNum & " is set to " & Reply)
hs.WaitSecs(2)
Next
End Sub

 

image.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk iceball,

 

Greit utgangpunkt. Kan jo forsåvidt lage script for å kopiere oppsett mellom noder og. 

 

Men er helt ny på VB.NET. Synd de ikke gikk for C#, Java eller enda bedre Groovy ;)  Føles som jeg er tilbake på 90-tallet med VB. Måtte lese et par ganger før jeg skjønte den for-løkka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bli overrasket om syntax i C# og syntax du må bruke i HS er forskjellig. Min erfaring er at C# script i HS kan fort bli en smertefull prosess siden de har implementert en litt eldre motor som desverre ikke er oppdatert på endel år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du eksempler? Trodde det var nærmest et ikke-problem lenger...

 

Det er fremdeles synd at man ikke får full LINQ i scripts, men det er vel bl.a. en mono-begrensning (iallfall for VB). Det er iallfall erfaringen fra mine scripts... men i plugin'er kan du gjøre hva du vil. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
On 09/05/2018 at 22:35, iceball said:

Du kan lese ut ønskede parametre via script.?

Sett opp i en event og sjekk loggen etterpå.  Parameters: NODE_ID, start parameter, slutt parameter. Eksempel for node 169 leser ut parameter 241 tom 250.

 


'Parameters: nodeID,start_parameter,end_parameter'
Sub Main(Parms As Object)

Dim Parm() as string = Parms.Split(",")
hs.WriteLog("Z-Wave", "Node No:  " & Parm(0))
hs.WriteLog("Z-Wave", "Start Parameter:  " & Parm(1))
hs.WriteLog("Z-Wave", "End Parameter:  " & Parm(2))

Dim Reply As String = ""
Dim HomeID As String = "FYLL_INN_Z-WAVE_HOME_ID"
Dim NodeNum As Byte = Parm(0)
Dim ParamNum As Byte = 0
For ParamNum = Parm(1) To Parm(2)

Reply = ""
Reply = hs.PluginFunction("Z-Wave", "", "Configuration_Get", {HomeID, NodeNum, ParamNum})
hs.writelog("Z-Wave", "Node " & NodeNum & ", Parameter " & ParamNum & " is set to " & Reply)
hs.WaitSecs(2)
Next
End Sub

 

image.png

 

 

er det noen som har fått Configuration_set commandoen til å virke?
hs.PluginFunction("Z-Wave", "", "Configuration_Set", {homeid, nodeID, Parameter, ParamSize, Convert.ToInt32(value)})

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.