Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Detektere vhja mobilers MAC-adresse om personer er hjemme


Anbefalte innlegg

Hva bruker dere for å detektere om personer i husstanden er hjemme, slik at huset automatisk kan gå i "fraværsmodus"? Jeg forsøkte flere løsninger som jeg ikke fikk til å fungere, inntil jeg fant denne.

 

Jeg bruker en ESP-01 som scanner MAC-adresser på klienter (mobiltelefoner) og sammenligner med de som er definert som hjemmehørende i huset.

ESP'en sender melding til virtuelle devicer i Domoticz (en per person) når en slik kjent MAC-adresse har vært borte i mer enn 30 minutter (parameter i firmware på ESPen). Når kjent person dukker opp sendes umiddelbart melding om at vedkommende er hjemme. Så når vi kommer hjem skrues nå lyset på i inngangspartiet og entré idet vi nærmer oss døra. Og lyden skrues av på multiroom-anlegget, i fall vi har glemt det. Praktisk!

 

Den står i et stikk på et rolig sted hvor det er lite risiko for at den dultes borti:

image.png.e58fef6438874bd2dde554e6c3ab499f.png

 

ESP'en er plugget i et USB veggadapter via et USB-til-ESP adapter, som stepper ned fra 5V til 3,3V:

image.png.b77288915df4133097f94c49f4c5f12b.png

https://www.aliexpress.com/item/USB-to-ESP8266-WIFI-module-adapter-board-computer-phone-WIFI-wireless-communication-microcontroller-development/32687251137.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.yl6kks

 

Kjernen i firmwaren er kompleks, og krever bedre forståelse for ESP'ens Wifi-funksjoner enn hva jeg er i stand til å kode selv.

Min software er basert på Andreas Spiess sin software: Youtube-video med linker i teksten nedenfor

...som igjen bygger på grovarbeid gjort av Ray Burnette: https://www.hackster.io/rayburne/esp8266-mini-sniff-f6b93a

 

Jeg har gjort noen forenklinger, ved å ikke lytte etter Access points, kun klienter. Jeg har også tatt bort MQTT-bitene Andreas hadde lagt inn, da jeg bruker Domoticz - og lagt til funksjon for å sende JSON-melding til Domoticz.

 

Dersom noen er interessert kan jeg legge ut koden jeg bruker.

 

ESP'en måler signalstyrken til mobilen, og jeg har grublet på om jeg kan sette opp flere av disse og derved "triangulere" hvor vedkommende (i hvert fall mobilen...) befinner seg - i hvert fall gjette rett etasje. Vi får se om jeg gidder etter hvert. ?

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, iceball said:

Spennende og fin dings! :)

Regner med det ikke er noen som benytter Iphone, for de vil gå i "dvale" om natten for eksempel. Mulig det kan overstyres ved å sette polling av epost med jevne mellomrom og ikke push.

Good point!

Den problemstillingen hadde jeg glemt, siden det kun er Androider her i heimen.

Så vidt jeg husker av hva jeg har lest så svarer iPhone med "fake" og randomisert (ikke lik hver gang) MAC-adresse for å redusere risiko for overvåking / tracking med denne metoden.

Så dette vil antakelig kun fungere på Android-mobiler. Men noen må gjerne teste det - jeg har ikke forsøkt!

 

Jeg ser av loggen at de "faller ut" i blant om natta, og dukker opp igjen. Eneste konsekvens er at lyset i entreen blir stående på i 5 minutter, dersom allemobiler som er hjemme "sovner" samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ArnieO skrev:

Hva bruker dere for å detektere om personer i husstanden er hjemme, slik at huset automatisk kan gå i "fraværsmodus"?

 

Jeg/vi bruker Geofency sammen med PHLocation-plugin (HomeSeer). Geofency kaller en URL ved enter/exit. Brukes til å sjekke om vi er hjemme, men også om vi er på jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, ZoRaC said:

 

Jeg/vi bruker Geofency sammen med PHLocation-plugin (HomeSeer). Geofency kaller en URL ved enter/exit. Brukes til å sjekke om vi er hjemme, men også om vi er på jobb. 

Kjenner ikke denne. Må da GPSen på mobilen alltid være aktiv for at den skal fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kobling mellom mine Unify Wifi-aksesspunkt og OpenHAB for å detektere hvilket av husets tre aksesspunkt mobiler og nettbrett er tilkoblet, eller om de er borte. Praktisk når telefoner skal letes etter :) Men for tilstedeværelse i huset så bruker jeg husalarmen, gjennom web-api til SectorAlarm. Det er denne som styrer lys/medieenheter av når huset forlates. Jeg har noe automatikk om morgenen for å skru på radio når telefonen min bytter aksesspunkt - det betyr at jeg har stått opp og er på vei til kjøkkenet (pluss andre småting).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kobling mellom mine Unify Wifi-aksesspunkt og OpenHAB for å detektere hvilket av husets tre aksesspunkt mobiler og nettbrett er tilkoblet, eller om de er borte. Praktisk når telefoner skal letes etter [emoji4] Men for tilstedeværelse i huset så bruker jeg husalarmen, gjennom web-api til SectorAlarm. Det er denne som styrer lys/medieenheter av når huset forlates. Jeg har noe automatikk om morgenen for å skru på radio når telefonen min bytter aksesspunkt - det betyr at jeg har stått opp og er på vei til kjøkkenet (pluss andre småting).
Hvordan får du ut informasjonen fra unify om mobilene ?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ArnieO skrev:

Kjenner ikke denne. Må da GPSen på mobilen alltid være aktiv for at den skal fungere?

 

Ja. Men har ikke merket noe på batteritiden. :) tror den er smart nok til å hente inn posisjon sjelden når jeg er langt unna et fence. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, ZoRaC said:

 

Ja. Men har ikke merket noe på batteritiden. :) tror den er smart nok til å hente inn posisjon sjelden når jeg er langt unna et fence. 

OK. Jeg er litt allergisk mot å holde Google kontinuerlig oppdatert på min posisjon, så jeg pleier kun å skru på GPS når jeg faktisk trenger den for å navigere. Men dersom man skal tro de mest paranoide ga jeg fra meg store deler privatlivet idet jeg puttet en smartphone i lomma, så det er mulig jeg bare lurer meg selv... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å at flere følger Andreas enn meg. 

 

Jeg har vært på tanken om å spørre switchen min om mac address-table for de portene AP'ene er koblet til. Da kan jeg kjøre temmelig hard polling siden switchen ikke går på batteri i stedet for å basere seg på at mobilen selv skal gjøre noe. Men å faktisk spørre AP'ene ville også fungert som nevnt over vil funke mye bedre siden jeg har sett at enheter som har koblet av nettverket har ikke alltid switchen fått med seg før man faktisk skal sende trafikk til den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Android versjon 7 (og sannsynligvis høyere) har vel såkalt "doze" som fungerer omtrent som iOS. De kobler seg av Wi-Fi når skjermen er av. Har forsøkt både Mac og ip-scan i Home Assistant, uten særlig hell.

Planen nå er å bruke Andrew Freyers metode, med RPi Zero W som scanner Bluetooth names og rapporterer over MQTT:

Reliable, Multi-User, Distributed Bluetooth Occupancy/Presence Detection

https://community.home-assistant.io/t/reliable-multi-user-distributed-bluetooth-occupancy-presence-detection/50674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bluetooth precense og ping (ICMP) i Home Assistant på en Pi3. Fungerer jo helt fint og settes opp på 10 min. Er også tracker på bilen så den ser om jeg er på jobb. 

Ser at scan av ip kan dette ut en sjelden gang innimellom, er nok pga strømsparing som nevnt. Men kan fin tunes med count: og endre på hvor lenge man ikke skal være synlig før man blir satt som borte. Uansett en lite problem siden bluetooth fungerer hele tiden. Har bare på ping så den skal se at jeg er i garasjen og faktisk ikke borte. Samt skru på lysene ute tidligere. 

 

Legger man inn både ping og bluetooth med samme navn i i config.yaml filen som i known_devices.yaml så brukes begge to sammen. Ser på

source type hvilken den har hentet fra sist. Så ser den ikke mobilen en liten stund på ping men fortsatt bluetooth står man enda som hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, DeVille said:

 

Interessert! 1f600.png

 

 

8 hours ago, havnegata said:

 

Veldig interessert!

 

Så hyggelig! Her er den.

Jeg har ikke lært meg Github ennå, og det blir så digert om jeg legger det rett inn her - så jeg linker for enkelhets skyld til Dropbox-mappe:

https://www.dropbox.com/sh/zlsc4irihxcnqnp/AACB0IMaOtiGzIjMmwitYqGJa?dl=0

 

Koden ligger i fire filer hvorav den ene kun er kommentarer som stort sett er "arvet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/12/2018 at 19:32, ArnieO said:

Jeg har ikke lært meg Github ennå, og det blir så digert om jeg legger det rett inn her - så jeg linker for enkelhets skyld til Dropbox-mappe:

https://www.dropbox.com/sh/zlsc4irihxcnqnp/AACB0IMaOtiGzIjMmwitYqGJa?dl=0

 

Koden ligger i fire filer hvorav den ene kun er kommentarer som stort sett er "arvet".

Oppdaget at filer kan vedlegges her - så her er de.

functions.h

Notes.h

structures.h

Wifi_Sniffer_V1_1.ino

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet litt med å få til dette hjemme jeg også i gårkveld. Jeg kjører TPLink EAP Controller på en maskin hjemme for å kontrollere AP'ene.

Den kjører MongoDB for å lagre data i. Åpnet bare den så den ikke bare lytter på localhost så kunne jeg hente ut all nødvendig info i den. Temmelig enkelt ble det når man hadde "lastSeen" felt pr client :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/11/2018 den 21.07, ArnieO skrev:
På 5/11/2018 den 21.01, ZoRaC skrev:

Ja. Men har ikke merket noe på batteritiden. :) tror den er smart nok til å hente inn posisjon sjelden når jeg er langt unna et fence. 

OK. Jeg er litt allergisk mot å holde Google kontinuerlig oppdatert på min posisjon, så jeg pleier kun å skru på GPS når jeg faktisk trenger den for å navigere. Men dersom man skal tro de mest paranoide ga jeg fra meg store deler privatlivet idet jeg puttet en smartphone i lomma, så det er mulig jeg bare lurer meg selv...

 

Det fine med Geofency appen er at den ikke sender data rundtomkring, kun en post/webhook til HS når den skal (om man stoler på dem da). På min Iphone står Geofence for 1% av batteribruken, GPS bruk er minimalisert men må/bør stå på. Fungerer glitrende!  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 11.5.2018 den 23.57, Hilmar skrev:

Android versjon 7 (og sannsynligvis høyere) har vel såkalt "doze" som fungerer omtrent som iOS. De kobler seg av Wi-Fi når skjermen er av. Har forsøkt både Mac og ip-scan i Home Assistant, uten særlig hell.

Planen nå er å bruke Andrew Freyers metode, med RPi Zero W som scanner Bluetooth names og rapporterer over MQTT:

Reliable, Multi-User, Distributed Bluetooth Occupancy/Presence Detection

https://community.home-assistant.io/t/reliable-multi-user-distributed-bluetooth-occupancy-presence-detection/50674
 

 

Denne var interessant. Jeg har tidligere eksperimentert med noe lignende med en ESP32 da denne har bluetooth. Men jeg trodde at bluetooth-mac-adressen endret seg hele tida på android. Stemmer ikke dette? Det funka for øvrig bra som automatisk garasjeportåpner, putta bare inn macadressen til bilens bluetooth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Denne var interessant. Jeg har tidligere eksperimentert med noe lignende med en
da denne har bluetooth. Men jeg trodde at bluetooth-mac-adressen endret seg hele tida på android. Stemmer ikke dette? Det funka for øvrig bra som automatisk garasjeportåpner, putta bare inn macadressen til bilens bluetooth.
Hei, jeg har aldri opplevd at Android skifter MAC på BT, men jeg har ikke så mye erfaring med det heller, dessverre. Har ikke fått begynt å se på dette. Plutselig var det full sommer her så fokus har endret seg litt i det siste [emoji274][emoji41]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.