Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Secure SRT321 termostat problemer


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for en stund siden en Secure SRT321 termostat, og etter en del innledende problemer (bl.a. bugs i noen versjoner av Homeseer) fikk jeg den til å fungere, både selve termostaten og assosiasjonen mot strømbrytere. Den har vel egentlig fungert prikkfritt helt siden begynnelsen av året nå.

Så i forrige uke anskaffet jeg meg ytterligere to SRT321, men jeg disse to får jeg ikke til å fungere slik de skal (og slik den første gjør).

Problemet er at selv om jeg assosierer termostaten til en eller flere brytere, så ser det ikke ut til at den er i stand til å "trigge" bryteren når den går i "heat" mode.

Problemet gjelder begge de to nye termostatene.

Jeg er klar over at jeg må legge til bryterne jeg skal bruke som non-secure, så det er ikke det som er problemet.

De samme bryterne lar seg forresten fint styre hvis jeg assosiserer dem til den første termostaten. Jeg har prøvd med brytere fra Aeotec, Telldus og Fibaro, men ingen av dem fungerer med de to  nye termostatene, men fungerer fint med den første.

Jeg legger merke til at den "gamle" og de to nye ikke er helt identiske, bl.a. så har de fått to ekstra child devices i HS som ikke er der for den "gamle"

Nye:

image.png.baf85d49eb5b61fe944f4c905e3528c7.png

"Gamle:"

image.png.2def8c4e7d852b5da10b5ceb0937949a.png

 

Også under "Node Information" ser det ut til å være litt forskjellige versjoner mellom den "gamle" og de nye,

nye:

image.png.67939c502f1450cb03258c0b35886222.png

gamle:

image.png.43ac7bca2dae599fc806a1dcf1cc07ab.png

 

Jeg har googlet uten å finne noe relevant informasjon som ligner på det jeg opplever nå.

Jeg antar at versjon av HS ikke skal ha noe med dette å gjøre, da assosisasjonen gjør at kommunikasjonen går direkte mellom termostat og bryter når koblingen først er opprettet?

 

Er det noen andre som har erfaring med nylig innkjøpte SRT321?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper denne opp igjen siden den forsvant fra forsiden ganske fort.

 

En liten tilleggsopplysning:

Jeg ser ved å gå tilbake på mine ordrer fra Tronika så var den første termostaten jeg kjøpte i fjor betegnet bare med SRT321 i ordrebekreftelsen, mens de to nye er betegnet med SRT321-5, så det er nok to forskjellige versjoner.

Jeg prøver å ta kontakt med Tronika for å høre om de kan hjelpe meg på noen måte. For øyeblikket ser det ut som nettsidene deres er nede, så får prøve senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle Z-Wave Plus baserte enheter (som regel) har en annen struktur for "Group Associations". Her er Bruker/Install manual til SRT321 (Z-Wave Plus versjon) som viser dette: https://www.tronika.no/no/index.php?controller=attachment&id_attachment=169

 

Nettsiden til Tronika AS virker som den skal.

Ellers finn din IP adresse her: http://ipadresse.no/

Videre copy/paste i søkefeltet her: https://www.abuseipdb.com/

Er IPen din svartelistet så er den sans. blokkert.

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, hkmod25 said:

Alle Z-Wave Plus baserte enheter (som regel) har en annen struktur for "Group Associations". Her er Bruker/Install manual til SRT321 (Z-Wave Plus versjon) som viser dette: https://www.tronika.no/no/index.php?controller=attachment&id_attachment=169

Takk, trodde jeg hadde lest manualen, men det var nok en eldre versjon som gjaldt for den første enheten jeg kjøpte.

Det kan se ut som noe har endret seg her i de nye, og ut fra det lille jeg forstår av Z-WAVE så kan det se ut som jeg skal assosiere bryterne på gruppe 3 i stedet for gruppe 2 som virket på den første enheten. Skal teste dette så snart jeg får anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testing bekrefter at problemet var at på den den første enheten som jeg kjøpte for et halvt år siden så skulle binary switch on/off brytere assosieres på gruppe 2, men på de to som jeg kjøpte nå skulle de assosieres på gruppe 3.

Problemet oppstod fordi jeg ikke fikk med meg at betegnelsen på termostaten hadde skiftet fra SRT321 til SRT321-5 og at den derfor var "ny". De ser helt identiske ut utvendig, men litt forskjellige innvendig, og altså endret funksjonalitet. Når @hkmod25 gjorde meg oppmerksom på den nye brukermanualen så var det lett å se forskjellen. Det bure ha ringt en bjelle når jeg innså at betegnelsen på de to var litt forkjellige, men noen ganger tar det litt tid før det siger inn ?

Når det gjelder nettsidene til Tronika så var nok problemet i min ende og relatert til nettet jeg var koblet til. Så snart jeg koblet meg til via et annet nett var alt OK igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Bumper denne tråden.

Har fått tak i fire brukte SRT321 (uten -5). Får ikkje til å inkludere desse i HomeSeer. Forsøkt ekskludering, gjenoppretting til fabrikkinnstillinger, ny inkludering, både secure og non-secure, men får null respons i HS. Hadde du liknande problem ved inkludering @JxxxIxxx?

 

Edit:

Fikk det til, måtte bruke "L" (Learn) i staden for "I" (inkluder).

Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, bjornepappa said:

Bumper denne tråden.

Har fått tak i fire brukte SRT321 (uten -5). Får ikkje til å inkludere desse i HomeSeer. Forsøkt ekskludering, gjenoppretting til fabrikkinnstillinger, ny inkludering, både secure og non-secure, men får null respons i HS. Hadde du liknande problem ved inkludering @JxxxIxxx?

 

Edit:

Fikk det til, måtte bruke "L" (Learn) i staden for "I" (inkluder).

Beklager sent svar, ser at du fant ut av det selv. Og så vidt jeg kan huske gjorde jeg samme feilen når jeg prøvde å inkludere den første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JxxxIxxx skrev (8 timer siden):

Beklager sent svar, ser at du fant ut av det selv. Og så vidt jeg kan huske gjorde jeg samme feilen når jeg prøvde å inkludere den første.

Ja, den der var ikkje heilt innlysande ;)
Eg har fått dei til å fungere fint for det meste, men ser ikkje ut til at eg får gitt SP på temp. fra HS til termostaten. Har du fått til det? Eg satte opp assosiasjoner på gruppe 1 tom. 5 mot HS, men den vil fortsatt ikkje motta SP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, bjornepappa said:

Ja, den der var ikkje heilt innlysande ;)
Eg har fått dei til å fungere fint for det meste, men ser ikkje ut til at eg får gitt SP på temp. fra HS til termostaten. Har du fått til det? Eg satte opp assosiasjoner på gruppe 1 tom. 5 mot HS, men den vil fortsatt ikkje motta SP.

Å sette setpoint fra HS har fungert fint hos meg, men det tar tid. Setpoint oppdaterer seg ikke før termostaten "våkner opp" og kommuniserer med HS. Og det skjer ikke så ofte, synes å huske at default var 15 minutt. Så vidt jeg kan huske er dette konfigurerbart, men husker ikke detaljene. Jeg tror jeg satte mine til 7 minutter.

Hvis jeg derimot endrer setpoint med å dreie på hjulet på termostaten så oppdaterer HS seg umiddelbart.

Jeg kan ikke sjekke hvordan min termostat av samme type (ikke v5) er satt opp når det gjelder assosiasjoner, da jeg fjernet den for omtrent en måned siden og erstattet den med en Heatit Z-Temp2. Jeg har en SRT321 (versjon 5) i drift på hytta, men har tenkt å bytte ut den også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, JxxxIxxx said:

Å sette setpoint fra HS har fungert fint hos meg, men det tar tid. Setpoint oppdaterer seg ikke før termostaten "våkner opp" og kommuniserer med HS. Og det skjer ikke så ofte, synes å huske at default var 15 minutt. Så vidt jeg kan huske er dette konfigurerbart, men husker ikke detaljene. Jeg tror jeg satte mine til 7 minutter.

Hvis jeg derimot endrer setpoint med å dreie på hjulet på termostaten så oppdaterer HS seg umiddelbart.

Jeg kan ikke sjekke hvordan min termostat av samme type (ikke v5) er satt opp når det gjelder assosiasjoner, da jeg fjernet den for omtrent en måned siden og erstattet den med en Heatit Z-Temp2. Jeg har en SRT321 (versjon 5) i drift på hytta, men har tenkt å bytte ut den også.

 

Tilleggs-info:

Jeg søkte litt tilbake i gamle tråder på forumet og fant en tråd fra 2017 fra da jeg hadde problemer med SRT321 og HS Z-Wave plugin som hadde en bug. Akkurat det ordnet seg etterhvert, men jeg ser at jeg skrev følgende etter at det hadde løst seg:

"Man må også huske på å sette polling i HS-devicen for setpoint til et intervall kortere enn wake-up-perioden på termostaten, hvis ikke blir ikke nytt setpoint satt fra HS oppdatert i HS-devicen etter at termostaten har "våknet".


Jeg vet ikke om dette gjelder fortsatt (og kan som sagt ikke sjekke det etter som jeg ikke har termostaten i nettverket lenger). Jeg ser at på V5-versjonen av termostaten er det ikke satt noe polling-intervall hos meg, men det trenger ikke bety annet enn at de fungerer på forskjellige måter når det gjelder dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JxxxIxxx skrev (22 timer siden):

Tilleggs-info:

Jeg søkte litt tilbake i gamle tråder på forumet og fant en tråd fra 2017 fra da jeg hadde problemer med SRT321 og HS Z-Wave plugin som hadde en bug. Akkurat det ordnet seg etterhvert, men jeg ser at jeg skrev følgende etter at det hadde løst seg:

"Man må også huske på å sette polling i HS-devicen for setpoint til et intervall kortere enn wake-up-perioden på termostaten, hvis ikke blir ikke nytt setpoint satt fra HS oppdatert i HS-devicen etter at termostaten har "våknet".


Jeg vet ikke om dette gjelder fortsatt (og kan som sagt ikke sjekke det etter som jeg ikke har termostaten i nettverket lenger). Jeg ser at på V5-versjonen av termostaten er det ikke satt noe polling-intervall hos meg, men det trenger ikke bety annet enn at de fungerer på forskjellige måter når det gjelder dette også.

 

Takk for den! Fant ikkje den andre tråden i første omgang, men der var det mykje nyttig informasjon og innhaldet der var i grunn meir relevant enn det som var her. Flytter meg over i den frå no av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.