Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tips til styring av markiser


Anbefalte innlegg

Heisann, vi skal gå til innkjøp av to markiser og vil gjerne styre de via z-wave. Jeg har forstått såpass at det er å foretrekke å kjøpe med i/o-motor, ikke Somify RF. Er det da bare å kjøre på med en "Fibaro Motorrelé 2 for persienner"?

 

Jeg vil helst ha alt utendørs, sånn at jeg kan plugge i utendørs stikk. Tenkte å montere en IP67 boks ute ved siden eller under markisa for å ha Fibaro-en i, men man må vel kanskje ha en trafo for motoren også fort?

 

Tips mottas med takk.

 

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, petersv skrev:

Jeg har forstått såpass at det er å foretrekke å kjøpe med i/o-motor, ikke Somify RF. Er det da bare å kjøre på med en "Fibaro Motorrelé 2 for persienner"?

En IO-motor kan så vidt jeg vet styres med Somfy IO, og ikke andre kilder som f.eks. en Fibaro-controller.. Samme med Somfy RTS (eller "RF"). Du må rett og slett ha en motor som kan styres med ekstern controller, og Somfy lager sånne også.

 

16 timer siden, petersv skrev:

Jeg vil helst ha alt utendørs, sånn at jeg kan plugge i utendørs stikk. Tenkte å montere en IP67 boks ute ved siden eller under markisa for å ha Fibaro-en i, men man må vel kanskje ha en trafo for motoren også fort?

Skal ikke si at det ikke går, men Fibaro er vel i utgangspunktet ikke laget for utendørs montasje...

Hvis motoren trenger en trafo så ligger den sannsynligvis i motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg skal sjekke litt hvilken motor som blir levert, men ser ut til å være vanlig 230V-motor, og da vil såvidt jeg ser fra Fibaros dokumentasjon en Fibaro Roller Shutter 2 fungere greit. Montering i en vanlig vanntett koblingsboks vil jeg tro går helt fint, men vi får se :) Jeg oppdaterer når jeg kommer videre i prosessen, først skal huset beises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i eksakt samme situasjon, skal kjøpe markise og beise huset [emoji6]

Jeg tenkte også kjøre på en Somfy brytermotor (står i vart fall Somfy på tilbudet), koblingsboks ute samt Fibaro Roller Shutter 2.
Har ikke sjekket støtte eller parameter innstillinger men tenker dette er en bra løsning samt rimelig to-veis kommunikasjon inn i eksisterende Controller.
@Moskus har vi din velsignelse? [emoji41]

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nettopp montert Somfy Suenea IO motorer, og valgte å kjøpe Tahoma Boksen, samt de trådløse bryterene til Somfy. Dette ble enklest modifikasjon, uten ekstra bokser, og roller shuttere.

Deretter installerte jeg Tahoma node-red plugin, og fikk dette inn i Homeseer Via MQTT.

Nå justerer jeg open og close via Homeseer, samt at jeg har status på hvilken posisjon screensa befinner seg i.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎05‎.‎2018 den 21.04, Frankis78 skrev:

Deretter installerte jeg Tahoma node-red plugin, og fikk dette inn i Homeseer Via MQTT.

Nå justerer jeg open og close via Homeseer, samt at jeg har status på hvilken posisjon screensa befinner seg i.

Du skriver vel en kjapp oppskrift på det, gjerne med bilder? ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 19.5.2018 at 16:26, Shen said:

Kan det bli et problem med å ha Fibaro enheten i en koblingsboks ute med tanke på at temperatur området er:
Operational temperature: 0 - 35°C

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Vet ikke, men kan ikke se for meg det, da det ikke bør bli problem med kondens. Kommer ikke til å bruke markisen når det er veldig kaldt ute heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Mange takk for info @petersv! Ekstremt vanskelig å finne erfaringer fra folk som har montert Roller Shutter utendørs. Enheten er egentlig ikke ment for å monteres ute i potensielt minusgrader, men siden det er vanskelig å få lagt kabel til innsiden gjennom veggen hos oss så høres dette ut som eneste løsning for direkte z-wave integrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.