Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Migrere zigbee nett fra Trådfri til conbee/deconz


Anbefalte innlegg

Har et trådfri og hue oppsett med 4-5 dimmere, bevegelsessensor, og 6-7 pærer + led striper etc.

Hva er enkleste måten å få alt dette over i conbee ? er det mulig å migrere alt, eller må man gå rundt å parre en og en enhet?

 

På trådfri så legger man til pærer via en dimmer, er det samme fremgangsmåte på conbee?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gjelsvik skrev:

er det mulig å migrere alt, eller må man gå rundt å parre en og en enhet?

En og en... :( 

 

3 minutter siden, Gjelsvik skrev:

På trådfri så legger man til pærer via en dimmer, er det samme fremgangsmåte på conbee?

Nei, du legger til selve pæra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, Moskus said:

En og en... :( 

 

Nei, du legger til selve pæra.

 

Så de pærene som er fastmontert rundt i huset må tas med til kontrolleren? (10cm unna) ?

Det er jo i såfall ganske teit. Der er Ikea sin løsning genial. Bare parre bryteren først, deretter ta med bryter til pæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gjelsvik skrev:

Så de pærene som er fastmontert rundt i huset må tas med til kontrolleren? (10cm unna) ?

 

Jepp. Eller ta med controlleren bort til pæra. 

 

1 minutt siden, Gjelsvik skrev:

Der er Ikea sin løsning genial. Bare parre bryteren først, deretter ta med bryter til pæren.

 

Mener å ha lest at dette ikke er ihht ZigBee-standarden, men noe IKEA har funnet på selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle med stasjonær server, og med pærer montert overalt så lar dette seg nesten ikke gjøre..

 

Vil det kunne fungerer å sette conbee`n  i en laptop, for å så parre alt mot den, deretter flytte den tilbake til hs3 maskinen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gjelsvik skrev:

Vil det kunne fungerer å sette conbee`n  i en laptop, for å så parre alt mot den, deretter flytte den tilbake til hs3 maskinen?

 

Jeg tror det! :) 

Men det er et par filer som også må overføres. Ville spurt i «issue» på GitHub om fremgangsmåte. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring etter å ha flyttet 4-5 Trådfri pærer over til conbee er at det ikke er så nøye med avstanden.

Jeg fikk lagt til pærer som sto 5-6 meter  fra conbee'n (gjennom vegger og gulv).

 

Det hendte at jeg måtte prøve et par ganger før pæra dukka opp, men det var med pærene som var lengst unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.