Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Plassering av multisensorer


Armas

Spørsmål

Hei igjen dere. 

 

Jeg har nå kjøpt inn en blanding av Phillips hue sensorer, og Aeotec mulitsensor.

Men hvor skal jeg plassere disse? 

Bevegelsessensorer ser jeg for meg at fungerer best i taket, eller høyt oppe på vegg. 

 

Lyssensorer derimot, bør vel ligge lavere - for det er jo ikke lux i taket jeg er interessert i. 

 

Tilsvarende med temperatursensorer - de bør vel måle temperaturen der man er, og ikke i taket. (Men er det egentlig stor forskjell når ventilasjonen hele tiden trekker luften rundt?)

 

Luftfuktsensorene er jeg mer mer usikre på. Hvor bør man  måle fukt? ( dette er uansett underordnet de andre). 

 

Hvor plasserer dere multisensorene?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Plasseringen blir et kompromiss. Som du sier, skal helst disse forskjellige verdiene måles på forskjellige steder men praktikaliteter dikterer at det er lite mulig. ;)

 

Jeg personlig velger å se på dem som en bevegelsessensor og Lux-sensor som også kan måle temperatur og luftfuktighet, dvs. temperatur (og til en viss grad luftfuktighet) blir underordnet. Det viktiste for meg er først å fange bevegelse for det skal typisk styre et lys (eller fungere som alarm). Men merk at dette imidlerid kan variere fra rom til rom.

 

I de fleste rom er bevegelsen det viktigste.

I andre rom kan det være lysmålingene.

... men begge disse gir den samme høye plasseringen.

 

Jeg har ingen multisensorer som primært brukes til temperatur/RH-måling (enda, det kommer til høsten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.