Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HomeSeer, Tahoma og MQTT markisekontroll


Anbefalte innlegg

Her er en liten oppskrift.

Litt usikker på hvor mye detaljer jeg skal skrive, men jeg forsøker, så kan jeg heller redigere.

Først trenger vi:

- Raspberry pi, med node-red

- Homeseer MQTT plugin

- Jeg har Tahoma boksen, og jeg tror man må ha denne for at Node-red pluginen skal virke

 

Det første jeg gjorde er å starte med en raspberry pi, og jeg valgte rasbian stretch desktop versjon, for jeg synes det er bedre å konfigurere locale fra desktop versjonen, og aktivere ssh.

Deretter kjører man sudo-apt-update og man kan kjøre sudo-apt-upgrade

Nå har man en raspberry pi med Node-red , men det er en viktig ting, og det er at man må kjøre update-nodejs-and-nodered , fordi nodejs som er installert, default, er en gammel versjon.

Man kan nå også installere Mosquitto MQTT brokeren.

Deretter starter man node-red og går i palette manager i Node-red og installerer denne pluginen : node-red-contrib-tahoma

 

Nå er man klar til å begynne å konfigurere Somfy, og her er et screenshot 
Her ser man mqtt inn (Venstre) som mottar meldinger fra Homeseer, og MQTT ut (Høyre), som sender meldinger tilbake til homeseer.

Node-red.thumb.png.cb2b62fe5a046deb7ca800fdc39ce159.png

 

Deretter kan man begynne og sette opp MQTT i Homeseer pluginen, og jeg har brukt mcsMQTT.

MQTT.thumb.png.ad34e323ab875322ae71333ef4111f28.png

MQTT-Device.thumb.png.8f6eb646bf689ea7a4bb8a9e49c16374.png

Jeg har bare generert devicer på bakgrunn av subscribe meldingene som kommer inn, og deretter også lagt til publish meldinger som skal gå ut , ved styring av devicer.

 

Til slutt ser man at en device er blitt generert, og man kan styre denne

Device.thumb.png.86d6c88f0f66c325381252daa04e9301.png

 

Så har jeg lagt det til i Imperihome. (Enkelt foreløpig)

IMG_30F6FA12AC24-1.thumb.jpeg.939152ecffd11c251c6630d13ec2ae8f.jpeg

 

Når det gjelder linux og MQTT så er jeg bare nybegynner, så arrester meg gjerne der, men om noen har spesifikke spørsmål, er det bare å skrike ut:)

 

En liten video også:-)

https://youtu.be/HxHp9hw_Y7A

 

Endret av Frankis78
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
7 timer siden, Paugen skrev:

Hei, er ny på dette og skal til å forsøke å koble til mine zipscreens. Kan man styre det via for eks alexa også da?

Ja, men man må sannsynligvis bruke en litt rar syntax. Jeg må f.eks. si "turn on the living room blinds" da "open" og "close" ikke lar seg bruke via SmartHome APIene til Alexa. Enda. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.