Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Plannlegging av helt system


LasseF92

Spørsmål

Hei,

Jeg tenker og planlegge et system så jeg kan koble mest mulig opp mot apple home. Leste denne artikelen og det virket nyttig:

http://myvirtualcloud.net/how-i-automated-my-smart-home-with-apple-homekit-and-raspberry-pi/

Det jeg lurer på er når jeg kjøper enehet om jeg må ha forskjellige bride til alle enehetene.

Eks: for lyspærer så må man evt ha philips hue hub, og til kamera må man ha en annen hub. Ikke lyst og ende opp med 10 forksjellige hub'er.

kom gjerne med tips til hva man kan kjøpe / trenger. evt, RasperyPI, noen huber, løsninger, homeassistant etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 1

Ingenting i mot Apple Home, men jeg tror du kommer mye bedre ut av det hvis du først velger en hub eller programvare, og SÅ ser hvordan du kan få integrert den i Apple Home. Apple Home er praktisk for deg hvis du ser for deg å styre mye med mobilen, men i praksis er det som oftest ønskelig hvis ting skjer automatisk.

 

Det er kult å styre et lys med mobilen 5-6 ganger. Men så begynner det å bli mye arbeid. ;)

 

Home Assistant er en fin plattform å begynne med ettersom den er gratis. Den krever imidlertid litt mer tid og teknisk interesse. HomeSeer er "relativt dyr" men er enklere å sette opp. Men du kan også komme langt med bokser som Vera og Fibaro HCL. Alle disse må "hackes" inn i HomeKit, for Apple er selvfølgelig litt grinete på å la andre være sjefen (for det vil de jo selv være).

 

 

Enkleste er vel å spørre: Sett bort fra plattform, hva ønsker du å integrere?

Lys? I så fall hvilke?

Bevegelsessensorer?

Termostater?

Dørlåser?

Musikk?

TVer?

 

Det er lettere å finne ut hvilke behov man har, og så prøve å finne den "beste" måten å dekke dem på. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, LasseF92 skrev:

Sant det med at det blir kjedelig og trykke på brytere i Apple home, men kan jo velge scener her også.

Jo, men scenene må likevel aktiveres hver eneste gang selv. Automatikk er for det meste mer praktisk.

 

Minimumskrav for Hub er at den skal støtte Z-wave. Det er den mest etablerte trådløse protokollen for ettermontering av smarthus-dingser. Der finner du dimmere, brytere, termostater, dørlåser, med mer.

 

I tillegg kan det være praktisk med Zigbee (tenk Philips Hue og Ikea Trådfri), men ulempen med lyspærer er at de fort blir dumme hvis noen bruker den fysiske lysbryteren (det er løsbart med en impulsfjær, selvfølgelig, men jeg synes ikke det blir like integrert. Men folk er forskjellige. :) ).

 

Hvis du er interessert i billigere sensorer for temperatur, vil det kunne være en fordel å støtte 433 MHz båndet, eller en hub som kan bruke en RFXtrx433E. Da kan du også styre billigere rullegardinmotorer og Somfy RTS-motorer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.