Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Automasjon i Svingen


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har vært en flittig spørsmålsstiller på forumet den siste tiden, og tenkte det var på tide å fortelle litt om mitt planlagte system. 

Vi bygger nytt hus som skal stå ferdig etter sommeren 2018, og jeg begynte å tenke på smarthus og automasjon da elektriker lurte på om jeg ville ha med smart styring av vannbåren varme og lys i boligen. Prisen var alt for høy, men interessen min var vekket :). 

 

Jeg liker å lære nye ting, og kan derfor litt om alt - men mye om lite. Jeg er arkitekt av yrke, og har tegnet boligen selv - så jeg har en mening om alle deler av det nye huset. 

 

Etter mye lesing falt valget på Homeseer. Det blir nok en bratt læringskurve, men tror jeg skal klare å forstå hvordan ting henger sammen etterhvert. 

 

Første skritt var en stikkontakt og en temperatursensor på 433Mhz. Med demoversjonen av Homeseer og homeseer-skolen oppe, fikk jeg styrt en lampe etter kroppstemperaturen og konklusjonen ble at dette skal jeg vel klare å få til. 

 

Planen nå er å:

  • Styre vannbåren gulvvarme, basert på virtuelle termostater. 
  • Styre vifte i kjeller, basert på Relativ fuktighet
  • Lysstyring i alle rom, basert på bevegelsesssensorer og lysverdier
  • Innbruddssikring basert på bevegelsessensor og magnetkontakter
  • Litt smartere styring av robotstøvsuger

 

Utstyr som er kjøpt, bestilt eller planlagt:

  • Multisensorer fra Aeotec
  • Bevegelsessensorer fra Phillips Hue
  • Foogadget 433 temperatur og fuktsensorer
  • Fibaro Magnetkontakter

 

  • ID-lock 150

 

  • Diverse lamper og pærer fra phillips hue
  • Dimmere fra Fibaro

 

  • Heatit z-water
  • Heatit termostater (til hybel)

 

  • Phillips hue bridge
  • Rfxtrx433e
  • UZB1 (venter på at denne skal friskmeldes for siste firmware)

 

  • Xiaomi Mi Robot vacuum (har en, vurderer en til for å ha en i hver etasje)

 

Ellers leter jeg fremdeles etter:

  • Røykvarslere som kan kables og funker med z-wave. Har ikke bestemt meg ennå. 
  • Ringeklokke
  • Kraftig utendørs flombelysning
  • Kameraer

 

Har en del Sonos-produkter fra før, og skal etterhvert vurdere dot eller sonos 1 for stemmestyring. 

 

Elektriker er i gang med å trekke rør nå, og jeg skal inn og trekke egne rør til sensorer, kamera etc.. når han er ferdig. 

 

Gleder meg til å få ting på plass og sette i gang :)

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende prosjekt! Angående røykvarslere leter jeg også etter det samme, men har konkludert med å gå for FireAngel og tilhørende z-wave-modul. I første omgang så kommer jeg til å kjøpe kun røykvarslere og én z-wave-modul, bare for å se om det vil være nok. Har selv lagt opp 4 ledere til røykvarslerene (jord, N, L, og data) slik at de skal kunne snakke sammen. Skulle tro at om én går, og da alle går, at det varsles via z-wave uavhengig av sone, men det får tiden vise.

 

Hvordan skal du håndtere WAF med tanke på lysstyring? Skal du ha noen form for override? Styringspaneler?

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, fiLLLip skrev:

Spennende prosjekt! Angående røykvarslere leter jeg også etter det samme, men har konkludert med å gå for FireAngel og tilhørende z-wave-modul. I første omgang så kommer jeg til å kjøpe kun røykvarslere og én z-wave-modul, bare for å se om det vil være nok. Har selv lagt opp 4 ledere til røykvarslerene (jord, N, L, og data) slik at de skal kunne snakke sammen. Skulle tro at om én går, og da alle går, at det varsles via z-wave uavhengig av sone, men det får tiden vise.

 

Hvordan skal du håndtere WAF med tanke på lysstyring? Skal du ha noen form for override? Styringspaneler?

 

Takk for tips om forhandler av FireAngel, den ble jo en del billigere der enn hos Intin.   La ikke merke til at linken førte til pris eks. mva. :)

Men uansett: god tanke å kjøpe kun en z-wave modul. Spent på resultatet der. Tror jeg kjører samme løsning.

 

Jeg har ikke satt meg inn i oppsettet i Homeseer ennå, så jeg vet vel ikke helt hvordan det vil fungere i praksis, men planen er at alle lys skal kunne overstyres fra bryter på vegg. Hvordan, og når automatikken tar over igjen er jeg spent på selv :). 

 

Men ett viktig poeng for meg er at alt av lys må kunne overstyres av bruker. 

 

Endret av Armas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

En liten statusoppdatering, nå som vi er i hus, er på sin plass. 

 

Min tid går stort sett til å ordne andre ting i huset, slik som garderober, hyller, foringer, kjøkken, hvitevarer og alt mulig annet som må på plass, men innimellom får jeg en time eller to til å pusle med automasjonen.  Stort sett testing nå - men etterhvert blir det permanent installasjon. 

 

Status:

  • Styre vannbåren gulvvarme, basert på virtuelle termostater. 

Etter en feilkobling av z-water, fikk vi tilslutt koblet den riktig, og nå kan jeg styre hver sløyfe fra homeseer. Jeg har ikke satt opp virtuelle termostater ennå, men det regner jeg med går greit. 

Jeg har 12 rom, som da er koblet til utgang 1-6 på to stk z-water. Etter tilbakemelding fra andre så gidder jeg ikke forsøke å bruke utgang 7-10. 

 

Ettersom sensorer og termostater ikke er satt opp ennå, så må jeg velge hvilke rom som skal ha åpen eller lukket ventil. 

Alle bad + entre + lekestue har varme per idag og det gjør egentlig huset litt for varmt. 

  • Styre vifte i kjeller, basert på Relativ fuktighet

Dette ligger langt frem i tid og prioriteres ikke nå. Vi har balansert ventilasjon fra ensy, og jeg aner ikke hva slags muligheter som ligger i den. 

  • Lysstyring i alle rom, basert på bevegelsesssensorer og lysverdier

Dette er også bare på teststadiet, men testene er lovende og jeg får til det jeg vil. Nå gjelder det bare å montere alle sensorene og sette på gode regler

  • Innbruddssikring basert på bevegelsessensor og magnetkontakter

Magnetsensorer er ikke montert ennå, så dette kommer senere. 

  • Litt smartere styring av robotstøvsuger

Kommer senere

 

I tillegg forsøkte jeg å montere ringeklokke fra Songbird i går, men klarte ikke trekke cat5-kabelen og må få hjelp av elektriker som er her idag. 

 

Så det går fremover, og jeg tror jeg skal få til det meste - først og fremst takket være forumet her. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, clio75 skrev:

Du kan bruke homeseer til å fordele litt. Feks 10 minutter på og 50 minutter av på alle rom.

Om noen rom blir for varme øker du tiden mellom varme perioden.



Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 

 Det var jo lurt, så slipper jeg å stresse sånn med å få alt til å henge sammen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei.

Har du sett på muligheter for å styre Ensy aggregatet? Jeg får mitt aggregat om noen måneder. I utgangspunktet er Ensy i tilbudet, men kan endre til annet fabrikat. Usikker på hva jeg skal gå for. Ser at det står i manual til forseringsbryter at den går på z-wave. Om det stemmer burde vel det være mulighet for å styre forsering i det minste.

KV, CO2 og D-inngangene kan brukes til å få satt viftenivå og forsert ventilasjon om en ikke får til noe med RJ kontakten til eksternt display.

De sier de skal komme med wifi løsning ila året men de har ikke sagt noe om hva det innebærer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2019 den 17.56, SBT skrev:

Hei.

Har du sett på muligheter for å styre Ensy aggregatet? Jeg får mitt aggregat om noen måneder. I utgangspunktet er Ensy i tilbudet, men kan endre til annet fabrikat. Usikker på hva jeg skal gå for. Ser at det står i manual til forseringsbryter at den går på z-wave. Om det stemmer burde vel det være mulighet for å styre forsering i det minste.

KV, CO2 og D-inngangene kan brukes til å få satt viftenivå og forsert ventilasjon om en ikke får til noe med RJ kontakten til eksternt display.

De sier de skal komme med wifi løsning ila året men de har ikke sagt noe om hva det innebærer. 

 

Har ikke fått sett på det ennå, og føler vel at det er ett solid hopp i min kompetanse for å få til det. Vil gjerne høre om hva du eventuelt får til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.