Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

SectorAlarm endret API?


Anbefalte innlegg

Siden 09:55 i dag, så har ikke python-koden min som poller SectorAlarm for alarmstatus fungert. Jeg klarer ikke få noe fornuftig ut ved å debugge python-koden som gjør jobben, så jeg mistenker at noe har skjedd på serversiden - endret URL'er f.eks, som medfører at python-modulen må oppdateres. Appen på telefonen har ingen problemer.

 

https://github.com/the-louie/sectoralarm

 

Andre som bruker dette og som har fått problemer samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Kjører cron-jobb hvert minutt. Hadde kontakt med alarmsentralen på telefon i kveld - de gjettet på at det ikke hadde skjedd noe med webserverapi'en i dag, men jeg kunne ta kontakt på dagtid i morgen med teknisk support for bekreftelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dykket litt inn i the-louie-kildekoden, og fant ut at jeg får en HTTP-feil 401 Unauthorized tilbake fra sectoralarm. Noe mystisk at det oppstod akkurat i dag.

 

Jeg fikk testet perbrage-koden, og den virker for meg - jeg får ut status, så da gjetter jeg det er en eller annen liten autentiseringsdetalj som har skjedd, og som kanskje trigger en bug i the-louie-python-koden. Får se om det kan ordnes, eller så bygger jeg om til å bruke perbrage (men erfaringen på javascript er så liten..)

 

Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvordan du bruker det.
Jeg som bruker Node-red, kan enkelt bare sette opp en injector som repeterer seg selv, hvor ofte jeg måtte ønske.

En annen ting som jeg gjør, er at dersom enkelte statuser i hjemmet endrer seg, eller bevegelsesensor registrerer bevegelse, mens huset er i borte modus, så sender jeg en "status payload" til mqtt, som får til svar om noen har skrudd av alarmen. Dette skjer super kjapt.

Men som sagt, så er det mangen måter å sette dette opp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 23.5.2018 den 22.31, Frankis78 skrev:

Jeg får sjekket eksempel "status" her. , så virker som om alt er ok.

Men jeg kjører riktig nok denne https://github.com/perbrage/sectoralarm med tilhørende https://github.com/perbrage/node-red-contrib-sectoralarm plugin.

Men alt ser ut som å fungere her.

 

 

Hei Frankis78, kunne du si litt mer om hvordan du har installert dette? Jeg har lastet ned "sectoralarm" koden og den kjører ok (Ubuntu 18.04), men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal installare og integrere "node-red" delen med HomeSeer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, borg1n skrev:

 

Hei Frankis78, kunne du si litt mer om hvordan du har installert dette? Jeg har lastet ned "sectoralarm" koden og den kjører ok (Ubuntu 18.04), men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal installare og integrere "node-red" delen med HomeSeer.

Forstår jeg deg rett om at du har MQTT broker og Node-red oppe å kjører, men mangler den siste linken mellom HomeSeer og Node-red?

Dersom det er tilfelle, så bruker jeg mscMQTT plugin i homeseer, og har koblet denne mot MQTT broker, som i mitt tilfelle er Mosquitto
Ip adressen er der som Mosquitto er installert (RBPi) og porten er standard port for MQTT
2019-11-19_1943.thumb.png.0ec9fc3a5f9102f141105d6e365381a3.png

 

Deretter får man inn meldinger fra MQTT inn i Homeseer, og kan lage devicer utifra dette, ved å klikke på checkboksen.
Som du ser har jeg ikke devicer for alle meldinger som kommer inn.
2019-11-19_1950.thumb.png.25f266ff6ba4a237a4cc424d14867851.png

 

Ang Check funksjonen så får jeg ikke den til heller, men bruker kun Lock og Status kommando
Lock sjekker dørlås, mens Status gir status på alarmen.

Så for eksempel så har jeg event som sender kommando om å sjekke status, eller dersom MQTT mottar melding om at alarm er deaktivert, så går huset i hjemme modus.

Man kan enten sende kommandoer (Payloads) fra Homeseer, eller så kan man sette dette opp til å automatisk trigge hvert min/10min/1time etc i Node-red.

 

Jeg er litt usikker på om det var dette du lurte på, men si ifra om du trenger flere detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Frankis78 skrev:

Forstår jeg deg rett om at du har MQTT broker og Node-red oppe å kjører, men mangler den siste linken mellom HomeSeer og Node-red?

Dersom det er tilfelle, så bruker jeg mscMQTT plugin i homeseer, og har koblet denne mot MQTT broker, som i mitt tilfelle er Mosquitto
Ip adressen er der som Mosquitto er installert (RBPi) og porten er standard port for MQTT
 

 

Jeg var nok hakket mer ute å kjøre enn som så, men svaret ditt var veldig oppklarende og bra, så takk for hjelp. Jeg lurte på om det fantes en mer ferdig plugin for homeseer, men innser at det er en mer alternativ løsning med MQTT etc etter ditt svar. Jeg har mscMQTT, Mosquitto etc oppe å kjører, men ikke Node-red, så jeg får evt vurdere om jeg skal ta siste steget med den eller bare bruke enklere scripting (som forsåvidt fungerer ok, men kanskje ikke er å regne som en "produksjons-løsning").

 

Uansett takk for svar og hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, borg1n skrev:

 

Jeg var nok hakket mer ute å kjøre enn som så, men svaret ditt var veldig oppklarende og bra, så takk for hjelp. Jeg lurte på om det fantes en mer ferdig plugin for homeseer, men innser at det er en mer alternativ løsning med MQTT etc etter ditt svar. Jeg har mscMQTT, Mosquitto etc oppe å kjører, men ikke Node-red, så jeg får evt vurdere om jeg skal ta siste steget med den eller bare bruke enklere scripting (som forsåvidt fungerer ok, men kanskje ikke er å regne som en "produksjons-løsning").

 

Uansett takk for svar og hjelp

På raspberry så er Node-red standard, og man har grafisk overblikk.

Regner med at det er enkelt å installere på Linux i etterkant også.

Deretter er det bare å gå i palett manageren, og søke etter Sector alarm, og installere Denne paletten (plugin) fra Per Brage

Når det er gjordt, så er det bare å legge inn ID og passord fra din bruker på sector alarm, og sette opp triggere i Node-red, samt MQTT subscribers  som lytter på meldinger fra HomeSeer .

Kanskje det virker forvirrende, men det er fort gjordt å sette opp, og det er som oftest kun 2 meldinger som Lock og Status man bruker.

 

Om du sier hva du evt trenger eksempel på, så kan jeg ta screenshot.

 

Jeg synest uansett at Node-Red er enklere enn skripting og mer oversiktlig, men dette er hver sin smak. Man har også et veldig enkel og bra debugger i Node-red sånn at man kan se hva som skjer mens man sender og mottar payloads.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så på en par instruksjonsvideoer for Node-Red igår kveld og det er nok helt sikkert noe jeg kommer til å prøve ut, men det får kanskje bli et prosjekt for juleferien. Jeg har vært borte i tilsvarende "flyt byggere" tidligere, så kjenner litt til konseptet. Mest av allt er det kanskje interresant som en verktøy for IOT integrasjon og således noe som fort kan få stor utbredelse.

 

Akkurat nå har jeg bare satt opp en regel om at dersom IDLock på ytterdør låses, så sjekker jeg 1 min senere om alarmen er armed og om den er det så settes lys og hus i "ingen hjemme" modus. Om døra låses opp, sjekker jeg 1 min senere om alarmen har status disarmed og da endres lys og status på huset.

 

Dersom dette viser seg å være 100% stabilt, så kunne jeg evt tenke meg å sette opp regler som f.eks. at skallsikring automatisk går av/ på mellom 23-06 i samsvar med at døra låses/ låses opp. Og da ville jeg trenge å bruke Node-Red (eller tilsvarende) får å både lese og sette alarm-status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.