Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Clas Ohlson værstasjon i Homeseer?


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Semi-OFF topic, men treffer på alle ordene i emne... Må skryte litt av Netatmo værstasjonene. Har 4x  (datarom på jobben, hus, garasje og hytte), alt sammen samlet i Homeseer, fungerer så ei kulæ! Så om noen er på utkikk etter et nytt system sjekk ut av franskmennene har laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, 780user skrev:

Semi-OFF topic, men treffer på alle ordene i emne... Må skryte litt av Netatmo værstasjonene. Har 4x  (datarom på jobben, hus, garasje og hytte), alt sammen samlet i Homeseer, fungerer så ei kulæ! Så om noen er på utkikk etter et nytt system sjekk ut av franskmennene har laget.

Takk for det.

Kan godt hende at eg ender opp med ny værstasjon etter kvart, ulempa sånn eg ser det er at den eg har måler langt fleire verdiar enn f.eks Netatmo og mange andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24/05/2018 at 21:08, bjornepappa said:

Har hatt denne værstasjonrn eit par år, og kom til å tenke på at den kanskje kan sende data frå utendørsdelen til Homeseer? Nokon som veit om det går an?

 

Hvor lenge varer batteriene på denne?
Er på jakt etter en værstasjon for å feste over tak, men frister ikke å klatre 10 meter, opp på taket, hvert år for å bytte batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett par værstasjoner, begge Oregon Scientific. Lokalisert på to forskjellige plasser. Begge leverer data til en Ras Pi. Ras'en kjører Weewx (weewx.com), som gir meg en egene værside og som også sender data til Weather Underground (wunderground.com)

Data fra stasjonen som ikke er hjemme kan gi data til Homeseer via UltraWeatherWU3 plug-in'en.

 

  

På ‎24‎/‎05‎/‎2018 den 21.08, bjornepappa skrev:

Har hatt denne værstasjonrn eit par år, og kom til å tenke på at den kanskje kan sende data frå utendørsdelen til Homeseer? Nokon som veit om det går an?

 

Weewx på Rasp kan hente data fra nevnte stasjon, så dette kan være en løsning, dersom du har en rasp tilgjengelig,.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JohnMartin skrev:

 

Hvor lenge varer batteriene på denne?
Er på jakt etter en værstasjon for å feste over tak, men frister ikke å klatre 10 meter, opp på taket, hvert år for å bytte batteri.

Lenge. Hugsar ikkje eksakt kor tid eg sist skifta batteri, men kan tenke meg rundt 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Værstasjonen til Clas Ohlsson fungerer utmerket med Homeseer. Har brukt den i 4 år, og batteriene varer i 3 år. Bruker gratis Cumulus fra Sandaysoft som går rett inn i Homeseer. Bruk Jon00 sitt script.

 

Veldig enkelt å sette opp en web-side.

 

Slik er det her nå:

 

 

2018-07-04_18-32-29.jpg

2018-07-04_18-35-39.jpg

Endret av Mobile26
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. USB fra LCD-display til Homeseer-PC. Som sagt over: Jon00 har script som er veldig enkelt å sette opp. Er ikke Homeseer-ekspert (langt ifra), men brukte 30 min, + litt for tweaking. Overføring av data til web via FTP. Cumulus har et bra forum, og mengder med informasjon. Kalibrering er god rett fra boksen, men trykk var litt utenfor. Brukte Metar WX fra Torp flyplass like i nærheten, og måtte øke med 10 millibar. Her er displayet som blir vist på PC med oppdatering hvert 60 sekund. Kan settes lavere eller høyere.

 

 

2018-07-04_19-33-31.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar!

Er ikkje heime no, men har fått lagt inn scriptet og installert Cumulus, får håpe eg finn korrekt type USB-kabel heime ein plass.

Har uansett prøvd å oppdatere .ini-fila til brukbare device-navn og køyrt eventet med scriptet manuelt, utan at det vart oppretta noko. Ser at "Realtime.txt" i Cumulus-mappa ikkje eksisterer, men det er kanskje fordi Cumulus ikkje har klart å samle inn data frå stasjonen? Og det kan vel medføre at scriptet ikkje går sin gang...

Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt, men mente at realtime.txt lå i enten webfiles mappen, eller web mappen. Men du kan få den av meg her. Legg den i root på Cumulus-mappen. Du bør ikke "rote" med ini-filen før du har fått alt til å virke.

 

 

Endret av Mobile26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fila, og no kom det inn verdiar, vel og merke dine verdiar :)

Eg var så lur og endra ein del devicenavn i ini-fila før eventen vart køyrd første gang, så då vart det litt hubba bubba. Men det skal eg klare å fikse.

Då gjernstår det kun å få værstasjonen inn i Cumulus, men det bør vere ein smal sak.

 

image.thumb.png.ab75a45a8db63174001d0e8c52a4ad43.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mobile26 skrev:

Her er mitt oppsett på "Station" som virker med denne værstasjonen:

 

 

2018-07-04_20-46-58.jpg

 

Og takk for denne også. Hadde satt opp det meste likt, må berre hugse å endre com-port når kabelen er på plass ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.