Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av ventilasjonsvifter, hvilket rele?


Anbefalte innlegg

Har 5 stk rørvifter, 4 på på 16 watt og 1 på 14 watt.

Så vi snakker om ca. 80 watt med motorer.

 

Kjøpte en Fibaro Double Switch 2, da jeg ønsker å styre den på 14 watt for seg selv.

Dog ser jeg i manualen at denne bryteren ikke må brukes til motorer.

Sitat

Do not connect types of loads other than resistive and incandescent!

 

Er det andre tilsvarende løsninger som passer bra til mitt behov?

Bør passe i en dobbel veggboks om mulig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Teza skrev:

Ser først nå at Fibaro ikke har godkjent noen av de nevnte bryterne for bruk på 16A kurs.

Begge krever 10A sikring.

Det gjør alle Fibaroer. Om det egentlig er noen praktiske forskjeller mellom 10A og 16A i denne sammenheng kan sikkert diskuteres, men jeg er ganske sikker på at elektrikere som monterer Fibaro dimmere og reléer for selskaper som f.eks. FutureHome monterer disse på 16A kurser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke tilkobler noe som kan trekke 10 A, er man vel ganske sikker.

 

Ønsket en avklaring fra Fibaro og fikk følgende svar fra deres support.

 

Sitat

Yes indeed, our Switches are designed for resistive loads, but with special precautions they can be used also with other types of loads.

You need to assume lower power and current limits (maximum half of those given in the instructions)

 

Nevertheless you need to be aware that in case of motors (like your fan) there is always danger of sticking of relay’s contacts. (What is related to starting currents of the fans, which can be really big. In the other words, the appearance of a large peak of current during load switching may cause such behaviour).

 

You can also use our Dimmers 2 to control your fans, but here it will be on dimmer one fan, and you must be sure that you fans support leading/trailing edge control signals.

 

Så vet vi hva Fibaro mener om den saken  :)

 

Så da benytter jeg den allerede innkjøpte bryteren.

 

Endret av Teza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.