Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Canal Digital Wifi router ZyXEL P8702N / ny firmware


Anbefalte innlegg

(Beklager at dette ble litt langt...)

 

Jeg har bredbånd via fiber med Canal Digital (CD). Ved inngåelse av avtalen for to år siden kjøpte jeg en ZyXEL P8702N Wifi router fra de. Jeg har opplevd den som en god og stabil ruter med både 2,4 og 5 GHz, og mulighet for å definere flere SSID'er, samt gjestenett. Admin-panelet (som normalt er en nettside man får opp ved å logge seg inn rett på ruteren med dens IP adresse) var detaljert og godt. Brukervennlighet kan alltid diskuteres, men jeg fant da greit ut av det.

 

For noe tid siden oppdaget jeg at jeg ikke fikk logget inn på den med mitt egendefinerte passord lengre. Måtte lirke den ned fra veggen og finne det forhåndsdefinerte passordet som er merket på baksiden. For to dager siden hadde jeg for første gang på lenge ustabiliteter i hjemmenettet som gjorde at jeg restartet ruteren - og da begynte moroa.

 

Jeg har en del IoT-dingser og annet som har fått faste IP adresser, som brukes til å adressere de i styringssystemet mitt, og disse fungerte ikke lengre. En av disse var min RasPi3 som jeg kjører Domoticz på. Ingenting fungerte lengre... hurra! ?

 

Jeg logget inn på ruteren for å forsøke å finne ut hva som skjer, og ble møtt med et helt nytt brukerpanel, totalt "banalisert". Selv "avansert" modus har betydelige mangler. Det viser seg at Telenor nå fjernadministrerer disse ruterene (for å bedre sikkerhet etc - noe som isolert sett kan være greit nok for de fleste "normale" brukere). Og de har på et tidspunkt oppdatert ruterens firmware - uten å varsle meg verken før eller etter.

 

Den oppgraderte firmware hadde ignorert mine faste IP-adresser, og ved restart hadde de fleste enheter fått ny IP... hurra! ?

 

Jeg har ei liste over de utdelte IP'ene jeg hadde satt, og regnet med at jeg kunne endre de manuelt i ruteren - men neida. Det går ikke an lengre. Jeg klarte etter hvert å finne ut hvordan jeg fikk Domoticz til å be ruteren om en spesifikk statisk IP adresse, så jeg fikk den opp å gå igjen. Men ikke alle andre dingser er programmert slik at det lar seg gjøre uten videre.

 

Når jeg studerte oppsettet i ruteren nærmere oppdaget jeg at de ulike SSID-navnene var angitt med det som vel er "default-navn" fra Telenor. Merkelig nok er de ikke endret på nettet, jeg logger fremdeles inn med de navnene jeg hadde definert før oppgraderingen. Det som vises i ruterens admin-panel er altså ikke korrekt.

 

Det kom som en stor overraskelse på meg at Telenor kan "ta seg inn i" min ruter (jeg har kjøpt den) inne i mitt hjem og oppdatere firmware - uten engang å gi meg beskjed. Og med en ny firmware som jeg opplever som en nedgradering, selv om det sikkert er sikkerhetshuller som er tettet etc. Dette opplever jeg som invaderende, og sterkt uønsket. Jeg ønsker å ha kontroll med min egen ruter, og ønsker slett ikke slike overraskelser som dette. Kundeservice hos CD og Telenor sier ikke annet enn at slik er det, og det hjelper ikke å legge inn gammel firmware, for den vil bli automatisk oppdatert. Eneste løsningen ser ut for å være å kassere ruteren, og gå i butikken og kjøpe en ny.

 

Jeg har sendt inn klage med henvisning til min brukeravtale som jeg mener CD med denne oppgraderingen har brutt. Der står det blant annet:

Quote

For å sikre kundens tjenestetilbud, kan CD på kundeutstyr som er levert av CD og/eller tilknyttet CDs Tjenester, oppbevare og gjøre endringer av konfigurasjonsinnstillinger og andre relevante parametere samt foreta oppgradering av programvaren. Normalt vil oppgradering av programvaren og endring av konfigurasjonsinnstillinger ikke merkes av Kunden. Hvis en oppgradering fører til at utstyret ikke fungerer normalt, skal CD rette feilen.

 

På chat med kundeservice bekreftet CD at de ikke kan "rette feilen" (som de mener ikke er en feil). Jeg har mailet de nå og bedt om å få refundert ruteren de har "ødelagt" med ny firmware, idet den ikke lengre "fungerer normalt" (de har tatt fra meg kontroll over vesentlige deler av oppsettet).

 

Hva tenker dere andre her om dette - er det andre som har opplevd det samme? Hva tenker dere om situasjonen?

 

For ordens skyld: Denne ruteren eksisterer ikke på ZyXELs nettside, antakelig er det en spesialversjon laget for Telenor. Jeg har mailet ZyXEL og spurt om det finnes firmware som kan legges inn for å ha kontroll over ruterens administrasjon selv; har ikke fått svar ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, ArnieO skrev:

Hva tenker dere andre her om dette - er det andre som har opplevd det samme? Hva tenker dere om situasjonen?

du bruke router fra CD/Telenor? Kan du sette opp din egen, evt. bridge mode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Moskus said:

du bruke router fra CD/Telenor? Kan du sette opp din egen, evt. bridge mode?

Nei, jeg ikke - og det blir antakelig løsningen: Å kjøpe en ny, og kassere en to år gammel hardwaremessig god router fordi Telenor har "fordummet" den, og fordi jeg ikke ønsker å ha Telenor tuklende inni routeren min.

 

Det var langt ifra opplagt for meg (og jeg må vel innrømme at jeg ikke finleste alt og forsøkte å se konsekvensene...) da jeg ifm flytting for to år siden inngikk kabel-TV/internett avtale med CD at denne setningen i brukeravtalen gir CD/Telenor adgang til å endre programvare i routeren:

Quote

For å sikre kundens tjenestetilbud, kan CD på kundeutstyr som er levert av CD og/eller tilknyttet CDs Tjenester, oppbevare og gjøre endringer av konfigurasjonsinnstillinger og andre relevante parametere samt foreta oppgradering av programvaren.

 

Så dette får bli et råd og eksempel "til skrekk og advarsel" til andre der ute som foretrekker å ha kontroll over sitt eget lokalnett: Styr unna CD/Telenor sine rutere.

 

Jeg har i mellomtiden fått svar fra produsenten ZyXEL på Twitter. Litt haltende engelsk, men det må forstås slik at deres avtale med Telenor innebærer at de ikke kan gi meg alternativ firmware:

image.png.8a4d43e49ea9b6c3b1adfe15c5eae78b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Moskus said:

ZyXEL kan nok ikke gi deg en slik firmware, men det finnes nok sikkert mulighet til å omgå det hvis du leter.

Jeg har nok lett litt, men i og med at dette er et OEM-produkt for Telenor (vil tro den kun brukes i Norge) så er dette er nok et litt "smalt" problem.

Det jeg har funnet så langt er dette: https://openwrt.org/toh/zyxel/zyxel_p8702n

Men det har foreløpig ikke vært regnværsdager nok til at jeg har fått satt meg inn i om det er noe der som kan brukes (eller om jeg teknisk er i stand til å forstå det...).

Jeg er ikke noen racer på Linux heller, så det kan tenkes dette blir for tungt å sette seg inn i.

 

Så er det noe med å velge hvor man vil bruke tiden sin. En ny router er ingen formue, men det er surt å måtte kaste denne fordi Telenor har "ødelagt" den.

 

Det skal bli interessant å se hvordan CD responderer på mitt krav om refusjon fordi jeg mener de har brutt brukeravtalen. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, ArnieO skrev:

Det skal bli interessant å se hvordan CD responderer på mitt krav om refusjon fordi jeg mener de har brutt brukeravtalen. 1f61d.png

Hvordan har de brutt den? Det står jo at de har anledning til å gjøre det....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdateringen som endret fra lokal administrasjon til administrasjon via cpe.telenor.no kom i november i fjor, så rart du har fått problemer først nå. 

 

Hvis jeg husker rett deler den bare ut IP-adresser fra 10.0.0.1-10.0.0.137. 10.0.0.138 er ruteren selv, så hvis du setter statiske IP-adresser fra .139 og oppover burde det gå bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Moskus said:

Hvordan har de brutt den? Det står jo at de har anledning til å gjøre det....?

Det blir spørsmål om tolkning av dette (min utheving):

Quote

Hvis en oppgradering fører til at utstyret ikke fungerer normalt, skal CD rette feilen.

Jeg hevder at den reduserte funksjonaliteten i den nye admin-panelet ikke er å "fungere normalt" i en avansert router i 2018. Både CD og Telenor kundeservice har bekreftet at dette ikke kan rettes opp (for meg), derved kan de ikke oppfylle "skal CD rette feilen".

 

Men sannsynligheten for at de aksepterer noe ansvar er antakelig liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Neophyte said:

Oppdateringen som endret fra lokal administrasjon til administrasjon via cpe.telenor.no kom i november i fjor, så rart du har fått problemer først nå. 

 

Hvis jeg husker rett deler den bare ut IP-adresser fra 10.0.0.1-10.0.0.137. 10.0.0.138 er ruteren selv, så hvis du setter statiske IP-adresser fra .139 og oppover burde det gå bra. 

Ja, dette kom for noe tid siden. Jeg har ikke hatt behov for å restarte routeren før nå, og oppgraderingen inkluderte tydeligvis ikke en restart.

 

Det er fullt mulig å sette statiske adresser nå også, men de som sto statisk tidligere har ikke blitt lagret og tatt hensyn til ved oppgraderingen. Derved fikk mange enheter ny IP ved restart, og det er nå ikke mulig å tildele spesifikke IP-adresser til enhetene. Enhetene kan be routeren om spesifikke IP'er (det fikk jeg på plass på Domoticz, så der kom jeg tilbake til "rett" IP), men på en del andre enheter er det mer problematisk å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Denne routeren er ufattelig bra, men har hørt at den desverre ble dårligere etter at de oppdaterte til den nye firmwaren som du snakker om.

Vet ikke om det forsatt er mulig men kort tid etter at disse kom ut, tror kanskje det hadde kommet 3-4 oppdateringer på den da ble jeg såpass irritert på telenor at jeg grublet litt med den og fikk deaktivert remote support og låste dermed telenor ute fra ruteren min, oppdaterte den aldri etter det, satt den i bridge mode og slo av wifi og den slo ikke feilslag i 2 år før jeg måtte bytte leverandør for å få raskere nett(fiber), synes egentlig litt dumt at jeg måtte bytte bort fra den, likte den veldig godt og den var veldig stabil og god, tror jeg måtte restarte den 1-2 ganger i løpet av all min tid som kunde hos telenor med p8702n foran pfsense box.

 

De glemmer ofte å tenke på oss som faktiskt vet hva vi driver på med og oversimplifiserer tingene og UI alt for mye og tar bort funksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.5.2018 den 16.47, ArnieO skrev:

Ved inngåelse av avtalen for to år siden kjøpte jeg en ZyXEL P8702N Wifi router fra de.

 

hvilken FW har du på din?

 

jeg har " 1.00(AAJX.13) "

og der er det mulighet til å sette statisk adresse pr. enhet...

 

ikke at jeg har behov for det da min bare funker som accesspunkt for tiden... jeg fikk min når foreldrene mine skiftet leverandør.

 

image.thumb.png.44c30c09845b4f2fb54e5466a1c5d161.png

om du har samme fw, så ligger det under network settings / home networking / static dhcp

om du har mac adresse på enheten skal det vel gå an å legge inn det der for å gi statisk adresse til en enhet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/18/2018 at 15:32, antonkristensen said:

Denne routeren er ufattelig bra, men har hørt at den desverre ble dårligere etter at de oppdaterte til den nye firmwaren som du snakker om.

Vet ikke om det forsatt er mulig men kort tid etter at disse kom ut, tror kanskje det hadde kommet 3-4 oppdateringer på den da ble jeg såpass irritert på telenor at jeg grublet litt med den og fikk deaktivert remote support og låste dermed telenor ute fra ruteren min, oppdaterte den aldri etter det, satt den i bridge mode og slo av wifi og den slo ikke feilslag i 2 år før jeg måtte bytte leverandør for å få raskere nett(fiber), synes egentlig litt dumt at jeg måtte bytte bort fra den, likte den veldig godt og den var veldig stabil og god, tror jeg måtte restarte den 1-2 ganger i løpet av all min tid som kunde hos telenor med p8702n foran pfsense box.

 

De glemmer ofte å tenke på oss som faktiskt vet hva vi driver på med og oversimplifiserer tingene og UI alt for mye og tar bort funksjoner.

Ja dette har vært en virkelig god og dønn stabil ruter i de to årene jeg har hatt den. Etter FW oppdateringen er det meste av muligheter borte - så det er nok for sent å stenge ute Telenor nå.

 

Helt enig! Det må være mulig å forenkle for "den jevne bruker", men gi tilgang til alt for den som vet hva hun/han gjør. Her er det vel først og fremst Telenor/CD sitt behov for å redusere supportkostnad som er i fokus. I tillegg til at de sikkert samler inn hvemvethva av brukerdata.

 

Jeg har ikke fått somlet meg til å bytte den ut ennå, og nettet i heimen er merkbart dårligere. Jeg kan ikke med sikkerhet hevde at det er ny FW i routeren som er årsaken, men det sammenfaller i hvert fall i tid. Symptomet er at vi har perioder hvor det kan ta titalls sekunder før nettlesere får respons fra nettet. TV dekoderen får også tidvis opp en feilmeldingsskjerm som ikke er forståelig. Vi har fiber inn i huset.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/20/2018 at 17:42, Håvardgj said:

 

hvilken FW har du på din?

 

jeg har " 1.00(AAJX.13) "

og der er det mulighet til å sette statisk adresse pr. enhet...

 

ikke at jeg har behov for det da min bare funker som accesspunkt for tiden... jeg fikk min når foreldrene mine skiftet leverandør.

 

image.thumb.png.44c30c09845b4f2fb54e5466a1c5d161.png

om du har samme fw, så ligger det under network settings / home networking / static dhcp

om du har mac adresse på enheten skal det vel gå an å legge inn det der for å gi statisk adresse til en enhet

 

Dette er den firmwaren jeg hadde, og som Telenor har fjernet fra min router.

 

Nå ser det slik ut (Enkel):

image.thumb.png.585ee2d43491b51ed4d38ed528019df3.png

 

...og slik ut (Avansert):

image.png.deb7e473dd73120eaf9d8fd1b5a7d481.png

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... skjønner hvorfor du da er missfornøyd....

 

kan openWRT være et alternativ?

https://openwrt.org/toh/zyxel/zyxel_p8702n

 

 

EDIT:

Jeg fant serveren til Telenor hvor den gamle FW'n ligger ?

http://stup.telenor.net/firmwares/cpe-zyxel-p8702n

 

 

Tror jeg skal laste ned en backup selv ?

Endret av Håvardgj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Håvardgj said:

hmm... skjønner hvorfor du da er missfornøyd....

 

kan openWRT være et alternativ?

https://openwrt.org/toh/zyxel/zyxel_p8702n

 

 

EDIT:

Jeg fant serveren til Telenor hvor den gamle FW'n ligger 1f603.png

http://stup.telenor.net/firmwares/cpe-zyxel-p8702n

 

 

Tror jeg skal laste ned en backup selv 1f605.png

Den linken har jeg faktisk funnet allerede selv, men er på en måte like langt, fordi:

  1. Jeg har ikke funnet noen beskrivelse av hvordan man kan laste opp firmwaren.
  2. Dersom jeg klarer å få lastet opp gammel firmware må jeg finne en måte å blokkere for fjernoppdatering, ellers vil Telenors lange fingre fjernoppdatere den på ny etter kort tid.

 

Dersom @Håvardgj eller noen andre her vet hvordan man laster opp firmware uten å gå via det nye admin-panelet (som ikke har noen slik opplastingsmulighet), samt blokkere for fjernoppdatering så hadde det vært strålende å høre fra dere!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  1. Trekk ut DSL/WAN eller den ethernet-kabelen som kobler router til internett. 
  2. Trykk inn "reset" knappen
  3. Skru av/på router
  4. du kan nå logge inn i Zyxel web-grensesnitt med IP-adressen
  5. Kjør en restor på config , eller gjør alle nye innstillinger du har behov for
  6. Ta backup av config
  7. Koble til WAN kabel igjen og vent på at Telenor tar over grensesnittet igjen, men nå er innstillingene dine der, og kan hentes inn igjen med samme prosedyre (nullstill > restore) neste gang det samme skjer

 

Endret av cortado
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 27/08/2018 at 19:48, cortado said:
  1. Trekk ut DSL/WAN eller den ethernet-kabelen som kobler router til internett. 
  2. Trykk inn "reset" knappen
  3. Skru av/på router
  4. du kan nå logge inn i Zyxel web-grensesnitt med IP-adressen
  5. Kjør en restor på config , eller gjør alle nye innstillinger du har behov for
  6. Ta backup av config
  7. Koble til WAN kabel igjen og vent på at Telenor tar over grensesnittet igjen, men nå er innstillingene dine der, og kan hentes inn igjen med samme prosedyre (nullstill > restore) neste gang det samme skjer

 

Takk, det var et godt tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Gammel tråd, men jeg tar sjansen på å gjenopplive. For noen uker siden mistet jeg tilgangen utenfra til alt av hjemmeautomasjon, VPN og FTP som er på hjemmeserveren min. Det er ingen krise, for jeg er stort sett på hytta når jeg ikke er hjemme, og da har jeg SoftEther-kobling som har serveren på hytta (der det er mye raskere fiber enn den trege DSL-en hjemme) og klienten utgående fra hjemmeserveren. Så jeg kommer til over der. Men altså ikke utenfra lenger.

 

Jeg endret ingenting (jeg var ikke hjemme engang) da det skjedde, plutselig fikk jeg bare beskjed fra "uptime monitor" om at det ikke var tilgang til noe. Jeg har firmware 1.00(AAJX.14), men jeg vet ikke om det som skjedde var at det ble oppgradert firmware, eller om det var noe annet. Jeg har gått gjennom innstillingene, og det ser for meg ut som om alt er det samme, så den sender fremdeles videre alle portene fra 1-65535 til 10.0.1.4. Jeg har startet om igjen pfSense-boksen (en Asus mini ITX) og ruteren og serveren, men det kommer ikke tilbake.

 

Jeg brukte tidligere (fram til i august i fjor) ruteren i bromodus, men problemet er at av en eller annen grunn fungerte ikke WiFi-tale på den Samsung S9-en jeg kjøpte da. Jeg fatter ikke hvorfor, men sånn er det bare. Det hadde fungert perfekt med en Sony Xperia X Performance. Men det er kanskje verd å prøve bromodus igjen, siden Samsungen nå er på Pie, ikke Oreo, som den var i fjor.

 

Men er det noen som kan tenke seg hva som har skjedd her? Har Telenor oppdatert til denne firmwaren på de siste ukene, og så har port forwardingen sluttet å funke? Det irriterende er jo at Telenor har betalt support for alt som ikke har med abonnement å gjøre! Og da får man en "ekspert" som spør om man har husket å slå på ruteren, og om man har prøvd å starte den om igjen. Og den endelige løsningen deres er alltid den samme, å ta hard reset!

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
cortado skrev (På 27.8.2018 den 19.48):
  1. Trekk ut DSL/WAN eller den ethernet-kabelen som kobler router til internett. 
  2. Trykk inn "reset" knappen
  3. Skru av/på router
  4. du kan nå logge inn i Zyxel web-grensesnitt med IP-adressen
  5. Kjør en restor på config , eller gjør alle nye innstillinger du har behov for
  6. Ta backup av config
  7. Koble til WAN kabel igjen og vent på at Telenor tar over grensesnittet igjen, men nå er innstillingene dine der, og kan hentes inn igjen med samme prosedyre (nullstill > restore) neste gang det samme skjer

 

Gammel tråd, men mon tro om dette også fungerer for min Zyxel EX5401-B0 ("Zyxel VMG v2") som Viken Fiber / Altibox insisterer på å fjernadministrere...? Det må testes.

Endret av SpotOn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, SpotOn said:

Gammel tråd, men mon tro om dette også fungerer for min Zyxel EX5401-B0 ("Zyxel VMG v2") som Viken Fiber / Altibox insisterer på å fjernadministrere...? Det må testes.

Så vidt jeg husker fungerte det for så vidt hos meg - men bare inntil neste gang Telenor "brøt seg inn" og fjernadministrerte. Da ble den oppdatert igjen - og jeg var like langt. Jeg har i mellomtiden flyttet, så er heldigvis kvitt dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er over på fiber i huset også (som jeg har vært på hytta i minst fem år), så jeg slipper også heldigvis det problemet. Jeg har bare fått satt ruterne i bridge mode og styrer alt fra pfSense-bokser begge steder.

 

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Mastiff said:

Og jeg er over på fiber i huset også (som jeg har vært på hytta i minst fem år), så jeg slipper også heldigvis det problemet. Jeg har bare fått satt ruterne i bridge mode og styrer alt fra pfSense-bokser begge steder.

 

Jeg hadde også fiber, så det var ikke der problemet lå.

Løsningen er nok som du sier å sette Telenor/Altibox sin ruter i bridge mode, og så bruke egen ruter. (Det er løsningen jeg har her etter flyttingen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30/05/2022 at 12:50, ArnieO said:

Løsningen er nok som du sier å sette Telenor/Altibox sin ruter i bridge mode, og så bruke egen ruter.

Evt bare fjerne ISPens boks helt.  På Telenor fiber kan du plugge wan-porten på din egen router rett i ONTen.  På Altibox fiber kan du plugge fiberen i en SFP-port på din egen roiter, gjerne med SFPen tatt fra Altibox sin "VMG".  Internett er på VLAN 102.  Skal du også ha multicast-TV så er det litt mer styr, men oppskriftene ligger jo på nett.

 

Ikke det at jeg mener det er noe galt med ISPene sine bokser (sitter i glasshus der). Men dersom du uansett vil bruke din egen ruter, så er de jo helt undøvendige.  Og unødvendig utstyr er det best å fjerne fra nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.