Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Innredning av teknisk rom


Anbefalte innlegg

Trenger tips og forslag til hvordan jeg skal gjøre det i teknisk rom i nyhuset.

 

Elektriker hadde priset inn 19" veg montert serverskap med patchepanel, pluss litt tilbehør,  til nette sum av 25082 kroner.

Den prisen er nok uaktuell i disse dager. Pengesekken begynner å bli veldig lett.. ?

Etter å ha sett litt rundt selv, og blant annet funnet 19" 10U skap til 1500kr, så tenker jeg at jeg kan ordne dette selv.

betaler ikke elektrikeren 20 000kr for å koble kablene i kabinettet for meg. Det klarer jeg helt fint =)

 

Det jeg heller sliter med det er å vite hva jeg trenger og burde kjøpe.

Som en sjømann som jeg er, så er kunnskap om slikt ganske liten. Motivasjonen og ønskene er derimot høyt over eget kompetansenivå. :D

 

Dette er det elektriker listet opp for 25k.

image.png.e77e66288b6f245c86e5134a5057ca05.png

 

Har en gammel PC som jeg tenkte å pusse opp litt og bruke som server og drive HS3 m.m., men er det aktuelt å finne en annen løsning for å sette inn i skapet?

Når jeg ordner alt nytt med LAN kabel til alle rom, så har det vært veldig kjekt å fått en ordentlig og fin løsning i teknisk rom.

 

Tar imot alt av tips og tricks =)

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et 19tommer rack finner du billig brukt på finn. Hvor stort du trenger må du nesten se, men svære 42u. Rack er ikke mange tusenlapper.

Patchepanel er noen hundrelapper på ebay om du vil kjøpe det selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Evelen said:

Et 19tommer rack finner du billig brukt på finn. Hvor stort du trenger må du nesten se, men svære 42u. Rack er ikke mange tusenlapper.

Patchepanel er noen hundrelapper på ebay om du vil kjøpe det selv

 

Takk for tips.

Problemet mitt er litt at jeg ikke vet hva jeg skal ha i skapet  ?

Foruten at alt av LAN kabler samles der.

Så vet ikke om jeg trenger så stort skap :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, JohnMartin skrev:

 

Takk for tips.

Problemet mitt er litt at jeg ikke vet hva jeg skal ha i skapet  1f61c.png

Foruten at alt av LAN kabler samles der.

Så vet ikke om jeg trenger så stort skap :P

 

Vel.

 

Patchepanel trenger du (her alle kablene kommer).

Så trenger du en svitsj å koble alle kablene videre inn i.

Så har du sikkert et ruter/modem.

Og driver du med hjemmeautomasjon har du sikkert en server som kjører dette.

 

 

Jeg vil si at du burde ta litt større enn du trenger, men skal du kun ha et patchepanel og en svitsj så blir fort et 42U rack ganske overkill. Men om du har godt med plass så gjør det jo ikke noe.

 

Her er et eksempel på et patchepanel: https://www.elektroimportoren.no/patchepanel-19-kat-6-24-port-utp-linkit/6919374/Product.html (første treff, finnes billigere)

Du trenger ikke ha skapet klart for at det skal installeres, kablene kan termineres med god margin i panelet og henge klart til montering i rack-skap når du får deg det.

 

 

eksempel på full størrelse:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=109610044
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=118547101

Litt mindre:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=122034938

Veldig lite:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=121481130

 

Slik har jeg det, men patchepanel, kabelføringsgreie, svitsj, hylle med fiberconverter++, og to svitsjer. (racket er egentlig laget for lyd utstyr)

34633273_10155236037641739_1842480995060678656_n.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Evelen said:

Så har du sikkert et ruter/modem.

Og driver du med hjemmeautomasjon har du sikkert en server som kjører dette.

 

 

Får man routere til å sette i serverskap?
Har jo en asus router idag, men skal den i et skap så må den jo stå på en hylle og vil ikke wifi-signalene bli dårligere?
Må kjøre en HS3 server, ja. Har en gammel pc idag, men hadde jo vært kjekt med en som kunne bli bortgjemt litt mer, men koster sikkert flesk for maskinvare for å plassere i slike skap?

 

Har sett litt på finn.no, men lite skap i midt-norge. Har satt på varsel, så håper det dukker opp noe. Blir vel fort dyrt å skal sende slike skap :P

2 hours ago, Evelen said:

Slik har jeg det, men patchepanel, kabelføringsgreie, svitsj, hylle med fiberconverter++, og to svitsjer. 

 

 

Fiberconverter, er det for å slippe å ha en ekstra boks på veggen fra Altibox? Eller er det noe annet? =)

Og hvorfor 2 svitsjer?

 

Setter stor pris på svar, men må beklage dumme spørsmål. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, JohnMartin skrev:

Får man routere til å sette i serverskap?
Har jo en asus router idag, men skal den i et skap så må den jo stå på en hylle og vil ikke wifi-signalene bli dårligere?

 

Ja. Og router trenger ikke være wifi-aksesspunkt. Du kan ha ruter i teknisk skap og ett eller flere aksesspunkt sentralt i huset. Mener det er noen som ligner på en litt forvokst røykvarsler. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ZoRaC said:

 

Ja. Og router trenger ikke være wifi-aksesspunkt. Du kan ha ruter i teknisk skap og ett eller flere aksesspunkt sentralt i huset. Mener det er noen som ligner på en litt forvokst røykvarsler. :) 

Har du noen eksempel på router? :)
Som er brukervennlig ;)

 

Planen er å kjøpe nye wifi-aksesspunkt og få mesh nettverk, men ikke fått sett på noen løsninger enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, JohnMartin skrev:

Har du noen eksempel på router? :)
Som er brukervennlig ;)

 

Jeg bruker pfSense. :) 

Kjører på en Qotom-minipc. 

 

Har ellers hørt mye bra om Ubiquity. De har vel en ruter som fungerer som «sentral» for APene samtidig. :) 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubiquiti Unifi er "modul" basert.

Du kan kjøre kontroller/sentral på linux/Windows eller kjøpe en embedded sak til rundt tusenlappen. 

Velg og vrak mellom forskjellige typer AP etter behov og evnt router (USG)

Alt settes opp på kontroller og rulles ut til enhetene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Charlie said:

Ubiquiti Unifi er "modul" basert.

Du kan kjøre kontroller/sentral på linux/Windows eller kjøpe en embedded sak til rundt tusenlappen. 

Velg og vrak mellom forskjellige typer AP etter behov og evnt router (USG)

Alt settes opp på kontroller og rulles ut til enhetene.

 

Har lest litt rundt og har jeg forstått det rett at det minste jeg trenger er ett AP. Og så installere kontroller på en vanlig windows maskin?

Må kontrolleren kjøre for at AP skal fungere?

 

Hvor brukervennlig er Ubiquiti. Må du er utdannet for å sette det opp? =)
Prøvde meg på Mikrotik for et par år siden, men det ble for tidkrevende å bruke. ?

 

Ser jo også at prisene på Ubiquiti switch er ganske stive i forhold til andre jeg har sett på, men de har jo da vært unmannaged.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører kontrolleren på en windowsmaskin, den trenger kun å kjøre når du skal endre på noe. Jeg har den kjørende på samme som homeseer og da går den hele tiden. Den fine med det et at men får mange fine grafer. Ellers kjører jeg linksys sine smart switcher. 800kr tror jeg det var for en 8 porters med management. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man avhengig av å ha en managed switch med denne løsningen?

Har regnet meg til at det blir ca 14-16 tp kabler og så kommer jo de jeg ikke har tenkt på, så trenger vel en med 24 porter. Blir da dyrt med managed switch.
Tror ikke jeg har nok kunnskap til å utnytte potensialet til en managed switch heller [emoji14]

Ubiquiti virker forøvrig mye mer brukervennlig enn Mikrotik. :)

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må ha managed for å kunne kjøre separate trådløse nett feks gjestenett. Ihvertfall lett å sette opp og det gjøres bare en gang ;)

Ellers kan du ha en 8 porters managed hvor du koblet til AP og så en vanlig koblet til den igjen hvor alt det andre i huset er koblet til. Jeg har gjort det slik et sted hvor jeg har diverse NAS og annet koblet til.

 

La til et bilde for å illustrere

nettverk.png

Endret av Christoffer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Christoffer said:

Tror du må ha managed for å kunne kjøre separate trådløse nett feks gjestenett. Ihvertfall lett å sette opp og det gjøres bare en gang ;)

Ellers kan du ha en 8 porters managed hvor du koblet til AP og så en vanlig koblet til den igjen hvor alt det andre i huset er koblet til. Jeg har gjort det slik et sted hvor jeg har diverse NAS og annet koblet til.

 

La til et bilde for å illustrere

 

 

Takk for illustrasjon!
Jeg må ha et gjestenett, da jeg skal ha en utleieleilighet i kjelleren. 
Men etter å ha sett litt i manualen, så trodde jeg at man kunne sette opp gjestenett bare med kontroller og AP?

Vurderer å kjøpe en slik: https://www.prisjakt.no/product.php?p=3393875

Ser den er på tilbud hos cdon.

Må vel holde til et lite hjemmenettverk i et hus med liten grunnflate?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2018 den 13.42, JohnMartin skrev:

 

Får man routere til å sette i serverskap?
Har jo en asus router idag, men skal den i et skap så må den jo stå på en hylle og vil ikke wifi-signalene bli dårligere?
Må kjøre en HS3 server, ja. Har en gammel pc idag, men hadde jo vært kjekt med en som kunne bli bortgjemt litt mer, men koster sikkert flesk for maskinvare for å plassere i slike skap?

 

Har sett litt på finn.no, men lite skap i midt-norge. Har satt på varsel, så håper det dukker opp noe. Blir vel fort dyrt å skal sende slike skap :P

 

Skal kjøper du bare når du finner ett, det er sånn som koster litt nytt, men er veldig billig brukt, av og til får du gratis mot henting om du er heldig. Når det hjelper ruter så kan den stå på en hylle ja,  f.eks en slik. Du får også rutere med rack-fester, wifi kan reduseres noe om du har en trådløs ruter i skapet uten eksterne aksesspunkt, du kan jo alternativt sette den oppå skapet.

 

På 8.6.2018 den 13.42, JohnMartin skrev:

 

 

Fiberconverter, er det for å slippe å ha en ekstra boks på veggen fra Altibox? Eller er det noe annet? =)

Og hvorfor 2 svitsjer?

 

Setter stor pris på svar, men må beklage dumme spørsmål. :)

Tja, den fiberkonverteren er levert av altibox, men i stedenfor at den henger på veggen som den normalt gjør så er den i skapet.

Uansett, slik har jeg det, men det er et ganske avansert oppsett så ikke noe jeg vil anbefale deg om du ikke vil gjøre hobby ut av nettverket. For helt ærlig fungerer nok den asus ruteren din greit den å ;)

Nettverkskart_221217.png

 

Endret av Evelen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Evelen said:

wifi kan reduseres noe om du har en trådløs ruter i skapet uten eksterne aksesspunkt, du kan jo alternativt sette den oppå skapet.

 

Har allerede bestilt meg Unifi AP-AC-PRO til å ha som AP, så om jeg blir å bruke den gamle asus routeren, så vil det være uten WiFi'n.

 

Selv om kompetansen kanskje ikke er på topp, så er engasjementet på topp. Både nettverk og HA blir nok en stor del av min fritid fremover ?

Men tror ikke det blir like avansert som ditt oppsett med det første =)

 

Kommet frem til at det muligens blir noe slikt som på vedlagt tegning.
 

setup.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS:  "Edgerouter" er ikke en del av Unifi serien fra Ubiquiti..

Den vil derfor ikke gå inn i Unifi kontrolleren konseptet.

 

Om du ønsker et sømløst system så må du holde deg til Unifi serien, "Unifi USG Security Gateway" (USG) eller "UniFi Security Gateway Pro 4" (USG-Pro-4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS:  "Edgerouter" er ikke en del av Unifi serien fra Ubiquiti..
Den vil derfor ikke gå inn i Unifi kontrolleren konseptet.
 
Om du ønsker et sømløst system så må du holde deg til Unifi serien, "Unifi USG Security Gateway" (USG) eller "UniFi Security Gateway Pro 4" (USG-Pro-4)
Ja, har sett det, men også lest at USG ikke har like mange funksjoner som edgerouter.
Funksjonene er der, men må programmeres med kommandoer.
Den referansen kan vær litt gammel, så kanskje det har kommet oppdateringer i UI?

Anbefaler du 1 stk UA-AP-PRO, eller 2 stk AP-LITE?
Fungerer de i mesh når man har flere AP? :)

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UI er under stadig utvikling, så kan tenkes det har kommet.

Forstått det som at Edge og USG er veldig lik på HW, men at SW er ulik spesielt på UI nivå. Og at Unifi utstyret er en "pakke" som du kan bygge slik du vil.

Om det er noe du ikke får gjort på UI å trenger så er det mulig å gjøre det via cli.

Det du mister i Unifi universet på å bruke Edge kan være like slitsomt som det du ikke for i UI på USG kontra Edge.

Ville iallefall sett på hva du føler du trenger i USG som Edge har..

 

EDIT:

UA-AP-Pro vs Lite:

Om du har problematisk hus (mye betong/tykke vegger, flere etasjer..) ville jeg brukt 2 x Lite som kan plasseres nærmere de plassene du befinner deg.

Pro = høyere båndbredde totalt, men rekkevidde er lik på de to.

Husk at svakeste leddet ofte er nettlinja.

 

chart.jpg

Endret av Charlie
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Vel.
 
Patchepanel trenger du (her alle kablene kommer).
Så trenger du en svitsj å koble alle kablene videre inn i.
Så har du sikkert et ruter/modem.
Og driver du med hjemmeautomasjon har du sikkert en server som kjører dette.
 
 
Jeg vil si at du burde ta litt større enn du trenger, men skal du kun ha et patchepanel og en svitsj så blir fort et 42U rack ganske overkill. Men om du har godt med plass så gjør det jo ikke noe.
 
Her er et eksempel på et patchepanel: https://www.elektroimportoren.no/patchepanel-19-kat-6-24-port-utp-linkit/6919374/Product.html (første treff, finnes billigere)
Du trenger ikke ha skapet klart for at det skal installeres, kablene kan termineres med god margin i panelet og henge klart til montering i rack-skap når du får deg det.
 
 
eksempel på full størrelse:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=109610044
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=118547101
Litt mindre:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=122034938
Veldig lite:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=121481130
 
Slik har jeg det, men patchepanel, kabelføringsgreie, svitsj, hylle med fiberconverter++, og to svitsjer. (racket er egentlig laget for lyd utstyr)
34633273_10155236037641739_1842480995060678656_n.thumb.jpg.4198e87264e64f4f735cd9ef49691afa.jpg


Hvorfor trenger man patchpanel, kan koble datakabel rett i svitsjen.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Smil skrev:

Hvorfor trenger man patchpanel, kan koble datakabel rett i svitsjen.

Fordi når alle nettverkskablene dine kommer fra ulike trekkerør, så må de termineres et sted. Klart kan kan sette på RJ45-kontakter og koble rett i switcher, men det er i lengden et lite helvete å vedlikeholde. 

 

Patcheskap gjør det enklere når noe skal kobles om.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS:  "Edgerouter" er ikke en del av Unifi serien fra Ubiquiti..
Den vil derfor ikke gå inn i Unifi kontrolleren konseptet.
 
Om du ønsker et sømløst system så må du holde deg til Unifi serien, "Unifi USG Security Gateway" (USG) eller "UniFi Security Gateway Pro 4" (USG-Pro-4)


Hva med å bruke Ubiquiti Edgerouter og EdgeSwitch. Da er begge fra edge serien.


Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi når alle nettverkskablene dine kommer fra ulike trekkerør, så må de termineres et sted. Klart kan kan sette på RJ45-kontakter og koble rett i switcher, men det er i lengden et lite helvete å vedlikeholde. 
 
Patcheskap gjør det enklere når noe skal kobles om.


Det er sant , men hvis man bruker få datakabel (8-10) da blir ikke vanskelig å vedlikeholde. Kan sette på RJ45-kontakter, merke og rett inn i svitsjen.

a46309ee237b1bb60de697f73951184c.jpg

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Smil skrev:

Det er sant , men hvis man bruker få datakabel (8-10) da blir ikke vanskelig å vedlikeholde. Kan sette på RJ45-kontakter, merke og rett inn i svitsjen.

... men fremdeles mye lettere med et patchepanel. :)

 

Du trenger strengt tatt ikke, men jeg vet hva jeg kommer til å gjøre. ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.