Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

I startgropen på hjemmeautomasjon


Jolo

Spørsmål

Hei!

 

Jeg ønsker å starte å automatisere leiligheten min, så tror jeg har kommet til riktig plass :) Jeg bor i en leilighet fra 2016 og den har mye potensiale for automasjon.

 

Det første som fikk med inn på temaet automasjon er egentlig ønske om å kunne automatisere solskjerming. Denne har en opp/ned bryter (se bilde) og jeg tror ikke jeg overdriver om jeg sier at man må holde inne knappen i 2 minutter for å kjøre den opp/ned. Dette fører til at de stort sett står nede om sommeren og oppe om vinteren. Jeg har lite erfaring med elektrisitet, men basert på utsende av bryteren antar jeg at det er 230V styring?? Har ikke åpnet opp denne bryteren enda.

IMG_0181.thumb.JPG.b76c5dc92e2c61cac1e6011c5002b67b.JPG

 

Punkt to på listen er styring av ventilasjonsanlegg. Anlegget er et Flexit UNI 2. Dette har ett relativt simpelt kontrollpanel og ingen form for programmering. Det ønsker jeg å gjøre noe med :) I dokumentasjonen til anlegget har jeg funnet at det har to temperatursensorer, en for inne og en for ute-temperatur. Disse kan kanskje brukes, men jeg vil trolig også skaffe en til to andre sensorer som kan plasseres i leiligheten. Her er det vel mulig å også få inn luftkvalitet. I leiligheten er det også vannbåren varme (Uponor) i de fleste rom. Disse styres i dag av en termostat som egentlig fungerer bra, men skal ikke se bort ifra at disse også havner i ett automasjonssystem.

 

Ett siste punkt på listen er lys. Dette er ikke noe jeg ønsker å prioritere, men jeg ser jo helt klart at det hadde vært kult å hatt sånn "scener" som filmmodus, hvor solskjerming går ned, lys dimmes osv.

 

En fordel for meg er at jeg er ganske dreven på data, og har allerede en server som kjører 24/7 med linux kjerne og virtuelle maskiner for forskjellige oppgaver. Jeg ser for meg å sette opp en Ubuntu-server i en virtuell maskin for å håndtere hjemmeautomasjon. Litt programmering kan jeg også, så selve styring og automatikk-delen tror jeg skal gå grei. Hovedutfordringen min blir nok å fysisk installere styringsenheter. Her tenker jeg hovedsakelig å gå trådløst fordi det er vanskelig (for meg) å få trukket nye kabler i leiligheten.

 

Systemet jeg ønsker meg bør være fleksibelt og ha støtte for videre utvidelser. Jeg bruker Apple sitt økosystem på de fleste av mine enheter så det bør også kunne kommunisere med Apple Home.

 

Dette innlegget er ment som en introduksjon, og jeg tar gjerne imot tips til hvilken retning jeg bør gå for de forskjellige oppgavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Velkommen! Mange på forumet her går for Z-Wave for å styre lys, solskjerming, etc. I ditt spesifikke tilfelle med solskjerming ser det ut til at en Fibaro Roller Shutter kan løse problemet. Kombinerer du styring av solskjerming med en lyssensor kan du automatisere når solskjermingen skal være "nede".

 

For å kjøre Z-Wave via pc trenger du også en USB Z-Wave dongle som støttes av programvaren du velger å kjøre. Ser mange på forumet her går for Homeseer, men er usikker på Apple-støtte for denne, så det må noen andre få uttale seg om :)

 

Angående styring av ventilasjon støtter Uni 2 et Modbus-adapter fra Flexit: https://www.flexit.no/produkter/ventilasjonsaggregat/tilbehor_aggregat/tilleggsmoduler/modbusadapter/modbusadapter_ci66_k2-c2-uni/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for tips. Jeg ble sittende hele kvelden i går å Google :)

 

Den Fibaro Roller Shutter ser ut til å være akkurat hva jeg trenger for å automatisere solskjerming. Hvis jeg har forstått det riktig så kommuniserer denne over Z-Wave slik at jeg kan også sette den opp mot andre systemer (slik som Hass.io) ved å benytte en USB Z-Wave dongle (tenker Aeon Labs Z-stick gen5).

 

Jeg har ikke bestemt meg for styringssystem, men mitt inntrykk så langt er at det er vanskelig å få til Apple Home(kit) med utstyr som ikke ser "Made for Apple". Dette fører nok til at jeg må gå for ett styringssystem slik som HomeSeer. Jeg har ikke satt meg fult inn i fordeler/ulemper med de forskjellige systemene, men foreløpig så heller jeg mot Hass.io fordi det er åpen kildekode. 

 

Takk for tips på Flexit. Denne ser jeg at er hakket mer avansert. Hver vil jeg vel i tillegg til Modbus-adapteret også trenge en interface mellom server og modbus (Modbus til USB adapter?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Jolo skrev:

Hvis jeg har forstått det riktig så kommuniserer denne over Z-Wave slik at jeg kan også sette den opp mot andre systemer (slik som Hass.io) ved å benytte en USB Z-Wave dongle (tenker Aeon Labs Z-stick gen5).

Det stemmer. :)

Jeg personlig ville valgt UZB1 over Z-stick, men det er en smakssak.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Siden du allerede er komfortabel med programmering og fikle litt i configfiler, vil jeg absolutt anbefale Home Assistant.

Jeg begynte med mitt Home Assistant oppsett for ca 1 måned siden og har allerede kommet langt.

Jeg kjører en Intel NUC med VMWare ESXi 6.7 som hypervisor. Ubuntu Server 16.04 VM med alle hjemmeautomasjonstjenester kjørende i Docker.

Når man først blir vant med bruk av Docker, så ser man fort hvor genialt det er til dette bruket.

 

Jeg brukte SmartThings før, men ville bort grunnet avhengigheten av cloud tjenester som falt ned ganske ofte. Utviklingstakten på Home Assistant er enorm, community er aktivt (Discord og forum) og GUI ser ikke ut som noe en tenåring lagde i 1997 (Ref HomeSeer..). Dessuten blir det fort vanvittig dyrt med HomeSeer. Selv med 50% off så er det 299 dollar for Pro lisens, og i tillegg 40 dollar per ekstra modul. For min del måtte jeg hatt minst 4 moduler. Home Assistant er open source og gratis!

 

 

www.home-assistant.io

 

Endret av MortenB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 hours ago, Jolo said:

Takk for tips på Flexit. Denne ser jeg at er hakket mer avansert. Hver vil jeg vel i tillegg til Modbus-adapteret også trenge en interface mellom server og modbus (Modbus til USB adapter?).

 

Du trenger vel ikke noe mer enn en seriellport av type RS485. Bestemmer du deg for Home Assistant ser jeg at de har en modul for modbus: https://www.home-assistant.io/components/modbus/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Her kommer en liten statusoppdatering: Jeg har satt opp Home Assistant ved å kjøre den som en Docker på hjemmeserveren min som kjører unRAID. Det gikk smertefritt og begynt å legge inn de enhetene jeg allerede har. Til nå har jeg lagt inn robotstøvsugeren iRobot Roomba 980, possisjonslogging av iPhone via Home Assistant appen, Plex serveren som ble oppdaget automatisk (selv om jeg ikke vet hva jeg kan/skal gjøre med denne) og status til TV (av/på). Jeg forsøkte også å legge inn AppleTV, men her har jeg støtt på litt utfordringer. Det var overraskende lett å sette opp homekit med Home Assistant, så det er også ordnet :) Neste steg ift Home Assistant blir å eksponere den mot WAN samt å få den til å snakke med Z-Wave og modbus når jeg har anskaffet meg modulene.

 

I forhold til Flexit så er jeg fortsatt litt usikker på om jeg skal gå for denne. Modbusadapter CI66 koster ca 3000kr på nettet, og det er jeg ikke helt sikker på om det er verdt. Jeg skal forsøke å skaffe meg denne billigere gjennom bekjente. Uansett så bestilte jeg en USB<->RS485 adapter fra Ebay (https://www.ebay.com/itm/182584437030) så får vi se hvor lang tid det tar før den kommer. Det virker som at det skal være ganske greit å få Flexit til å fungere, siden Home Assistant har en egen modul for CI66 (https://www.home-assistant.io/components/climate.flexit/).

 

Handleliste:

Aeon Labs Z-stick gen5

Fibaro Roller Shutter 2

Aeotec MultiSensor 6

og eventuelt andre forslag fra forumet :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ny oppdatering!

 

Jeg har kjøpt inn følgende komponenter og installert dem:

  • Aeon Labs Z-stick gen5
  • Fibaro Roller Shutter 2
  • Aeotec MultiSensor 6

Det var overraskende enkelt å sette opp alle disse i Home Assistant. Var redd for at det ble knot å sende USB-dongelen fra unRAID serveren til Docker, men det gikk greit. De andre komponentene ble lagt til i Z-Wave nettverket gjennom GUI på Home Assistant og koblet seg rett opp :)

 

Jeg knotet dog litt unødvendig lenge med Fibaro Roller Shutter 2 i Home Assistant. Den viste seg å styre motsatt på Opp/ned ift hvordan den skulle kobles i instruksjonsboken. Det var vistnok ett kjent problem for noen modeller av Roller Shutter i Home Assistant og det var implementert en "workaround" med en funksjon for å snu operasjonsretning. Dette funket forsåvidt greit, men possisjonsmålingen viste seg å fremdeles være motsatt. Dette var spesielt irriterende pga Home Assistant ikke tillater å sende kommando om å åpne hvis solskjermingen allerede er åpen, så eneste mulighet å kjøre var å spesifisere åpningsprosenten. Jeg forsøkte å løse dette via konfigurering og lesing på forum/github og brukte flere timer. Til slutt tenkte jeg fuck it, brukte 10 min på å åpne boksen og bytte retning på motor og brytere. Nå funker det 100 % :)

 

Ellers har jeg jobbet litt med UI og satt opp litt grupper, views og mer, samt filtrert hva som sendes til homekit. Her gjenstår det mye, men jeg merker at jeg trenger mange flere sensorer og ting å styre.

 

Jeg har også forsøkt meg litt på automatisering av Robotstøvsugeren. Her hadde jeg ett ønske om at den skulle kjøre hver dag, men ikke hvis jeg er hjemme. Jeg var veldig usikker på hvordan jeg skulle gå frem her, men kom til slutt frem til løsning jeg er fornøyd meg. Legger den med her hvis noen andre er interessert:

 

- id: '1528994462566'
  alias: Støvsuger daglig
  trigger:
    platform: time
    minutes: /5
  condition:
  - condition: state
    entity_id: group.Personer
    state: not_home
    for:
      hours: 1
  - condition: state
    entity_id: vacuum.roomba
    state: 'off'
    for:
      hours: 12
  - condition: template
    value_template: '{{states.vacuum.roomba.attributes.bin_full == false}}'
  - condition: time
    after: '10:00:00'
    before: '22:00:00'
  action:
  - service: vacuum.turn_on
- id: '1529082708059'
  alias: Støvsuger av ved hjemkomst
  trigger:
  - entity_id: group.personer
    platform: state
    from: not_home
    to: home
  condition:
  - condition: state
    entity_id: vacuum.roomba
    state: 'on'
  action:
  - service: vacuum.return_to_base
- id: '1529082708060'
  alias: Full støvsugervarsling
  trigger:
    platform: template
    value_template: '{{states.vacuum.roomba.attributes.bin_full}}'
  action:
    service: notify.notify
    data:
      message: "Støvsugeren må tømmes"

 

De neste prosjektene blir å få flere sensorer og smart styring av flere komponenter i leiligheten. Jeg har nå bestilt Modbus-adapteren til Flexit, så den tipper jeg blir en utfordring. Ellers blir det nok innkjøp av flere Multisensorer, slik at jeg har en på de vanligste oppholdsrommene (stue/kjøkken, soverom og bad). På bad tenker jeg å benytte meg av fuktighetssensoren som en backup hvis jeg glemmer å skru på/av ventilasjonsanlegget ved dusjing. På soverommet ønsker jeg også å sjekke temperatur og eventuelt øke pådraget på ventilasjonsanlegget hvis temperaturen inne er over en viss grense og forskjellen mellom inne og ute-temperatur er over en viss differanse.

 

Automatisering av lys har jeg ikke kommet i gang med enda. Jeg likte veldig godt løsningen med Fibaro Roller Shutter hvor man benytter standard brytere, men legger en styringsenhet/dimmer bak. Dette tror jeg blir fremgangsmåten jeg velger hovedsakelig, men kanskje jeg velger trådfri på de mindre brukte lampene slik som kontor og utebelysning for å redusere kostnadden litt.

 

Jeg har blitt veldig glad i Z-Wave, så tror jeg fortsetter med det systemet. Varmekablene på badet har jeg en stokk dum termostat. Denne lever i faresonen for å bli byttet ut med en Heatit Z-TRM2. Jeg har undersøkt litt videre med vannboren varme hvor jeg har Uponor Smatrix Wave, men etter hva jeg har funnet er det litt upløyd mark å få denne inn i ett hjemmeautomatiseringssystem. HAN-porten på strømmåleren er også ett potensielt prosjekt. Min utfordring er at måler står i fellesareal sammen med målere til andre leiligheter. Jeg tror nok at jeg har Z-Wave/Wifi dekning ut til den, men jeg tror jeg venter til noen kommer opp med en mer elegant løsning enn de jeg har sett til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.