Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hafslund nekter å åpne HAN-port


Anbefalte innlegg

Har ikke testet mbusen men mener de måtte aktivere den først uansett?

Kanskje jeg skulle koble til og sjekke i morgen. Har effergy kjørende så har en viss oversikt.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker om de. Er det mulig å lese ut noe uoffisiell data uten å blande inn Hafslund med en esp eller må Hafslund inn i bildet. Hvis de må inn er det et dødfødt prosjekt da de enda nekter for å aktivere porten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
1 minute ago, petersv said:

Målerne til hafslund sender data, men på et proprietært format pt. Sjekk egne tråder under automasjonscafen. 

 

Sikker på det? Er det ikke slik porten må være åpen selv med deres egen datastrøm? Jeg ser bare pulser ca en gang i minuttet, så tror ikke det er mye data som kommer ut fra den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aidon målere blir levert med software som sender ut data hvert minutt, 100 bytes. Det er ikke standard dataformat, og man trenger ikke be om at porten åpnes. Det er ganske enkelt å hente ut essensielle data.

Antar det kommer ny software senere. Som nevnt, det er mye info i tråden til roarfred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tar opp denne tråden igjen.

Er det noen med Hafslund som har fått åpnet HAN-porten?

 

Jeg sendte en forespørsel i går og fikk følgende svar:

Vi har dessverre ikke mulighet til å aktivere HAN-porten per nå, den vil bli tilgjengelig på nyåret. Mer informasjon vil komme når vi vet hvordan, men åpning av porten blir mest sannsynlig noe du kan bestille selv via Min Side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, aleks said:

Har egentlig gitt opp alt som heter han port etter jeg gikk for egen energimåling som har til nå vært 99% korrekt på både forbruk og solproduksjon. Bedre med en åpen api

Hvordan har du ordnet dette?

Klarer du å måle totale produksjon? Ikke bare det som selges?

 

Og, hvor stort solcelle anlegg har du? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, JohnMartin said:

Hvordan har du ordnet dette?

Klarer du å måle totale produksjon? Ikke bare det som selges?

 

Og, hvor stort solcelle anlegg har du? ?

 

Jeg bruker smappee pro til å måke alt i huset på alle faser. Er fas inn, 3 fas solar, varmepumpe og elbilen er målt på CT klammer. Store ting som vvb, komfyr bruker jeg smappee smart plugs som undermåler. Den er imponerende nøyaktig. Har målt den mot aidon og invertere og viser nøyaktig samme tall pluss kan kalibreres. Da slipper jeg å slite med masse integrasjoner. Den måler, inn, ut, enkeltenheter (mer nøyaktig med pluggene deres, men detekterer noe som tv automatisk) og real-time på api og mqtt, volt, forbruk og amp på alle faser.

 

Har 13kwh solpanel så 46 paneler eller så. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, aleks said:

 

Jeg bruker smappee pro til å måke alt i huset på alle faser. Er fas inn, 3 fas solar, varmepumpe og elbilen er målt på CT klammer. Store ting som vvb, komfyr bruker jeg smappee smart plugs som undermåler. Den er imponerende nøyaktig. Har målt den mot aidon og invertere og viser nøyaktig samme tall pluss kan kalibreres. Da slipper jeg å slite med masse integrasjoner. Den måler, inn, ut, enkeltenheter (mer nøyaktig med pluggene deres, men detekterer noe som tv automatisk) og real-time på api og mqtt, volt, forbruk og amp på alle faser.

 

Har 13kwh solpanel så 46 paneler eller så. 

 

Hørtes spennende ut, men litt for avansert for meg ?

 

Har bare 30 paneler, men skal fylle opp garasjetaket nå i vinter, så da blir det vel noe lignende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, JohnMartin said:

 

Hørtes spennende ut, men litt for avansert for meg ?

 

Har bare 30 paneler, men skal fylle opp garasjetaket nå i vinter, så da blir det vel noe lignende.

 

Iofs ikke så avansert, derfor jeg valgte å gå den retningen. Regner med HAN-porten aldri kommer til å bli ferdig innen tidsfristen, og med solpaneler etc var det enklere å bare gå smappee-ruten og ha et interface å forholde meg til. Ved å brukte direkteintegrering kunne jeg nok fått LITT bedre overvåkning av strømmen, men smappee sjekker 1gang pr sekund og sender det rått ut på mqtt, så mulighetene er der i hvert fall.

 

Fine er jo også at i plus og pro har de node-red installert på boksen hvis noen vil bruke dem til smarthjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, aleks said:

Iofs ikke så avansert, derfor jeg valgte å gå den retningen. Regner med HAN-porten aldri kommer til å bli ferdig innen tidsfristen, og med solpaneler etc var det enklere å bare gå smappee-ruten og ha et interface å forholde meg til. Ved å brukte direkteintegrering kunne jeg nok fått LITT bedre overvåkning av strømmen, men smappee sjekker 1gang pr sekund og sender det rått ut på mqtt, så mulighetene er der i hvert fall.

 

Fine er jo også at i plus og pro har de node-red installert på boksen hvis noen vil bruke dem til smarthjem.

 

Smapee ser jo helt genialt ut, selv om HAN-porten åpnes gjetter jeg på at det kommer noen regler om hva man får lov å koble til den. Støtte for MQTT er musikk i mine ører og tyder på at de forstår kundenes behov. For min del kan HAN-port med MBUS og OBIS i så fall bare seile sin egen sjø.

Noen tanker rundt Smapee Energy som bare leser av kontaktløst med klemmer rundt ledningene?

Hvordan er det å få koblet inn en Smapee Pro eller Plus - det ser ut som forholdsvis seriøst sterkstrømsarbeid for en elektriker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, ZoRaC said:

 

Hvorfor det? 

 

Bare en følelse jeg får når jeg leser her:

https://www.nek.no/info-ams-han-brukere/

 

Her er det en liste med leverandører, og teksten sier:

Quote

Lesing og presentasjon av informasjon fra HAN-porten forutsetter dernest at du anskaffer utstyr for dette formålet. Det kommer løsninger som gjør data om ditt strømforbruk tilgjengelig for presentasjon i en nettleser eller en app på pc, mobil eller nettbrett. Leverandører som utvikler og leverer slikt utstyr finner du mer informasjon om et annet sted på denne siden.

 

Kanskje jeg bare er pessimist, men jeg klarer ikke å se for meg at noen som heter "Norsk Elektroteknisk Komite" og utarbeider bransjestandarder kommer til å synes at det er greit at alle hobbymekkere kjøper seg en dings på Aliexpress og plugger inn en Raspberry Pi i strømmåleren. 

 

Men på den annen side har de jo faktisk publisert et dokument som beskriver nøyaktig det!

https://www.nek.no/wp-content/uploads/2018/10/AMS-HAN-Port-Smart-Hus-og-Smart-Bygg-Gjør-det-selv-og-Pilotprosjekter-ver-1.16.pdf

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Kian said:

 

Smapee ser jo helt genialt ut, selv om HAN-porten åpnes gjetter jeg på at det kommer noen regler om hva man får lov å koble til den. Støtte for MQTT er musikk i mine ører og tyder på at de forstår kundenes behov. For min del kan HAN-port med MBUS og OBIS i så fall bare seile sin egen sjø.

Noen tanker rundt Smapee Energy som bare leser av kontaktløst med klemmer rundt ledningene?

Hvordan er det å få koblet inn en Smapee Pro eller Plus - det ser ut som forholdsvis seriøst sterkstrømsarbeid for en elektriker.

 

At det er åpent med mqtt, integrert node red (bare pluss og pro) men alle sender og mottar på mqtt. 

 

Solar kan sjekke 3 faser inn pluss 3 faser sol, så trenger du ikke mer enn det holder den. Pluss har noen flere klammer for feks elbil.

 

Uansett hvilken retning du går er ikke smappee en magisk løsning. Automatisk detektering av komponenter i huset krever en del arbeid. Anbefaler å kjøpe en pakke med smart plugs som du kan sette på et produkt feks tv, så flytte den når den har lært den. Fungerer bedre enn automatisk detektering. Men for grunnleggende overvåking som inn, ut, vannforbruk etc er den helt nøyaktig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.